Bericht uit Perancak

Beste neef Prakkie,

Het heeft even geduurd, maar dan toch eindelijk weer bericht vanaf ons mooie Bali. Er is dan wel internetverbinding, maar als hier in Perancak de stroom uitvalt zijn we natuurlijk nergens! En als het licht het niet doet is er altijd wel ergens een pit met wat olie voor licht, maar de computer, dat wordt lastig. Daarnaast was het een drukte op de sawa’s, want ook het werk gaat door. Tante en de baboe groeten je van hier hartelijk. En je moet de groeten hebben van de luitjes hiernaast. We hadden er gisteren een feestje, want de meisjes (midden op de foto) waren jarig. Ze schelen twee jaar, maar toch op zelfde dag geboren ja! Ja dat is knap hè! Was erg gezellig. Ze hadden sateetjes en bier volop en de eigen arak. Buikje weer rond gegeten, maar ook gelachen hoor. Tante tikje tipsie.

Toek is weer erg druk met haar restaurant. Ik doe er nu een foto bij van babi guling (dat is gebraden speenvarken). Ook weer een heel werk.

Ja jongen we zitten hier niet stil hoor. Jij denkt oom Tjampoer woont onder lekker zonnetje, bij zee en eten dat in bomen groeit, maar zo is het echt niet, er moet gewerkt worden hoor! Anders geen eten op het bord hè. En eten voor de gasten. Het was van de week goed druk. Ook weer veel toeristen. Zelfs wat luitjes uit Nederland. Jawel. Toek zei al: hoor je dat? Ik wist niet wat ze bedoelde. Maar toen ik naast hun tafeltje stond: ze praten Nederlands. O en dan is het zo leuk om iets tegen ze te zeggen! Want ze keken verbaasd. Hé u spreekt ook Nederlands? En zij gelijk babbelen hè. Ze hebben goed gegeten hoor. Vonden het allemaal wel erg pedis. Dus ik met water sjouwen en Toek maar eten brengen en vertellen van die bereiding. Ze vonden het allemaal prachtig. Ze wonen in Rotterdam, misschien ken je ze wel. Dat toch bij jou in de buurt? Weet niet meer hoe ze heten.

Tante heeft nu ook de djeroek geoogst die rijp waren. O dat ruikt toch zo lekker. Dat kan weer verkocht worden op de pasar. Ook gelijk een flinke pluk daoen djeroek meegenomen, want dat verkoopt ook goed. Jaha, je moet wel zorgen dat de kraam gevuld is, want anders lopen mensen zo voorbij hoor. Ook hier gaat niets vanzelf hoor jongen.

Nou jongen, ik vind het wel mooi zo.
Ik zal je nog even vertellen van het gerechtje met tahu en tempeh (sambal goreng van tahu en tempeh), want daar vroeg je naar. En ik zag verhaal over tofu (dat is Chinees hè, wij zeggen tahu of tahoe!). Van een mevrouw Kat en Finesse. Met de kunyit/koenjit en zo. Lekker hoor. Ik zal jullie eens wat receptjes toesturen van tahu en ander lekkers. Allemaal zo lekker. O, dan heb ik ook nòg leuke van de tempeh! Het water loopt me al weer in de mond. Ik ga Toek vragen en laat jullie het weten ja? Dus nog even geduld luitjes. Alles op zn tijd. Tempo doeloe, zeg maar.

Ik vind het wel leuk als je een hoekje voor mij inricht op je blog jongen. Toek moest erg lachen om “Balen op Bali?” Dus doe maar onder die titel. Dat is goed ja?
Beste neef alle goeds!

Mochten lezers van je blog met mij contact op willen nemen voor vragen over Indonesisch koken dan kan dat: tjampoer@hotmail.com. En wat ik niet weet vraag ik aan Toek!

Groet van tante, Toek en de baboe!

Groeten uit Perancak!
Dirgahayu Republik Indonesia!
Selamat makan!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 6. Balen op Bali? Nee hoor, zegt oom Tjampoer. en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

