En France (3)

Voorjaar in Frankrijk
Dag 3

Vandaag gelukkig opnieuw prachtig weer. Vanmorgen maar eens lekker aan de wandel gegaan. Kriskras door de velden. En dat kan hier met gemak: genoeg velden, dus lkker veel kriskras. Even bijkomen van doorwaakte nacht, waarover zo meer. Voordeel van dat uitgebreide veld alhier is dat je nauwelijks iemand tegen komt. Voorwaar meditatief wandelen. Klas pas een boekje van György Konrád (kben de titel even kwijt), die een geweldige typering van dit wandelen gaf:
“Oosterlingen mediteren in lotushouding en westerlingen terwijl ze wandelen.”

En van de filosoof Kierkegaard is de uitspraak: “Ik wandel me elke dag ik een staat van welzijn.” Geweldig. Ja beste blogvrienden, ik kook wel veel, maar ik lees ook nog wel eens een boek.
Dat wandelelen, dat doe ik nu dus, me zo in een staat van welzijn brengend. Maar dan wel onder lentezonnetje ‘en France’. En ik heb al weer een honger!

Dat wachthouden tijdens het opladen was voorwaar geen pretje, want de temperatuur daalt hier in dit seizoen tegen de avond rap. Die kans op doodvriezen zoals gisteren genoemd was dus minder voor de vuist weg als mogelijk ernstig accident aangegeven dan toen vermoed. Helaas steeg er vanuit de door de behulpzame boer ter verdrijving van de koude aangedragen paardendekens een wel zodanig merkwaardige lucht op, dat ik die toch maar niet heb gebruikt. Kortom, blauwbekkend heb ik in die tochtige schuur de uren en allerhande ongedierte voorbij zien kruipen, tot de accu weer was opgeladen. Ik moet de kruidenier waar ik deze laptop heb gekocht nog maar eens bezoeken en de betreffende dan eens smakelijk en hartelijk in zijn gezicht uitlachen: hoezo snellader? Neem van mij aan: dat wordt nooit wat met die elektrieke auto’s!

Maar misschien nu ook maar even laten rusten. Ik heb zin in koken! Dichtbij alle dagen markt! Wat wil je nog meer? Kraam na kraam smullie ingrediënten. O, kreeftje was ook zoo smullen! Met lekkere mayonaise, stokbroodje, wit sappie. En dan uitzicht over de weilanden, zittend tussen bloeiend voorjaarsgroen. Wat wil je nou nog meer?

Gisteren een tenen mand gekocht, want daar lopen ze hier allemaal mee. Ik ga nu dus mandje vullen met nieuwe smikkelie. Zou de kaasboer er nog staan? Die had gerijpte schapenkaas! Liet me een stukje proeven. Nou ja, goddelijk.

En dan de saucisson! Scherp mes, dikke plakken, stokbroodje, mooie rode wijn… Dan kan het verblijf hier toch niet meer stuk! Ben ik de dip van slechte verbindingen en gebrek aan elektriek zo weer te boven. Denk nu: hoe hard regent het in Nederland op dit moment? Haha!

Ik scoor nu een mes en een plank, zet aanstonds de kurkentrekker in een fles rode wijn en ga me te goed doen al al dit lekkers, starend naar de ondergaande zon. En morgen zien we wel weer verder.

Tot morgen!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 7. En France en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op En France (3)

  1. finesse zegt:

    Prakkie, ik vind je foto’s opnieuw smullen! Wat een heerlijke beelden. Jij zegt steeds dat Frankrijk een goddelijk land is (ik vind of vond dat eigenlijk niet zo) maar als ik zie wat jij allemaal aan heerlijks aantreft daar. Wij gaan altijd naar een biologisch-dynamische camping bij Groenlo. Heerlijk hoor. En natuur altijd weer mooi. En in de boederijwinkel mooie producten (ze verkopen ook van andere bedrijven, dus echt een heel gevarieerd aanbod), maar ja, toch niet wat jij op foto’s toont. Moet maar eens goed in gesprek gaan met mn liefie of ie niet wat ziet in Frankrijk komende zomer. want dit wil ik ook wel eens meemaken hoor. Hij houdt niet zo van reizen en heeft eerlijk gezegd een hekel aan Fransen. Overigens is hij er nooit geweest, dus niet echt een onderbouwd statement. Maar ja, ik vind het wel leuk om samen iets te doen. Zie ons zo liften naar jouw Frankrijk! Zie nu al uit naar jou volgend bericht!

    Ik denk nu: in welke streek heb je gezeten?

    Groet!

Geef een reactie

