Machomo

Diegene die deze blog volgen weten dat ik een fan ben van eenvoudig maar smullen. Ja, ik vind het leuk om in pannen te roeren, maar niet dat dat uren vergt. Of het moet zijn dat je in die uren meerdere gerechten bereidt, dat kan weer wel. Maar voor één gerechtje een halve dag, en dat je er dan ook nog geen holle kies mee vult. Nee!
Daarom is het zo leuk gerechten te ontdekken die de eenvoud zelve zijn en ook nog eens zoo smullen zijn. En nog leuker: een variatie aan toepassing kennen. Ja, dat soort gerechten, daar ben ik dol op!

Vandaag: machomo! Als je denkt, dat klinkt Zuid-Europees? Ja. Of Mexicaans? Ja. Spanje en Mexico kruipen natuurlijk sowieso in elkaar. Dat klinkt gezellig, maar daar zijn natuurlijk koloniale strooptochten aan vooraf gegaan, inclusief dito genocide.
Tja.

Maar vooruit: machomo!
Even vooraf: machomo is gegaard rundvlees dat van gaarheid/ellende uit elkaar valt in vezeltjes. Die vezeltjes worden gebakken in olie tot krokante snippers, die op hun beurt prima te bewaren zijn en een veelheid aan toepassing kennen afhankelijk van eigen creativiteit. Ergens in het verleden zal het wel een wijze van conserveren zijn geweest van vers dood beest. Maar zoo smullen!

Benodigdheden:

– 500-600 gram runderlappen, niet te mager
– ui, in grove blokken
– knoflook, teen of 4 à 5
– rode peper in grove stukken
– blad laurier of wat; of beter: daoen salam!
– beetje runderbouillon, ½ blokje
– snuf djintenzaadjes
– peper, zout
– arachideolie
– wat water

Bereiding:

Zorg dat het rundvlees op kamertemperatuur is. Zout en peper, snijd in grove blokken en zet even aan in de olie. Doe de blokken vlees in een pan met de overige ingrediënten, voeg wat (heet) water toe dat het vlees net onder staat en laat garen. Dat zal een uur of twee nodig hebben. Laag, laag vuur! Daarna vlam uit en laten staan. He mooiste is natuurlijk dit gerecht een dag van te voren te maken, zodat de smaken goed doortrekken.

Vis de stukken vlees uit de pan en trek ze met vorken (of gewoon met de hand, voorkeur!) uit elkaar in vezeltjes. Het moet echt een losse berg van vezeltjes rundvlees worden. Verwarm een beetje olie in een dikke pan en bak hierin de vezeltjes rundvlees krokant. Dat kan het beste op rustig, laag vuur. Liever langzaam dan overhaast. Het eindresultaat moet er uitzien als “shag”, zoals menigeen tussen een vloetje rolt en in de brand steekt. Gaat het te hard? Even de pan uit, laten bijkomen en even later weer het vuur er zachtjes onder. Af en toe een lepeltje van de bouillon erbij ook prima. Als het goed gaat, bakt het nagenoeg droog, zonder aanbakken, tot een krokant eindresultaat: machomo!

Tja en dat kan dus bij veel gerechten worden genuttigd.

Wat te denken van tortillas of taco’s. Vullen met allerlei lekkers, waaronder de machomo. Die vulling kan zijn: guacomole, crème fraiche, kaas, mais, gebakken kidneybonen, salade, tomatenpartjes, verkruimelde (echte!) feta enz. enz. enz. Alles in afzonderlijke bakjes, stapel gebakken tortillas erbij en/of een berg taco’s en smullen maar! Ieder vult zoals hem of haar lekker lijkt. En daar past natuurlijk die vurrukkulukku Mexicanse salsa rojo bij. Nou ja, dat wordt de hele avond smullen met zoveel variatie!

Maar ook: bij rijst! Jaha. Ik gebruik machomo ook bij Thaise nasi. Dat is een eenvoudig rijstgerecht, waar de machomo prima bijpast. Ik zal binnenkort het recept daarvan plaatsen. Bijgaand even als voorbeeld een foto.

Nog even wat tips.

Als het garen van het vlees je te lang duurt kan het ook prima in een hogedruk- of snelkookpan. Jaha, daar kijk je van op hè. Maar Prakkie kookt ook met een hogedrukpan. Das zoo leuk. En snel! En smaak? Prima! Laat al die pietlutten die zeggen dat je de boel aan gort kookt maar gaan. Nee, nee, nee! Juist voor rundvlees wat anders uuuuren vergt is de hogedrukpan ideaal. Max. 30 minuten en de lappen zijn gaar en klaar! Daar kan geen “ping-maaltijd” tegenop. Zo maak ik ook mijn boeuf Bourgiugnon. Maar ook Mexicaanse chili.
Ik zal in de pannenhoek binnenkort bericht doen van mijn hogedrukpannen.
En mocht het zo zijn dat je bij het vezelen denkt: das te veel! Laat afkoelen en vries in. Zorg dan wel dat het luchtig in zakje of bakje zit, is het voor gebruik zo ontdooit en daardoor snel te bakken tot de gewenste vorm van machomo.
En de gebruikte bouillon af laten koelen, zeven en invriezen. Kan je de volgende keer weer zo gebruiken! Kijk, dat is nu slim koken!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Machomo

  1. finesse zegt:

    Hoi Prakkie,

    Nou die Machomo ga ik eens proberen hoor, lijkt me lekker en leuk. En ik ben benieuwd naar jouw recept van Thaise nasi, want ook dat ziet er smakelijk uit.

    Koken met een hogedrukpan weet ik niet hoor… Mijn moeder had zo’n pan en dat gesis tijdens het koken van die pan vond ik altijd doodeng. Ik had het gevoel dat ie ieder moment kon ontploffen. Onzin natuurlijk, maar ik vind het erg onrustig/onheidspellend klinken. Overigens heb ik ook niet zo’n pan. Zou mijn moeder hem nog hebben? Eens vragen!

    Groetjes!
    Finesse

  2. Pingback: Hogedruk- of snelkookpan: mannenpan | Prakkie

  3. Pingback: Thaise rijst | Prakkie

  4. Pingback: Mexicaanse chili met scharrelgehakt | Prakkie

  5. Pingback: Mexicaans rundergehakt (voor bij gevulde tortillas’s en/of taco’s) | Prakkie kookblog

Geef een reactie

