Hogedruk- of snelkookpan: de mannenpan!

Bij eerdere berichten heb ik al eens aangegeven dat ik bij het koken ook gebruik maak van een hogedruk- of snelkookpan. Dat was zowel bij Mexican chili als Machomo. Beide rundvleesgerechten. En dat is geen toeval. Want juist bij dat vlees is de hogedrukpan ideaal, omdat het kookproces van het stoven sterk teruggebracht wordt. Is de stooftijd voor rundvlees 2 à 2,5 uur, met de hogedrukpan is dat gepiept in 25 minuten… Zie daar het voordeel. Stoofgerechten met rundvlees kunnen dus gemaakt worden in een tijd die gelijk staat aan ander vlees als kip en varken. Vooral door de week, met minder tijd beschikbaar voor koken is dat ideaal. Andere ingrediënten heb ik ook geprobeerd, maar daar doet het voordeel zich minder gelden of het kookresultaat is niet geweldig. Maar voor rundvlees: top!

Nu zijn er puriteinen die zeggen dat je met zo’n hogedrukpan toch ander (bedoeld wordt: minder mooi) vlees krijgt, minder smakelijk, droog etc. Ik heb daar tot nu toe echter niets van gemerkt. Of lang gestoofd, of in de hogedrukpan: wat mij betreft even smakelijk. Maar goed, hier zit een uitdaging in: wie durft?

Ik heb in mijn pannenhoek twee exemplaren, de qua inhoud iets verschillen: 6 versus 8 liter. Het grootste verschil zit hem in de constructie. De eerste pan is van een modernere versie, met draaideksel en verstelbare drukregeling. En ook de ontsnapping van de stoom verloopt met minder kabaal:

De tweede pan vind ik leuk (ja, ik ga ook voor de vorm hoor!) omdat daar zo’n klassieke draaiknop op zit, waar je het deksel klemvast mee kan zetten. Juist dat aandraaien van die knop met het sluiten van de pan geeft het iets ambachtelijks. En dat staat ook stoer, vind ik. Dit is een hogedrukpan die tijdens het koken met een ventiel voortdurend “ts-ts-ts-ts-ts” als geluid voortbrengt door ontsnappend stoom, wat sommigen panisch maakt met het idee dat de plan op ontploffen staat. Nou, ik denk eerder dat wij ontploffen (van woede) dan dat die pan door te hoge druk ontploft. En dat geluid heeft ook wel weer wat. Industrieel, als een stoommachine:

In Frankrijk is de snelkookpan van alle tijden en nog altijd populair. Een mooie klassieker:


Let op de manometer, de massieve vormen en die handgrepen!

Ik denk: misschien is een hogedrukpan wel de ultieme mannenpan! Stoer en stevig, met veel hendels en handelingen en zo. Koken als fabricageproces. Koken met een machine. Zoiets. Zou die pan mannen meer aan het fornuis krijgen? Ik las recent een artikel over espresso-apparaten. Guess what! Ja, ook een mannending. Er zijn er die zelf allerlei modificaties inbouwen en reuze druk zijn met het zetten van een bakkie. Ik kon dus wel eens goed zitten met “de ultieme mannenpan”.

Op YouTube trof ik een leuk filmpje aan waarin de historie van de hogedrukpan met grote stappen wordt doorlopen. Leukste beelden vind ik 1. de openingsscène (mannenpan!) en 2. de reuze snelkookpan op het dak van een auto als reclame-object (jaren ’50).

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Hogedruk- of snelkookpan: de mannenpan!

  1. Pingback: Machomo | Prakkie

  2. Pingback: Mexican chili with Brussels sprouts. | Prakkie

  3. maldeau zegt:

    Hoi Prakkie,

    Wat een stoere pannen zijn die hogedrukpannen! Die antieke autocuiseur ziet er geweldig uit. Ja, zo zie ik mij wel koken. Michelle vindt van niet. Zij zegt: je gaat alleen voor de vorm. En zij vindt het ook geen “mannenpan” zoals jij zegt. Nou deze jongen gaat er een kopen en binnenkort kan ik openen mn eigen restaurant “Chez Maldeau”. Kijk, daar bof ik, want ik heb mijn Franse naam al mee. Dat klinkt gelijk goed. “Chez Gerrit”, daar komt natuurlijk geen hond (sorry Gerrit…).

    Ciao amigo!

  4. Kat zegt:

    Hihi, stoer zijn ze inderdaad! Maar toch blijf ik hogedrukpannen associëren met oude dametjes: dat zijn nml degenen die ze bij ons in de winkel komen bewonderen en dan vertellen dat ze zo’n ding al minstens 30 jaar dagelijks gebruiken. En dat ze altijd vanalles weggeven aan de (klein)kinderen, maar de hogedrukpan, daar moet iedereen met z’n tengels vanaf blijven! En gelijk hebben ze! Prakkie, wat een rijkdom heb jij in je kasten (maar dat wisten we natuurlijk al), met 2 van die pannen.

    Die autocuiseur vind ik echt prachtig, hij zou niet misstaan op een steampunk feestje. Schijnbaar is het koken van gedroogde bonen ook goed te doen in een snelkookpan, heb jij daar ervaring mee?

    • Prakkie zegt:

      Hoi Kat,

      Tja, nu twijfel ik even of dit een compliment is…, nu je in het verlengde ervan bejaarden er bij sleept… Alsof ik net heb gezegd dat je van Kukident spierballen krijgt en de reactie is: ja maar je kan er ook goed kunstgebitten mee plakken. Beetje jammer. Van die kukident dan (wie heeft overigens ooit die achterlijke naam bedacht? Das in een dronken bui gebeurd of door een wel heel depressieve copywrighter).
      Maar goed.
      Al klinkt dat door die senioren verwoordde “moet iedereen met z’n tengels vanaf blijven” wel weer erg hogedrukpannig stoer!🙂

      Eens tijdens een wandelvakantie met Blaffie in Frankrijk (Blaffie in een eigen tentje, want die stinkt nogal uit z’n bek), constateerde ik vanuit mijn pup-tentje, starend naar de Franse families tegenover mij, dat de hogedrukpan daar voor van alles en nog wat werd gebruikt en dat de pan dan meestal ook het uiterlijk had van een jarenlange zware strijd: tot aan zwartgeblakerd toe. Maar onverwoestbaar zoals jij ook schrijft. Ik, toen nog geen enthousiasteling op dat vlak, had er ook altijd zo’n gaarkeuken-idee bij. Een soort brei-pot: mik er maar van alles in, deksel erop schroeven en op het vuur. Tja en wat je na afloop in de pan aantreft is dus “eten”. Voila! Zoals je ook van die mensen hebt die overal de pureerstaaf of aardappelstamper inzetten. Als je ze betonmortel voor zet vinden ze het ook smullen. En 99% ziet het verschil niet eens. En de overige 1% zegt in een vlaag van helderheid: hé, dit ziet er veel smakelijker uit! Tja.

      Mijn ervaringen met de hogedrukpan zijn beperkt tot de carni-variant. Dus geen idee van peulvruchten en zo al kan ik me er wel iets bij voorstellen. Tis toch koken tot de macht 4, zeg maar.

      Dag!

  5. Pingback: Bœuf bourguignon | Prakkie

  6. Pingback: Dendeng blado (snel) | Prakkie

  7. Pingback: Nieuw in de pannenhoek: ovale gietijzeren stoofpan! | Prakkie

Geef een reactie

