Pizza!

Door recent smulbericht van Kat ben ik enthousiast gemaakt om zelf ook weer eens pizza te bakken. En met het idee van grote trek, ook maar gelijk een pittig formaat. En ach, houd je over, dan is het de volgende dag wéér smullen. Of neem het mee naar je werk in plaats van de afgezaagde bammen. Heb je daar wel eens aan gedacht? Dat kan toch ook veel spannender!

De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik ten aanzien van het deeg voor het gemak ga: een kant en klaar pak. Maar wil je ook dat zelf maken, prima!
En wat doen we op de pizza. Laat ik maar gelijk zeggen dat ik geen fan ben van allerlei opgeleukte versies. Ananas op je pizza… ?? Of shoarmavlees…?? En dan noem ik nog de minst erge versies.

“Wilt u ook slagroom op uw pizza?”
“Huh?”

Doet me altijd denken aan de oude vertrouwde vlaai (“vla” zeggen ze in Limburg): gewoon zonder fratsen, met een beperkt aantal smaken, maar altijd puur. Heeft de een of andere niet Limburgse vlaaienbakker er toch wanstaltige versies van gemaakt! In de naam “Multivlaai” mogen ze wat mij betreft dat “vlaai” wel schrappen, want hun eindproduct heeft niets maar dan ook niets meer te maken met het oorspronkelijk product. Iets te veel “multi” zeg maar.
Kortom, ik houd het simpel.

Benodigdheden:

Basissaus:
– pak kant en klaar pizzadeeg
– pak gepureerde tomaten
– teentje knoflook
– beetje rode peper
– beetje fijngesneden prei
– olijfolie
– peper
– zout

Vulling:
– fijngesneden prei
– in reepjes gesneden salami
– in reepjes gesneden champignons, even aangezet
– in ringen gesneden groene olijven
– geraspte kaas
– olijfolie
– verse rozemarijn

Bereiding:
Maak van het bereide deeg twee plakken van 30×30 cm en spreid ze op de bakplaat. Doe de ingrediënten voor de basissaus in een blender en pureer grof. Smeer nu de pizzabodems dun in met het tomatenmengsel als basis. Daarop de fijngesneden prei, de in reepjes gesneden salami, de aangezette champignonreepjes, de groene olijven in ringetje, de geraspte kaas, wat rozemarijn en een priegeltje olijfolie. Als er van de basissaus nog over is, is een enkele spetter over het eindresultaat ook lekker. Zet de pizza’s in een voorverwarmde oven (180 graden) en bak in max. 30 minuten gaar. Houd in de gaten! Af laten koelen en … smullen! Snijd er lekkere grove punten van, pizza genoeg!

Trek er een gulle rode wijn bij los, doe thuis de zon aan en genieten maar!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Pizza!

  1. maldeau zegt:

    Hé Prakkie,
    Wat een kanjers van pizza”s maak jij! Mooi. Wij houden wel van een beetje stevige pizza, maar dan bedoelen we niet die deegklompen van big american, want dan kan je net zo goed brood gaan zitten stompen. Dus formaat pizza van jou spreekt ons wel aan: mooi dun maar groot. En de vulling, zoo simpel! We gaan het maken hoor en je hoort van ons.

    Groeten,
    Michelle en Maldeau

  2. finesse zegt:

    Nou Prakkie, wat een succes had ik met jouw pizza’s!

    Afgelopen weekend veel visite en ik beperkte tijd. Maar ze wilden wel blijven eten. Tja… Jouw pizza’s had ik nog op mijn lijstje ‘to do’ staan, dus was dit een mooie combinatie. Het deeg maken en uitrollen was eigenlijk het meeste werk, maar lieve vriend is daar erg handig in. En ook op basis van jouw tip van die joekels gemaakt. Eén pizza per bakplaat. Bij de buren had ik een extra bakplaat geleend. Nou ja, het was hier net een pizzeria: “Cucina Finessa”, zeg maar 😉

    Met scherp mes grote stoere punten gesneden en eten maar, lekker met de handen. En ook de wijn vond gretig aftrek.
    Guess what: alles schoon op! En jouw recept natuurlijk uitgedeeld.
    Nou is dat succes of niet?
    Dank en groetjes!
    Finesse

Geef een reactie

