Waarschuwing: waakt u voor culi-criminaliteit!

Zit ik recent bij Kat nog op te geven over mijn mooie rozemarijnstruiken, winterhard, eindeloze bron van smaak, overkomt mij het volgende!

Nog wat slaperig zet ik – net uit bed – de ketel op het vuur voor de thee. Ik trek de krant onder de hond vandaan (die gaat daar steevast op liggen als de krant door de brievenbus geworpen op de mat is gevallen) en neem met vluchtige blikken de voorpagina door. De ketel fluit, het water kolkt in de theepot, blaadjes erin: een geur van ochtendgloren kringelt langs mijn neusvleugels. Met kopje en pot en krant (en hond…) loop in naar de woonkamer. O wat is dat iedere ochtend een heerlijk moment: even bijkomen met een bakkie thee bij het verse wereldleed. Om optimaal te genieten van de opkomende zon trek in de gordijnen open, na te hebben gecheckt of ik er enigszins toonbaar uitzie (ijdelheid zul je zeggen, maar ik had meer zoiets van: heb ik wel een broek aan. Tja, vanuit slaperigheid overkomen je soms rare dingen) en roetsch de gordijnen open. Ik denk nog: wat doet die hond vreemd? Want die drukt met een geluid van pijn (kai kai!) zijn snuit tegen de ruit (niet omdat dat zo leuk rijmt, maar meer vanuit zijn natuur, denk ik) en komt daar ook niet meer van los. Dus kijk ik ook maar naar buiten. Wat is er aan de hand, denk ik, terwijl ik een jeukje op mijn buik wegscratsh. Maar dan gaat er ook door mij een schokgolf heen: stomme hond! Blijken mijn rozemarijnstruiken uit de tuin verdwenen te zijn! Heeft die hond niets van gemerkt. Ik zeg een paar lelijke woorden en ik zie Blaffie zich behoedzaam en zo onopvallend mogelijk terugtrekken onder het vloerkleed.

Ben ik afgelopen nacht dus overvallen door een rozemarijnstruikrover! Wat een ramp! Culinair gezien dan. En die hond ook (die zou een inbreker nog helpen inpakken! En een kopje koffie aanbieden voor vertrek…. Zo’n suf beest is dat). Waar haal ik nou verse rozemarijn vandaan? En dat gaat door zoveel prak! Vanmiddag maar naar het tuincentrum in de hoop dat er nieuwe lading is. Bind ik gelijk die hond aan een loslopende (?) boom (in gedachten dan hè, want àls ik dat al zou doen, is die hond eerder thuis dan ik. Zo slim is ie dan ook weer).

De mij helaas ontvallen geliefde struiken. En dat na jaren zorgvuldige pluk.

Kortom culi-vrienden, bij deze de waarschuwing: let op rozemarijnstruikrovers! En mocht je weten wie de dader is, dan graag bericht. Kan ik de betreffende wat recepten sturen. O, er is zoveel heerlijks te maken met rozemarijn!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Waarschuwing: waakt u voor culi-criminaliteit!

  1. finesse zegt:

    Prakkie, wat verschrikkelijk! Wat zal je geschrokken zijn. En je hond dus ook (heet de hond echt Blaffie? Geinig!🙂 ) Maar ook: wie doet zoiets? Dan ben je toch echt een zieke geest. Ik denk nu: zitten er geestverruimende stoffen in rozemarijn? Dat ze het stelen (junkies) om op te roken zeg maar. Of zeg ik nu iets heel raars? Het is digitaal moeilijk toezenden, maar je kan van mij zo een stek of wat krijgen hoor voor een nieuw struikje. Maar dat duurt dan wel even voor het voldoende gegroeid is om weer voor koken te gebruiken.
    Ik heb wel eens gehoord dat rond kersttijd uit tuinen wordt gestolen. Skimmia staat daar om bekend. Erg duur, maar in tuinen volop verkrijgbaar. En ook ander spul voor in kerststukjes, hulst en zo. Maar een rozemarijnstruik…

    Mijn oprechte deelneming zogezegd!
    En een poot voor Blaffie (hondengroet!) Wat een malle maar leuke hond lijkt me dat.

    • prakkie zegt:

      Hoi Finesse,
      Ik moet nu even wat zachter praten/schrijven, want anders hoort ie het: ja, de hond heet echt Blaffie en ja, het is echt een suf beest. Wel lief hoor, maar de gehoopte schranderheid en speurzin zit er helaas niet in. Dat beest is nog in staat om – waakzaam op het verkeerde moment – mij grommend tegemoet te treden als ik smiddags thuiskom van het werk en de deur wil openen. Moet ik echt even wachten tot ie mij herkent…, want als ik de deur iets te vlug open doe, dan hangtie in mijn broek… Wil ie een keer stoer doen, heeftie de verkeerde te pakken. Zo’n hond is het dus.

      Van de ontvreemde rozemarijnstruiken tot op dit moment nog geen spoor, noch teken van leven. Ik denk nu: ze zullen toch niet ontvoerd zijn? Dat je straks zo’n met krantenletters samengesteld bericht krijgt waarin fors losgeld wordt geëist door een of ander obscuur groepje natuurfanatici, onder bedreiging van doodschieten van de struiken.

      Tja, ik lees ook wel eens een krant. O, ik doe de laatste nachten geen oog dicht!
      Fijn dat je zo meeleeft!

      Dag!

  2. tjampoer zegt:

    Ha ha, moet toch erg lachen om (mevrouw?) Finesse. Ja gaat toch geen rozemarijn oproken… Maar moet zeggen het ook nooit te hebben geprobeerd. Dus misschien praat ik voor mijn beurt hoor. Hier in Indonesia, wij zijn bekend met het roken van kruiden. Daar is de kretek misschien wel het beste voorbeeld van. Kretek is een sigaret waar fijngesneden kruidnagel (en beetje suiker) door zit. En dat geeft me een geur! Jullie zeggen altijd dat het in Amsterdam naar hash en wiet ruikt als je er rond loopt, maar hier op Bali, je ruik overal geur van kretek. Weet je waar naam vandaan komt? Kretek komt van knetteren, want dat doet de sigaret. Ik ben niet zo’n roker hoor, maar op zn tijd een kretek. Samen met Toek, want die vindt ook lekker. Ziiten we samen kamer blauw te paffen. Net Chinese opiumkit. Haha! En tante maar mopperen dat het zo stinkt. Maar jongen, wat word je er lekker rustig van.

    Groet!
    Oom Tjampoer

Geef een reactie

