In de puree….

Eten kan ook troost bieden. Was het na mijn bericht over de komkommer-kommer dat ik toch iets te neer geslagen was? Behoefte aan iets opbeurends? Het zou maar zo kunnen. Dus dacht ik bij het koken: ik maak een troostende zachte zalvende aardappelpuree. Want dat weet je hè, de consistentie van een mooie puree geeft moed en troost en optimisme. Je voelt de romigheid en warmte door je mond rollen en denkt: ja, het leven is fijn! Een mooie aardappelpuree is als een warme volle troostende vrouw. Daarbij doelt “vol” niet op het postuur, maar wel de troostrijke warmte. Je koesteren aan haar borst. Rust, balans. Nou dat moment had ik vanavond even nodig. Maar ja, puree is dan ook weer zo wat, dus ik dacht: ik zet het even in de oven. Nou ja, dat leverde zo’n mooi plaatje en goddelijk resultaat op, een lekker happie, dat ik daar toch even kond van wil doen. Vandaar.

Benodigdheden:

– kilo aardappels, geschild en in grove brokken
– roomboter 100-150 gr.
– olijfolie, flinke scheut
– knoflook, teen of 2 à 3
– eierdooier (of 2) (of heel ei)
– (room voor de liefhebber)
– peper
– zout
– beetje nootmuskaat

(- een hand of wat geraspte kaas!)

Bereiding:

Aardappels garen en in een stevige schaal storten. Flinke klont roomboter (100-150 gram) en een scheut olijfolie. Met een ouderwetse pureestamper de zaak smashen. Geen blender, want dan is het eindresultaat jakkiebah-behangplak. Doe er een eidooier door, of twee als je dat leuk vindt, peper, zout, fijngemaakte knoflook, nootmuskaat en stamp alles lekker door elkaar tot een romig geheel. Proeven, proeven, proeven. Goed? Vet dan een brede ovenschaal in en schep daar de aardappelpuree in. Trek met een vork plukjes (want dat staan leuker dan zo’n gladgestreken hap) en bedruip nog voorzichtig met wat olijfolie en strooi en nog wat zout over heen. Zet in een oven op 220 graden, of onder een grill en laat garen. Opletten, want het verbrandt gauw. Combinatie is ook mogelijk: eerst in de oven, en na stijgen van de puree onder de grill voor laatste kleur.

Nou ja en dan is het gewoon smullen! Zóó heerlijk en troostrijk om zo’n mollig hapje op je bord te treffen en in je mond te voelen! En dan met een simpel lapje beest en simpele groente: smullen!

Ook lekker met zelfgemaakt eekhoorntjesbrood!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op In de puree….

  1. Pingback: Gestoofd rundvlees Vietnamese stijl | Prakkie

Geef een reactie

