Zevenblad: surrogaatspinazie


Ben ik al niet zo’n tuinier (ja, dis is een eufemisme!), werd ik helemaal giftig (!) van het voortdurend woekerend zevenblad. Spitten, schoffelen, verschroeide-aarde tactiek! Maar altijd is het er weer. Ik werd er helemaal gek van. Zou ik mijn tuin laten asfalteren? Maar ja, das ook nogal wat. Maar hoe kon ik anders van dat onkruid afkomen? Ik droomde ervan, maar dan versie nachtmerrie: alles overwoekerd.

Totdat een oude dame langs mijn tuin loopt, terwijl ik daar tierend de volgende aanwas sta weg te trekken. Ze staat stil, kijkt me verbaasd aan en zegt : “weet je wel wat je weghaalt?” Ja, natuurlijk, zei ik, en keek er waarschijnlijk niet te blij bij: zevenblad! Ik heb zo’n hekel aan dat onkruid. “Nee”, zegt ze, “je staat daar kostbare groente weg te trekken! Zevenblad is een soort surrogaatspinazie, prima te eten!”
Surrogaat wat?, vraag ik niet begrijpend.
Dan vertelt ze dat zevenblad een prima groente is, wordt in sommige landen er zelfs speciaal voor gekweekt. En dat het dus volkomen onnodig is dat ik me zo boos maak. Het blijft onkruid, maar wat is nu leuker dan dat je – al dan niet vanuit rancuneuze gevoelens – het in de pan kan laten verdwijnen!

En zo stonden we even later in mijn keuken. Op haar aanwijzing een emmer van het zevenblad verzameld. Eerst stevig handen wassen, daarna het zevenblad wassen. Voor het gezellie een fles wijn los getrokken, pan op het vuur en aan de slag!

Benodigdheden:

– een flinke hoeveelheid vers zevenblad uit eigen tuin, grof gesneden
– een fijngesnipperde ui
– 2 knoflookteentjes, fijngewreven
– beetje rode peper
– flinke klont boter
– zout
– peper
– nootmuskaat
– room, 1 à 2 dl.
– bakje gerookt spek

– aardappels, gegaard en gestampt

Bereiding:

Was de zevenblad en snijdt ze in stukjes. Smoor een gesnipperde ui in een scheut olijfolie of klont boter, voeg het zevenblad en twee uitgeperste teentjes knoflook toe en laat even smoren. Voeg een deciliter room toe, een snippertje rode peper en wat zout toe en laat het gaar worden. Proeven! Maak af met wat peper en nootmuskaat.

Bak de spekjes tot lichtbruin uit en houd warm.

Kook de aardappelen gaar, doe er een flinke klont boter bij en wat room, peper en zout, en stamp een en ander tot een mooie puree.
Schep nu de zevenblad door de aardappelpuree, warm nog even door en klaar! Doe er als laatste de uitgebakken spekjes over.

Lekker met biologische varkenskarbonade, gebakken met wat peper en zout.

Simpel. simpel, simpel, maar o zo smullen!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 3. Prakkie voor 'n prikkie (de culi-leaks) en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Zevenblad: surrogaatspinazie

  1. Kat zegt:

    Dat klinkt simpel en lekker! Jammer dat mijn tuin zo klein is dat er geen ‘onkruid’ tussen komt (die wordt overwoekerd door de oregano, tsja).

  2. Maldeau zegt:

    Prakkie wat een idee! Helaas hebben ook wij een tuin overwoekerd door onkruid. Wat dat betreft jaloers op Kat van hierboven: wat een feestje dat je kan spreken van woekerende oregano. Of oprukkend thijm! Of agressieve rozemarijnstruiken. Rozemarijnstruiken: waar zijn die van jou overigens gebleven? Ooit nog iets van vernomen?
    ( https://prakkie.wordpress.com/2011/03/11/waarschuwing-waak-u-voor-culi-criminaliteit/)

    Over thijm gesproken: ik heb me overigens eens laten vertellen door een kweker: een perk thijm in je tuin laat zich prima bedwingen met een grasmachine! Tja, wij komen niet verder dan een plantje vers in de keuken. Maar ja, als je een landgoed bewoont! Weer eens wat anders dan een (gras)gazon.

    Dus voor al onze brandnetel en paardebloemen en gras: ik houd me aanbevolen voor verwerking via het fornuis. Nog lekker goedkoopie ook!

    Hoi!

Geef een reactie

