Slakken uit eigen tuin

Nee, nou niet gelijk schrikken. Je eet garnalen, oesters, mosselen. Misschien nog andere schelpdieren? Ach het is misschien het idee, maar slakken zijn echt prima te eten. Feitelijk armeluiskost. In de wijngaarden van Frankrijk werd dit door de druivenplukkers gegeten. Vuurtje van snoeiafval van de druivenranken, roostertje met slakken erop en na garing eten met brood en rode wijn. Simpeler kan het niet.

Slakken (“escargot”) zijn de keuken ingeslopen toen in de jaren zeventig de bistro zijn opgang deed in de Nederlandse horeca. We wilden echte Franse dingen eten. En hoe gruwelijk voor menige restaurantgast ook het idee: daar hoorden slakken bij. En dat je dan ook na afloop stoer kon vertellen dat je escargot had gegeten (àls je al wist wat het was!). Maar om nu te spreken van een culinair hoogstandje, een delicatesse. Nee. Maar ja, zo zijn die slakken ook niet ons eetpatroon in gekropen.

We gaan slakken eten uit eigen tuin. Enig aandachtspunt is dat slakken planten eten en soms ook giftige planten. Dus de slakken zo de pan in: nee. Ze moeten eerst worden “ontgift”. Dat klinkt zwaar maar is een klusje van niks. Eigenlijk meer geduld dan moeite. Het darmkanaal van de slakken moet leeg, wat het beste gaat door ze een paar dagen in een afgesloten ruimte waar ze niet kunnen ontsnappen (een glazen bak of zo) neutraal voedsel te laten eten. Veelal wordt bloem aangeprezen (gewoon wat bloem op schaaltjes in de bak). En zijn in de bak de uitwerpselen van alle slakken wit (van de geconsumeerde bloem) dan zijn we een stap verder. Zorg wel dat ze actief blijven, want anders gebeurt er dagen niets en wordt er ook niet gegeten. Een plantenspuit om ze een beetje te prikkelen is handig.

Na een dag of drie kan de bloem weg en gaan de slakken vasten, zodat het darmkanaal volledig kan worden opgeschoond.
Haal de slakken uit de bak. Dooie en twijfelgevallen weggooien. Spoel ze onder stromend water stuk voor stuk goed af. Tis even een werkje, maar voorkomt problemen.Doe de gewassen slakken nu in een pan met water, waaraan flink wat zout is toegevoegd. Kook de slakken maximaal een minuut of tien. Schep de slakken daarna uit de pan en laat ze in een bak koud water afkoelen. Verwijder met een satéprikker of een stevige speld (of een heel smal vorkje) de slakken uit hun huisjes. Verwijder het zwarte uiteinde en laat ze in een bak koud water staan waaraan opnieuw zout is toegevoegd. Max. een half uur.
Nu opnieuw de slakken goed afspoelen onder stromend water, waarna ze gekookt kunnen worden. Maak daarvoor een mooie, volle bouillon, zodat de slakken veel smaak kunnen opnemen, want zo spannend zijn ze van zichzelf niet.

Voor de bouillon:

– een liter water
– 8 gram zout (per liter water)
– een glas droge witte wijn
– kleine ui, grof gesneden
– wat groen van een prei, gesneden
– een geplette teen knoflook (of 2)
– wat winterwortel in dunne plakjes
– peterselie- of korianderstelen
– wat tijm/rozemarijn/oregano/laurierblad (naar keus)
– flink vers gemalen peper

En wat je er verder lekker bij lijkt… Ja jongens, koken is ook eigen creativiteit hoor!

Laat de bouillion maximaal een uur zachtjes trekken (dus niet koken! Houd het onder de 100 graden. Heb je een keukentermometer? Er handig!).
Zeef nu de bouillon.
Nu kunnen de slakken in de bouillon, kook (opnieuw héél rustig) maximaal een uur, afhankelijk van grootte en dikte van de gevonden slakken.
Geef er knoflookboter bij en geroosterd brood. En een dikke rode wijn!

In Collioure heb ik een jaar of wat terug eens escorgots op Catalaanse wijze gegeten, met aïolie en brood en dikke rode wijn. Dat was echt smullen! Gewoon geroosterd boven open vuurtje. Dat benaderde misschien ook het best de oorspronkelijke wijze van bereiden: simpel, simpel, simpel.
En die aïolie erbij, dat was echt een feestje voor de tong.

