Brief van Gerard Reve?

In een antiquariaat een boek gekocht van Gerard Reve, “Rietsuiker”, 1e druk 1974; in beperkte oplage verschenen. Dit is nr. 23 een van de weinige exemplaren van dit boekje dat door de grote schrijver is gesigneerd. “Voor Coby”, staat erbij. Geen idee wie die Coby is geweest. Nu zat er een wat smoezelige kaft om heen ter bescherming van het oorspronkelijke, een en ander bijeengehouden door plakband. Niet zo fraai, maar de prijs maakte veel goed. Thuisgekomen met veel gepruts de kaft verwijderd om beschadiging te voorkomen. Valt er tot mijn stomme verbazing een briefje uit. En niets vermoedend lees ik het epistel. Het lijkt door Gerard Reve zelf te zijn geschreven, gericht aan “Coby” (de zelfde van het boek?).
Het leek me wel leuk de inhoud hier weer te geven, want het is ook erg lollig. Boek en brief liggen nu bij de restaurateur, die gelijk begon te bieden. Maar ik ga dit natuurlijk niet meer verkopen! Als ze retour zijn zal ik jullie een foto tonen. Brief is overigens zo vergeeld en gebleekt dat de tekst soms maar moeilijk leesbaar was. Een datum komt niet verder dan 15 april 197.. (onleesbaar). En hij houdt plotsklaps op, dus blijkbaar ontbreekt er een deel.


Tja een gevalletje van “met de neus in de boter vallen”?. Echt een boffie hoor. Ben er blij mee. Ik denk nu: wat zou de eigenaar van het antiquariaat denken als ie dit nu leest? 😦

Om met de grote schrijver te spreken: Het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven. 😉

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten. Bookmark de permalink .

2 reacties op Brief van Gerard Reve?

  1. maldeau zegt:

    Prakkie, wat een curieuze vondst is dat van jou. Zou toch wat zijn zeg als je daar echt historisch materiaal te pakken hebt! Weet je overigens dat dat boekje “Rietsuiker” van Gerard Reve al een curiosum is. Daar zijn er maar een beperkt aantal van gesigneerd. Dus dat is al een toevalstreffer. Laat staan dat er dan ook nog een brief(je) bijzit van de grote schrijver. Kan me dat van die restaurateur dus voorstellen: gelijk geld bieden! Alleen daarom denk ik al dat je echt een geweldige vondst hebt gedaan.
    O, als die boekhandelaar dit eens wist! Kan je toch ook de haren uit je hoofd trekken!

    Gefeliciteerd!
    Wanneer open je je Gerard Reve-museum? 🙂

  2. Pingback: Kookboek | Prakkie

Geef een reactie

