Hoisinkip

Dit is een volledig zelf bedacht gerecht. Op basis van braadsticks, paprika en taugé. Soms heb je ingrediënten in huis, maar even geen zin in de gebruikelijke hap, hoe smullie ook. En dan slaat het creatieve brein aan het malen. En niet dat het allerlei denkwerk vergt. Nee, eigenlijk is het net als met mijn schilderen: gewoon de flow laten gaan! Dus pakken en hakken en in de pan en als vanzelf ontstaat een gerecht. Dat is een ondoorgrondelijk creatief proces. Zelfs zo ondoorgrondelijk voor mij dat ik het na afloop altijd vlug op moet schrijven, want anders ben ik het volledig kwijt.

Ik las pas een leuk interview met Kamagurka, een Vlaamse striptekenaar/cartoonist/kunstenaar (maakt nu schilderijen op basis van ipad ideeën. Hij zei – en je zal snappen dat ik dat leuk vond – dat ie geen tekeningen bedacht. Nee, hij zet de pen op papier en die pen gaat dan zijn eigen weg…. En uiteindelijk staat er dan een tekening op papier (of de digitale versie), maar niet na lang nadenken en tientallen schetsen. Nee, ook hij laat het proces gewoon z’n gang gaan. das mooi hè! Dat je naderhand ook zelf in volle verbazing denkt: heb ik dat bedacht? Ja ik vind dit echt een mysterie hoor.
Nou, zo kook ik dus ook…


Bekend met hoisinsaus als ingrediënt? Dat is een dikke saus gemaakt van sojabonen, suiker, azijn, knoflook en smaakmakers. Het stamt uit de Kantonese keuken (China). Er zijn meerdere merken en van verschillende samenstellingen. Ik gebruik altijd die van het blauw-witte merk Mee Chun (zo ook de taotjo), een dikke, zoete, gladde bruine saus (in de verte iets van een volle ontbijtkoeksmaak, maar ook vijfkruidenpoeder). Potje eet je zoo leeg! Ik wel! 🙂

Benodigdheden:

– kipbraadsticks naturel, 8 stuks, ontknookt en in vierkantjes ( 4 x 4 cm)
– bakje champignons, schoongemaakt, in plakjes
– hoisinsaus ( +/- 175 ml.)
– taotjo, 1 à 2 el
– sambal oelek ½ el (of de helft)
– shaohsing rice wine, 2 à 3 el
– peper uit de molen
– ui, fijngesnipperd
– knoflook 2 à 3 tenen fijngesneden
– groene paprika, in blokjes van +/- 3 x 3 cm
– taugé

Ter garnering:
– lente-ui in ringetjes
– rode peper fijngesneden
– pinda’s

Bereiding:

Neem pan met dikke bodem en verwarm voor. Voeg olie toe en de blokjes kip en bak deze goudgeel. Haal uit de pan. Bak de champignonplakjes op laag vuur en zet apart. Fruit in beetje olie de ui en als deze voldoende glazig is, voeg de knoflook toe. Doe dan de kipstukken terug in de pan en bak even mee. Voeg dan toe: hoisin, taotjo, sambal, shaohsing, champignons, peper (uit de molen). En laat garen +/- 30 minuten. Voeg dan de paprikastukken toe en laat nog een kwartier meestoven (alles op laag vuur!). Voeg vlak voor serveren de taugé toe en laat kort meegaren. Proeven! Misschien nog wat zout, misschien nog wat sambal?

Lekker met een mooie eiermie.
Geef er ter garnering de lente-ui, de rode peper en de pinda’s bij.
Groente? Doe er boontjes bij.

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Hoisinkip

  1. tjampoer zegt:

    Dag neef Prakkie,

    Ik moet je ook volgens Toek zeggen: complimenten hoor! Wat heb je een geweldig gerecht bedacht mn jongen. Toek eerst nog lachen, niet negatief hoor, maar jij eigen gerecht. Wij hier gelijk vuur aan en uitproberen. Wat was het lekker! De combinatie van ingrediëten, de smaak. Maar ook: zo simpel.
    En nu leuk voor jou: Toek heeft dit op menu gezet. Jaha, jouw gerecht wordt dus nu in haar restaurant verkocht! Prakkie in Perancak! Zal je meemaken: restaurat vol en allemaal hoisinkip willen. Zou wat zijn neef Prakkie! Ik laat je weten hoor.
    Ben trots op je hoor, je bent er echt een van familie. Tante ook trots op jou.

    Groeten van Toek, tante en de baboe!
    Selamat makan

Geef een reactie