Bijgaand mooi filmpje over de bereiding. Let ook op al het andere lekkers dat gegrild gaat worden! Ja, dit is echt smullen.
Ik denk ook gelijk: wat een geweldig concept als restaurant! Zo simpel kan het dus. Let ook op de vormgeving van omgeving, servies e.d.
Als je zoiets in Nederland zou openen, zou het storm lopen. Ja, dit is een tip!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 3. Prakkie voor 'n prikkie (de culi-leaks) en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Slakken uit eigen tuin

  1. Pingback: Collioure | Prakkie

  2. michelle zegt:

    Jakkiebakkie Prakkie!!!
    Ik geef toe, je vertelt er smakelijk over, maar daar moet ik toch echt niet aan denken. Geef mij dan maar een stronk rauwe broccoli of een winterwortel, als de honger toeslaat, maar lieve man, ik ga toch geen slakken eten! No way! Ik snap wat dat betreft die Fransen ook niet. Die eten soms dingen… Brrrr. Griezelen.
    En dat jij dat hebt gegeten! Prakkie!

    We hebben van veel van jouw recepten gesmuld, dus godlof, we weten beter.
    Ik denk ook stiekem: hoe serieus is jouw bericht 😉

    Dag dikke schurk!

  3. finesse zegt:

    Hoi Prakkie,

    Wat een geinig bericht over die slakken! Ik zal het niet zo gauw maken/eten, maar hele volkstammen doen zich er te goed aan. Maar ook een goed voorbeeld van goedkoop koken: eten uit eigen tuin. Erg interessant!
    Ik vond het filmpje van La Cargolade erg leuk! Ik dacht wel: hoe maak je aioli, wat ze in dat restaurant serveren bij de grill-gerechten?

    Groetjes,
    Finesse

    • Prakkie zegt:

      Hoi Finesse, ik heb jouw vraag maar aangegrepen om er een berichtje aan te wijden, want er zullen er vast meer zijn die ook niet weten hoe je aioli maakt.
      Dus jouw vraag kwam zeer gelegen. Dank!

      Dag!

  4. Pingback: Aioli, Catalaanse knoflooksaus | Prakkie

  5. Pingback: Koken uit eigen tuin | Prakkie

  6. henk zegt:

    hallo prakkie,

    met veel plezier lees ik jouw recepten en kom tot mijn verbazing slakken tegen..
    ik woon in indonesie,en hier is het nu volop regentijd, en het barst van de slakken.. niet van die lullige kleintjes maar grote jongens(en meisjes).
    is het echt nodig om ze een paar dagen te schonen in een bak, of kan je dat ook overslaan??
    mijn voorkeur gaat uit van slakken uit de oven, heb jij daar een mooi idee (recept) voor??

    alvast bedankt voor jouw antwoord

    gr henk

    • Prakkie zegt:

      Dag Henk,

      Dank voor je reactie. Jij bericht uit Indonesië… O, dat raakt een gevoelige snaar bij mij.
      Ik ben dol op de Indonesische keuken. Afijn, dat zal je wel op mijn blog hebben gelezen. 🙂

      De escargot! Wat zijn we overigens ineens internationaal bezig!
      Dat “opschonen” is om het darmkanaal leeg te krijgen. En hoe groter de slak…
      Maar aan de andere kant denk ik: de wijnplukkers in Frankrijk zullen dat ook nooit gedaan hebben. Die verzamelden slakken tijdens het onderhoud aan de ranken en tijdens het druivenplukken en die beessies gingen dan linea recta op een roostertje boven een smeulend vuurtje van wijnranktwijgen. Dus of dat schoonmaken nu noodzakelijk is… Mogelijk hangt het er ook vanaf wat die beestjes voor plantensoorten hebben gegeten. Zou wijnrank niet/minder schadelijk zijn?

      Dit vraagt om een deskundige! Een van de bloglezers?
      Als ik meer weet, bericht ik je!

