Nieuw in de fotogalerij!

Heel vroeger hadden we geen foto’s. Hooguit een schilder die je op het doek wilde vastleggen. Zoveelste overleg tussen de regenten, op het moment waar men geen idee meer heeft waar het over te hebben, suggereert een van de aanwezigen: laten we eens een statieportret laten maken. Wij allemaal op de foto. “Foto?” reageren de anderen. Ach stom, zegt de ideeëngever, dat kan natuurlijk niet, want dat bestaat nog niet. Tja, dan maar een schilder vragen als beste alternatief. Nadeel is wel dat we dan oeverloos stil moeten zitten. Ik weet niet of ik dat vol houd hoor. Als het me te veel wordt, sta ik op!
Goed idee, roept een andere regent. Ik ken een schilder, een zekere Frans. Frans Dinges. Kom, hoe heet ie?
Frans? Ach man, dat is zo’n hals, die kan nog geen kwast vasthouden, repliceert een collega.
Ja verdomd, zo heet ie: Frans Hals!

Ook nog behoorlijk vroeger was er dan het fototoestel: glasplaten, met grote magnesiumflitser. Ook toen was het zaak stil te blijven zitten om te voorkomen dat de foto één veeg aan beweging zou zijn.

Iets dichterbij vroeger zat je met prittstift (bestaat dat nog?) en schaar en zo je foto’s in te plakken. Ook wel: de mooiste exemplaren uit laten vergroten voor aan de muur. Maar sinds de digitale versie hoeft dat niet meer, niks meer plakken, niets meer knippen, gewoon opslaan en klaar.

Er zijn nieuwe foto”s toegevoegd aan mijn fotogalerij. En ik weet dat je de foto’s ook op internetsites voor foto’s kan plaatsen, maar dat interesseert me geen flickr!
Ik doe het in eigen beheer!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Nieuw in de fotogalerij!

  1. maldeau zegt:

    Hoi Prakkie,

    Wat een bof! Ik vroeg je pas nog naar meer foto’s en daar zijn ze! Bijna als op bestelling. Mooi hoor. Vooral die tulpvormige bloemen. Het is net een heel fijn dambordpatroon. Wat is dat?
    Wij gaan ook wel eens wandelen, maar ik vergeet steevast de camera mee te nemen (we hebben zo’n heel duur ding, cadeautje van Maldeau’s ouders). En met een telefoon kan ook, maar das toch nooit zo mooi als een goede camera. En Maldeau is ook al niet zo’n fotograaf, dus dat schiet niet op. We vergeten zelfs op vakantie nogal eens foto’s te maken. Ja, dom hè? Vaak doen we dan vlug de laatste dag even een rondje, maar ja, dan heb je dus niet alles.

    Ben erg benieuwd naar nieuwe foto’s!

    Groetjes,
    Michelle

Geef een reactie

