Schilderen vanuit een flow

Er zijn van die dagen dat ik me helemaal te buiten wil gaan aan creatieve uitspattingen. Nu ben ik niet zo van beeldhouwen en ballet en zo, maar met verf kan ik me een heel eind redden. Oké ik heet niet Prakkie Picasso (verre neef van… Ja zal het hebben!), maar ik ben lekker bezig en vind de resultaten niet eens onaardig. Ik ben erg voor meditatief verven. Dus niet met een vooropgesteld plan, maar gewoon de kwast en de verf zijn werk laten doen zonder en al te veel bij na te denken. Eén maakt dat de geest lekker opgeruimt en twee zijn de resultaten soms zeer verrassend.

Het is het volgen van spontane impulsen. Zoals een kind heerlijk kan verven zonder regeltjes en aanwijzingen, zonder voorbeeld of technieken: spontaan, vanuit gevoel. Ik vond ook een geweldig inzicht dat in een interview Corneille eens zei: “inspiratie, das allemaal zulke flauwe kul. Als ik inspiratie voel opkomen, stop ik met verven. Spontaan, dat is verven!”

Schilderen als een ontdekkingsreis, los van wat “moet”. Kortom: schilderen zonder vooropgezet plan.

Opgaan in het NU, je niet laten leiden door gedachten. Dat is de kunst. Geen Kunst, maar de kunst 🙂

Free as a bird, zeg maar.

En na al die ontspanning genieten van het resultaat en kijken. En steeds weer wat ontdekken. En soms ook niet. Dat is ook prima. Heerlijk even van alles los.

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Galerij | Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Schilderen vanuit een flow

  1. Kat zegt:

    Wauw, ernaar kijken alleen al werkt erg ontspannend :D. Heel mooi!

    • Prakkie zegt:

      Hoi Kat,

      Dank voor compliment!
      Tja, je mag natuurlijk niet al te zelfingenomen zijn, maar ik geniet ook zelf erg van eindresultaat. Wat dat betreft net als koken: lekker happie gemaakt sta ik als eerste (!) klaar met een vork: eten! O, bescheidenheid is nog een best pittige deugd. Terwijl ik dat op ander vlak best ben. Eigenlijk vind ik mezelf best bescheiden. Sterker nog, meestentijds denk ik: o o o wat ben ik toch bescheiden. Ja, geweldig zo bescheiden als ik ben. En dat ik daar dan ook zo bescheiden op reageer. Geweldig. Maar bovenal: bescheiden… Hahaha!

      Dag!

  2. Finesse zegt:

    Jemig, Prakkie! Ja, daar moet ik je ook even voor complimenteren hoor. Wat ziet dat er mooi uit! Ik zou al moeite hebben één zo’n schilderij te maken. Die kleuren… Ja echt prachtig. Lijkt me leuk zelf ook (weer) eens te gaan doen, maar dat “zomaar” lijkt me eng. Ik ben erg van een plaatje, voorbereidend schetsje, vastomlijnd en zo. Maar jij doet dat dus zo uit de losse pols? Knap hoor.
    Ik wil er wel eentje voor bij mij aan de muur!

    Groetjes.

    • Prakkie zegt:

      Beste Finesse, niks engs aan hoor. Het is gewoon een kwestie van loslaten. Niets hoeft, niets is belangrijk, het hoeft niets te worden. Gewoon je er aan over geven. Laat je maar sturen door de kwast en de verf. Het heeft misschien even wat lef nodig, maar daarna is het go with the flow. Gedachtenloos de kwast over het papier laten gaan. En zorg er ook voor dat je lekker veel kleurtjes klaar hebt staan (dus niet ter plekke mengen en zoeken naar de juiste combinatie, want dat zet de gedachten weer aan het werk en dat moet je nu juist niet hebben). Ik gebruik zelf potjes (met deksel) met kant en klare kleuren, in breed palet. Door afsluitbare potjes makkelijk te bewaren dat wat je overhoudt.

      Succes, ik ben erg benieuwd naar je resultaten!

      Dag!

  3. Maldeau zegt:

    Beste Prakkie,

    Ja ik moet nu toch echt even reageren hoor. Mijn vriendin en ik volgen nu al een tijdje met veel genoegen je blog. We lachen ons suf om je grappen en daarnaast lever je ook nog kostelijke gerechten aan. Ieder recept proberen we ook direct uit en tot nu toe steeds een succes! (Zal jou niet verbazen). En ter bemoediging van je culinaire creativiteit: dood beest, wij zijn er dol op!

    Wij zijn alleen niet van die schrijvers, dus om nou steeds te reageren… En ook te druk voor eigen blog. Maar we willen nu dus wel even reageren. Je hebt me een creativiteit! Ja dit is een compliment (m’n lief wil dat ik het jou zo zeg, dus bij deze!).
    We vragen ons wel af: wat voor beroep heb je eigenlijk. Ben je kok, kunstenaar, of net als wij “saai” ambtenaar? 🙂

    Succes met je blog, wij blijven je als fans volgen!

    En een krab-kriebel van (onze poes) Moortje voor jouw Blaffie (heeft ie ook een fan!).

    Michelle&Maldeau (M&M zeg maar, maar dan niet van die vieze snoepies! 😉 ).

    • prakkie zegt:

      Beste Michelle&Maldeau , hartelijk dank voor de complimenten. Ik word er bijna verlegen van. Maar erg fijn dat jullie er plezier aan beleven, das toch ook de bedoeling?
      Ik stel het in ieder geval op prijs dat jullie reageren. Zelfs Blaffie is vereerd!

      En mijn beroep?: laat ik dat nog maar even een raadsel zijn. Het zijn wel activitieiten in de private sector, om een tipje van de sluier op te lichten. Puzzel lekker verder!

      Dag!

  4. Pingback: Ik wandel met mn neus. | Prakkie

Geef een reactie