      Dag!
      Prakkie

  7. henk zegt:

    prakkie, wijnbladeren zijn toch gewoon te eten? dus waarom angstig voor vergiftiging??
    dat schoonnmaken van de slakken ga ik gewoon overslaan…… kleine garnalen en krabben eten ze hier ook met huid en haar op,.
    ik ga een paar kinderen de sawa insturen om een emmer met slakken te rapen, dan denk ik dat ik binnenkort slakken sateh eet.

    gr henk

    • Prakkie zegt:

      Maar: niet alle slakken eten wijnbladeren! En daar doelde ik op. Wijngaardslakken lijkt me dan ook niet zo’n probleem. En ach, je gaat ze ook niet rauw eten. De link met garnalen is leuk, want die gooi ik ook zo op de bbq en dan smikkelen, terwijl de puritein er eerst het nodige aan verwijderd (w.o. darmkanaal).

      Ik ben erg benieuwd wat jouw versie van escargo gaat worden.
      Houd ons op de hoogte!

      Groet!
      Prakkie

      • henk zegt:

        prakkie, is het mogelijk om foto,s te plaatsen??
        ik hou je i.i.g op de hoogte van het resultaat.

        groetjes henk

        • Prakkie zegt:

          Hoi Henk,

          Helemaal goed.
          Ja foto’s kan, niet in de reacties, maar dan maken we er toch een berichtje van, dat ik op de reguliere blog plaats! Je kan via mijn mail me foto’s toesturen en bijbehorende tekst. Zoals ik ook een paar keer met oom Tjampoer en Toek heb gedaan. Zie de betrefende berichten!
          Ik vind het al veel te leuk zo enthousiast als jij reageert. Dus dat komt goed.
          Overigens ben ik zelf niet verder gekomen dan slakken roosteren. En een keer slakken gegeten in een tomatensaus (Escargot op Catalaanse wijze), in Collioure Frankrijk.

          Laat dus maar weten als ze gaar zijn 😉

          Groet!
          Prakkie

          • henk zegt:

            prakkie aku minta tolong!!

            help!!! ik heb 11 slakken gekookt en uit hun woning gepulkt, maar bij het schoonmaken twijfel ik wat eetbaar is en wat niet…. de voet ziet er goed eetbaar uit, maar het lijf en het gekrulde uiteind zien er niet zo smakelijk uit..
            ik heb ze afgesneden,en aan de vissen gegeven, die waren er blij mee……
            wat denk jij?? ben ik te voorzichtig??
            ik kook ze nu een klein uur en wil dan voorzichtig proeven….. de kruidenboter staat al klaar

            gr henk

          • Prakkie zegt:

            Hoi Henk,

            Itu menjengkelkan!

            Mogelijk is de kooktijd te kort, als het echt dikke slakken zijn. En: de ene slakkensoort is de ander niet. Op internet zijn er ook verschillende vormen van bereiding te vinden, ik heb er een enkele van opgenomen op mijn blog. En soms ook uitproberen. Maar uit de schelp moeten ze echt stevig zijn (voor de verdere bereiding). Nou ja, de vissen een goede dag gehad. Die zullen wel denken: Setiap kekurangan memiliki kelebihannya!
            Ik hoop dat je iets anders lekkers hebt kunnen eten.

            Sampai bertemu lagi!
            Prakkie

  8. henk zegt:

    begrijp me niet verkeerd……….. ze waren heerlijk, alleen vraag ik me dus af of je het lijf ook eten kan.. ziet er gewoon niet smakelijk uit.
    na het koken heb ik ze in de kruidenboter gebakken SMULLEN GEWOON!!

    groetjes henk

  9. Pingback: Slakkenprobleem (deel 2) | Plaza Verde

  10. Lex zegt:

    Wacht even… kook je ze levend???

    • Lex zegt:

      Oh, laat maar, ik lees/hoor dat dat heel ‘normaal’ is.

      • Prakkie zegt:

        Hoi Lex,

        Mooi dat dat ook duidelijk is.
        Tja, tis net als met kreeft…
        Maar: smullen hoor!

        Ben benieuwd naar je ervaring ermee.
        Nb. het TV programma Keuringsdienst van waarde heeft een interessante aflevering besteed aan slakken!
        De moeite waard (zie: uitzending gemist).

        Groet,
        Prakkie

Geef een reactie

