Opgeblazen!

Beste bloggers, het volgende bericht is ter lering ende vermaak.

Via BOL.COM kreeg ik een aanbieding van een koffiezetapparaat. Dat kan. Maar het wervend tekstje doornemend werd ik steeds minder enthousiast. Er werd me hier een apparaat opgeklopt en lyrisch aangeprezen! Met van die marketingpraat waar je enorme jeuk van krijgt. Driewerf fout dus, hoe leuk het apparaat ook. Maar ik ben er al helemaal klaar mee.

Een paar voorbeelden:

“Klein en energiezuinig:
Dankzij het compacte formaat en de toegang tot alle functies aan de voorzijde van het apparaat past de Xsmall in elke keuken. En dankzij de hoge efficiëntie (klasse A volgens de Zwitserse regelgeving) en automatische uitschakelfunctie is het apparaat zeer milieuvriendelijk”.

Hoe klein moet je keuken zijn, wil dit apparaat er niet in passen? Dat de deur van je keuken zo smal is, dat het apparaat er niet doorheen kan. Maar jij zelf dan ook niet. Of je keuken is niet meer dan een soort van gangkast. Let wel, het gaat hier om een formaatje broodbakmachine. Kortom, waar gaat dit qua afmeting over?

“Pannarello voor het opschuimen van melk zoals jij dat wilt:
Met de pannarello kun je melk opschuimen zoals jij dat lekker vindt. Je hoeft enkel de pannarello in de melk te dompelen terwijl je langzaam roert. Ga net zo lang door tot je de melk schuimig genoeg vindt”.

Tja dat is ook weer zo’n zin…: melk zoals jij dat wilt! Het is toch ook mijn koffiezetautomaat! En mijn koffie die ik zet? Natuurlijk is het dan melk zoals ik dat wil. Dat is net zoiets als de toezegging van je buurman: jij mag eieren bakken zoveel je wilt! Daar gáát toch ook verder helemaal niemand over?

Die stupide gedachte kom je ook steeds meer tegen bij producten. Dat het gaat om “mijn Vitens”, of “mijn KPN” of “mijn Rabobank”. Gedver, wat moe ik daarmee? Dat is opdringen, doen alsof we klef samenzijn, maar ik moet er niet aan denken!

“Ergonomisch in dagelijks gebruik:
Philips-Saeco betekent gebruiksgemak: of je nu bonen of water wilt bijvullen of de afvalbak of de lekbak wilt legen, alle onderdelen zijn direct toegankelijk”.

Das natuurlijk ook boffie met die koffie! Dat er niet allerlei geheimcodes op zitten of diverse slotcombinaties om een en ander te ontsluiten, maar dat je eigen koffieapparaat (!) direct toegankelijk is. Ja, we mogen Philips wel op onze knietjes danken dat ze dat zo makkelijk hebben gemaakt.

“Automatische reiniging van koffiedoorloopsysteem:
Deze functie zorgt ervoor dat elke kop koffie zo vers mogelijk is: voordat het apparaat de stand-bymodus in- of uitschakelt, reinigt de machine automatisch het koffiedoorloopsysteem. Het zetsysteem is het kloppende hart van iedere automatische koffiemachine en moet daarom altijd schoon worden gehouden”.

Nu wordt het apparaat echt futuristisch! Alsof het een en al high-tech is. Een software-matig aangestuurd apparaat. Vooral dat “systeem” doet het natuurlijk goed. Jaha, je drukt wel op een knoppie, maar daar zit een heel “systeem” achter! Dat je maar niet zo de plee doortrekt! Neehee, dat is dus een vol-automatisch privaatsysteem! Een kraan is geen kraan meer, maar een “watersysteem”. Je fiets niet meer, maar je bedient een “vervoerssysteem”. Geen neuspeuteren, maar een het bedienen van een “nasaal renigingssysteem”. Geen kontkrabben meer, maar een… Afijn en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dacht nog wel, de betreffende copywriter houdt vast van scrabbelen, met dat “koffiedoorloopsysteem”. Hoeveel punten is dat?

Afijn, je snapt het vast al: dat wordt “nie kope nie” van dit blûh-apparaat.
Ik houd het fijn bij mijn Bodum-koffiepot. Dan maar geen systeem. En: ruimte te over in mijn keuken!

Morgen een leuke koffie-ervaring op een nagenoeg verlaten terras!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Opgeblazen!

  1. maldeau zegt:

    Hé Prakkie, wat een geweldig apparaat! Kost dat? Bij BOL.COM zei je? Die verkopen toch boeken? Haha! Nog even en je kunt ook voor een kunstbeen naar BOL.COM. Of voor een nieuwe uitlaat. Maar eerlijk: die jongens verkopen als een speer. Gouwe handel.
    Ik zal even overleggen met Michelle,maar goede kans dat we er een aanschaffen. Die verkooppraat, daar moet je even door heen prikken man.

    Hé, ik heb een geweldige serie nieuwe horloges binnen! Eerste klas kwaliteit. Zwitserland! Prakkie, grote vriend, mag jij als eerste uitzoeken! En puik prijsje hè! Je moet vlot eens komen kijken, heb je de eerste keus. 😉

    Adios amigo!

Geef een reactie

