De ultieme kook-TV

Vandaag breek ik een lans voor het werk van een collega kok, overigens een kok met een veel grotere muts dan die van mij: Keith Floyd. Koken op TV is na hem alleen nog na-apen en herhaling van zetten geworden door anderen. Het enthousiasme, het plezier, het tongue in cheek. Maar ook: koken zonder franje en moeilijkdoenerij. En erop uit! Buiten koken, bij mensen thuis, of op een gammel bootje.
Zijn flamboyant en jongensachtig uitstraling werken op mij zeer aanstekelijk!

Ik heb er met terugwerkende kracht spijt van nooit geweten te hebben dat deze man zo geweldig het koken wist te promoten. Ja, soms gaan er ontwikkelingen aan je voorbij. De wereld is te groot om alles te kunnen volgen. Pas door zijn droeve overlijden (2009, op 65 jarige leeftijd, aan een hartstilstand) ontdekte ik deze enthousiaste grootmeester van het TV koken. En even los van het leeftijdsverschil, want Keith kookte al op TV, toen ik nog in de luiers lag (bij wijze van spreken). Maar ik kan me zo voorstellen dat zijn programma’s ook eindeloos zijn herhaald op de BBC. Nooit iets van gezien! Nooit! Arrrchchch!

Een voorbeeldje?

En dit is een mooi voorbeeld van hoe al die TV koks na hem ook de paden op gingen:

Ja, dat is echt de moeite waard: ploeg eens door de filmpjes op YouTube heen en geniet van zijn manier van doen. En herken zijn navolgers (in Nederland: Joop Braakhekke, die heeft hem en detail bestudeerd en nagedaan).

Naast TV-koken schreef hij boekenplanken bij elkaar over koken en wijn. Opende zelfs in 2007 nog een eigen restaurant op Thailand.
Beetje jammer is dat de beste man ook graag een slokje (te veel) lustte en dat dat min of meer met hem aan de haal is gegaan. Dus de ouder wordende Keith Floyd levert TV op waar je wat ongemakkelijk naar kijkt. Tja…
Maar goed, genoeg “jonge” Keith Floyd beschikbaar!

En vind je het een succes: er is een DVD-serie te koop met úúúren kook door Keith! And allways with a good slurp!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op De ultieme kook-TV

  1. Maldeau zegt:

    Hé Prak!

    Dat jij nou net met Floyd aan komt! Weet je dat mijn vader daar altijd naar keek? Die vondt het geweldig. Hij kon zelf nog geen eitje bakken, maar de manier waarop die Floyd het koken aanprees en er steevast een slokje bij nuttigde. Ja, dat vond ie echt geweldig. Op een goed moment was de liefde overigens ook over. Maar “a good slurp” was jarenlang zijn vaste uitspraak als ie een glas wijn bij het eten wilde. De beste man leeft niet meer, net als Floyd. Ik zal eens via YouTube wat filmpjes bekijken. Wie weet kan ik me er nog iets van herinneren. Was net als jij nog te jong, begin jaren tachtig. Zo lang geleden. O ja, en Joop Braakhekke vond mijn vader maar een slap aftreksel. Hij zal – zoals jij al zegt – hebben gezien hoe hij Floyd trachtte te imiteren.

    Ciao amigo!

  2. Pingback: Schaap of geit? | Prakkie

Geef een reactie

