Karbonade

Lente is natuurlijk niet alleen maar lammetjes en geitjes oppeuzelen. Ik vind lente ook: vers en mals varkensvlees. En dan bedoel ik niet de waterrijke stinkie lappen uit de supermarkt, nee! Als het dat moet zijn: dan maar geen varkensvlees.
Waar ik op doel is een mooi lapje van een biologisch gefokt varken. Dat is zoo smullen. En wat het leukste is: daar hoef je ook bijna niets aan te doen. Dat vind ik zonde, omdat dan de pure smaak verloren gaat. Het is net als met mooi lamsvlees: grillplaat heet, vlug om en om bakken, laten rusten en klaar! Een mooie varkenskarbonade gaat net zo. Natuurlijk beetje peper en zout, maar dat is het dan ook. En natuurlijk altijd bakken in (room-)boter. Nou ja, dan kan de maaltijd niet meer stuk. En als je eerlijk bent kan je dat eigenlijk ook al zien aan zo’n blij varken in een weitje. Die weet van zichzelf: ik ben smullen! En zo is het .

En in het geval van twijfelaars: doe thuis een testje. Koop zo’n waterlap en koop een biologische karbonade. Bakken, rusten en dan proeven. Ik durf de stelling aan dat al tijdens het bakken de keus is bepaald, in het voordeel van de biologische knorrie.
En vind je anders, laat het weten! Ik ben erg benieuwd!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

