Sambal goreng van tahu en tempeh

Het gerecht heet wel “sambal goreng”, maar het is geen hete sambal. Sambal goreng duidt meer op de bereidingswijze: relatief weinig kruiden en eenvoudig te maken.

(Look here for the English version!)

Benodigdheden:
– half blok tahu
– half blok tempeh
– kleine ui gesnipperd
– ½ tot hele rode peper fijngesneden
– 2 tenen knoflook, fijngewreven
– ketjap manis, 2 eetlepels
– taotjo, 2 eetlepels
– arachide-olie

Voor de versiering:
– ringetjes lente-ui
– ringetjes rode peper

Lekker met: rijst en boontjes.

Bereiding:

Snijd het (halve) tahu-blok in dobbelsteentjes van ongeveer 2 cm. en laat het uitlekken op keukenpapier. Snijd het (halve) blok tempeh eerst in dunne plakken (max. één cm), en de plakken weer in vieren (gelijke stukken).

Doe in de wok of wadjan een flinke laag olie, breng op temperatuur en frituur de blokjes tahoe (steeds in kleine beetjes tegelijk, dat gaat het best) goudgeel en knapperig en laat uitlekken op keukenpapier. Daarna de stukken tempeh frituren, op de zelfde wijze. Laat uitlekken op keukenpapier.

Wrijf nu fijn de ui, de rode peper, de knoflook, de taotjo tot een brei. Dit kan in de vijzel (of cobek), maar ook in een blender/hakmolentje. Haal op een enkele lepel na de olie uit de wok en fruit hier het kruidenmengsel in aan. Voeg dan de tempeh-stukjes toe en de ketjap manis. Als het te dik wordt een beetje water, maar het moet niet te nat worden. Voeg als laatste de tahu-blokjes toe en bak nog even mee.

Serveer de sambal goreng op een schaal en versier met de ringetjes lente-ui en rode peper.

(Gebruik een mooie ketjap manis. Bijgaand een mooie versie. Geen Conimexmeuk en consorten!):

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Sambal goreng van tahu en tempeh

  1. Pingback: Bericht uit Perancak | Prakkie

  2. Finesse zegt:

    Hartelijk dank voor dit lekkere recept. Ik ben dol op tahu (tahoe) en tempeh, maar variatie laat wel eens te wensen over. Ik ben ook niet zo crea als Prakkie of oom Tjampoer om zelf iets te bedenken. Dus ben ik blij met ieder nieuw recept.
    En natuurlijk gelijk gemaakt. Nou smullen hoor. Zelfs vriendlief vond het lekker, en dat zegt wat, want dat is echt een vleestbeest, zoals hij zelf altijd zegt (vleestbeest is nu aan het ramenzemen bij zijn oma! Ahhhh😉 ). Vegetarisch is aan hem meestal niet besteed. De rode peper heb ik er apart bij gedaan, want ik wil niet te scherp en vriendje vindt dat juist wel weer lekker. Dus we hebben lekker Balinees-vegetarisch zitten eten. Dank je wel!

    En de ketjap! Ja in gebruik altijd co-piep!-ex, maar dat is water vergeleken bij deze ketjap. Het lijkt wel stroop! Mooi dik en krachtig van smaak. Wat een verschil. Ik houd me aanbevolen voor meer van dit soort tips. Want om het allemaal eerst zelf uit te proberen… En met zo’n fles ketjap doe ik jaren, dus als het niet goed is heb ik langdurig een probleem (weggooien doe ik n.l. niet, of het moet echt vies/bedorven zijn).

    Groetjes.

  3. henk zegt:

    ik heb een vraagje,,ik woon op java banyuwangi en zoals je mischien wel weet benoemen ze hier niet elk ingredient hetzelfde.. lente ui is dat gelijk aan bawang prei?? en wat is taotjo??

    groetjes henk

  4. Pingback: Sichuan keuken: mapo tofu | Prakkie

  5. Pingback: CulinessaMakan Makan with the boys » Culinessa

Geef een reactie

