De lente!!!

Vandaag voor het eerst in lange tijd weer eens gezeten in behaaglijk zonnetje! Jaha het is lente. In de loop van de morgen de pitten van het fornuis maar uitgedraaid en de koksbuis aan het haakje. We koken vanavond wel verder en anders morgen. Nu eerst genieten van die zon! Dan maar teleurgestelde en boze gasten. Van het staan achter de kachel word je wel warm, maar niet bruin. Dat zullen ze vast begrijpen. En restaurants genoeg. “Chez Prakkie” zit voor vandaag vandaag dicht!

Moest luierend in de zon zelf al denken aan de zomer. Beelden kwamen voorbij van casse croute met Franse vrienden, die je als culinair geïnteresseerde altijd vlot maakt. Je begint na veel gebonjour en zo iets lovends te zeggen over het strak staande tentje, de vrolijke chien bij de buurtjes, of de glim op een verder oud en afgetrapte caravan van een zekere Fabien, en voor je het weet ploppen de kurken van de flessen, kolkt de wijn feestelijk in het glas, het mes wordt gezet in romige kaas en geurige worst: casse croûte! En even later ligt er op de barbecue van de betreffende Fransoos een kwarteltje of wat te spetteren voor monsieur Ollandais.
“Zeg maar Prakkie hoor”, maar dan op zn Frans.
Dromen…

Net als de keren dat we in de zomer terugkeerden naar dat Franse dorpje. Er na een jaar weer lopend de verwachting (of hoop?) dat de een of andere Jean ineens op je afstapt en iets uitroept van “Merde! Madame et monsieur Prakkie! Quelle une surprise!!” En dan gelijk een aantal andere autochtonen die ons nu ook herkennen. Dat wordt dan dus handen schudden en verhalen hoe het leven sinds de laatste keer is verlopen. Veel “bien bien” natuurlijk, want ook hier is het gebruikelijk de schijn op te houden. Allerlei werkelijke en minder bien verlopen gebeurtenissen komen later op de avond wel. Of niet. Bij de kinderen wordt tot beurs toe in de wangetjes geknepen. En de een is nog meer “Ah le/la petit(e)” dan de ander. Namen worden uit het geheugen opgediept. En daar plopt de eerste fles! Ik krijg een glas in mijn handen gedrukt en reeds klokt het rode sap het glas in. Sigaretten gaan rond (in het beeld dat ik nu heb gaan ze ook alleen maar rond. Zou een leuke sketch zijn. En een stuk gezonder). Ik bedank voor een rokertje. Er wordt op schouders gemept en de Franse versie van “weet je nog” is al herhaalde malen gevallen. En terwijl ik met de mannen sta te sappelen en stoer te doen en de glazen onophoudelijk worden bijgevuld, verhalen de dames met elkaar, veel gebarend, met overslaande stemmen en frequente oh-la-la’s. Armen gevouwen over overweldigende boezems, in de regel verpakt in kleding dat hier (NL) zou vallen in de categorie ‘keukenschort model jaren vijftig’. Kortom: charmant! Maar ook: handen voor de mond, verbazing en dan weer lachen. De overvolle boodschappenmanden maar even op de grond gezet, terwijl een scharminkelig blaffie zijn pootje optilt tegen een veel te dikke boom.

Helaas………
Wij lopen daar en niemand die ons herkent. Zelfs niet door de bediening van het Bar-Tabac “Café du sport” (blijft ook altijd een merkwaardige naam. Wat al dat drinken met sport te maken heeft? Maar klinkt wel gezellig Frans). Nog altijd die zelfde oudere man, die met een nadrukkelijke onverschilligheid de tafels schoon mept met een smoezelige doek en zo ongeïnteresseerd mogelijk vraagt “wat je mot”. Zìjn versie van een bestelling opnemen. Overigens heb je dan al een dik kwartier voor je uit zitten staren en komt ook na bestelling de betreffende versnapering (gevoelsmatig) meestal pas tegen sluitingstijd, vakkundig neergekwakt op tafel.
Ja, een hartverwarmende gastvrijheid!

En zo zat ik vandaag dus maar wat te dagdromen in die eerste koesterende lentezon.

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 7. En France en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De lente!!!

  1. Tjampoer zegt:

    Beste neef Prakkie,

    Hier een bericht van je oom Tjampoer, vanuit de Republiek Indonesia.
    Wat leuk dat je een blog hebt! Hoewel we elkaar weinig zien is internet dan wel weer een uitvinding, want zo hebben we dan toch weer wat contact met elkaar.

    Ik wil je allereerst complimenteren met de vormgeving van je blog. En wat heb je er een dolle dingen op staan. Hier is een bekende uitdrukking “segala permulaan adalah sukar” (alle begin is moeilijk, haha!), maar jij hebt al behoorlijke stappen gemaakt.
    Nu weet je dat ik voor het meer serieuze kookwerk ben. En omdat ik in Indonesia zit dacht ik: zal ik eens wat vertellen over koken op het schone Bali? Kan ik jouw lezers misschien van tips voorzien en vertellen hoe het leven hier is? Wat vind je daarvan. Zelf zo’n blog beginnen, daar heb ik toch geen geduld voor.

    Mochten lezers van je blog met mij contact op willen nemen voor vragen over Indonesisch koken dan kan dat: tjampoer@hotmail.com

    Ik hoor wel van jou wat je er van vindt.

    Dirgahayu Republik Indonesia!
    Selamat makan!

    Je oom Tjampoer

    • prakkie zegt:

      Beste oom Tjampoer,

      Wat leuk dat u mijn blog bezocht heeft. Ik hoop dat het verblijf op Bali nog steeds naar wens is. Nog geen balen op Bali? Ben benieuwd naar nieuwe foto’s!

      Dank voor de complimenten. Terima Kasih! Tja met als voorbeeld de zeer inspirerende blogster Kat ook maar eens aan de slag gegaan, zie hier de eerste voorzichtige schreden op dit wankel pad.

      Ik vind het een goed idee als u ons vertelt van de Indonesische keuken en over Bali en uw woonplaats Perancak in het algemeen. Daar zullen de lezers vast van smullen, zoals ik dat steeds deed van uw brieven van vòòr deze digitale versie.

      Zullen we er een apart hoekje van maken op deze blog? “Balen op Bali?” Of zoiets? Ik hoor graag van u.

      Groeten aan tante en de baboe!
      Selamat makan!

      Uw neef Prakkie

Geef een reactie

