Koffie verkeerd

Tijdens een recent verjaarspartijtje komt neef Crijns (werkloos, maar een “dichter”) op me af. Ik sta ik de keuken voor de zoveelste maal koffie te zetten en voel al dat ie iets wil vertellen. Hij steekt voor de zoveelste keer zogenaamd zijn sigaret op – binnen wordt er niet gerookt! – schraapt zijn keel en zegt:

Wat mij pas gebeurde neef Prakkie! Een uur of 10 smorgens, ik zat buiten, onder een zacht lentezonnetje op een verder leeg terras, net mn tweede biertje weg te klokken – dichten maakt niet rijk, maar wel reuze dorstig – neemt aan een tafel of wat verderop op dat zelfde terras een man plaats, driedelig grijs, attacheekoffer, veel te dure schoenen. Afijn, type zakenman zeg maar. De kelner loopt naar hem toe, klapt zijn notitieblokje open (ja ja, zo’n bestelling onthouden is nog een hele klus!) en vraagt wat meneer wil drinken. En terwijl de man druk in zijn attacheekoffer rommelt hoor ik hem zeggen “koffie graag!”, met de wat gehaaste ondertoon dat ie eigenlijk nu al vindt dat de bediening te laat is. Die koffie had er al moeten staan!, zeg maar. Verwachtend dat de ober nu met vlugge tred wegloopt en de koffie gaat halen is echter iets te veel van het goede, want de ober gaat er eens lekker voor staan, schraapt zijn keel en zegt dan:

“We hebben diverse soorten koffie meneer. We hebben ……..

een espresso
een doppio
een caffè macchiato
een americano
een caffè corretto
een caffè panna
een cappuccino de caffè pannaeen ristretto
een lungo
een caffè lungo
een latte
een caffè latte
een latte macchiato
een affogato
een caffè mocha
en een gocciato….

Wat wilt u?”

Het was net alsof ze samen een stukje hadden ingestudeerd, want terwijl die jongen die waslijst met soorten caffè-gezellie afreutelt, zie ik die klant zijn best doen om zo goed mogelijk een espresso-apparaat na te doen: de warmte loopt zichtbaar op, het gezicht wordt boller en boller, zweet parelt nu over z’n gezicht, om uiteindelijk te eindigen met spuitende stoom vanuit de diverse gelaatsopeningen. Briesend!! Het geluid van een melkopschuimer was er niets bij. Voorwaar net echt!
“Wel verdomme ober geef me nou gewoon een koffie man. En snel! ik heb haast!”, schreeuwde de klant.
“O, u bedoelt gewone koffie?”, teemde de ober, “nee, dat hebben we niet. Iets anders dan?”

Met veel geweld wordt de koffer dichtgesmeten en scheldend, vloekend en tierend verlaten de veel te dure schoenen het betreffend etablissement.

Ik knip in mijn vingers, wenkend de ober en bestel nog een biertje. Ik rek me nog eens lekker uit met alle geluiden van dien, de leegte van het terras even volledig benuttend. De zon stond op het punt van definitief doorbreken, het beloofde een mooie dag te worden!
Ik dacht zelfs even in een dolle bui: zal ik straks voor de verandering ook eens een bakkie koffie bestellen… 🙂

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Koffie verkeerd

  1. Maldeau zegt:

    Hé Prakkie!

    What a story! van die neef Crijns van jou. GE_WEL_DIG! Ik zie het ook helemaal voor me. Moet je eerlijk zeggen dat ik ook wel eens de hik krijg van die opsomming van koffies. En allemaal van die latte-hupseflups. Een jaar of wat geleden bestelde je koffie, of een cappuccino, of een espresso (heel veel mensen zeggen trouwens “exprssso”. Ik vraag me dan af: doen ze dat expres zo? Haha! Maar dat is wel zo hè!) en dan was het klaar. Als je in een café bier bestelt krijg je toch ook niet zo’n hele opgereutelde waslijst?
    Ober, doe me maar een glas water…
    En dan zo’n hele diarree aan keus! Hou toch op.

    Overigens wel een puik leven van die neef! Ik ploeg me alle dagen als loonslaaf door het leven, opgejaagd door mijn chef en collega’s die ook hogerop willen komen en jouw neef Crijns zit smorgens bierdrinkend op een terras zich werkloos te voelen. Hij is dichter? Nou, dat lijkt mij dan ook wel wat!

    Proost!

Geef een reactie

