Indisch kookboek

Ik weet dat dit geen boekenrubriek is (even los van de Gerard Reve brief), maar ik ga jullie toch een boekje aanprijzen. Een kookboek! Echt een alleraardigst boekje. Ik weet er zijn de wereld kookboeken en ieder heeft z’n favoriet. Nou misschien is juist dat wel waar ik bij aansluit. Want je kan planken vol hebben met kookboeken, vaak zijn er maar een paar, misschien zelfs maar een enkele, die de favoriet is/zijn.

Voor Indonesisch koken is er natuurlijk de bijbel van Bep Vuyck, maar een kookboek van mindere omvang, maar minstens zo mouthwatering en inspirerend is het boekje van oma Keasberry-van Beekom. Wereldberoemd door haar (kook)kwaliteiten, ten toongespreid in het restaurant Djokja in Amsterdam, waar ze sinds halverwege de jaren vijftig de echte Indische keuken serveerde. Voorwaar een pionier!
Het boekje is handzaam, eenvoudig geïllustreerd met tekeningen en bevat een veelheid aan recepten, allemaal op authentieke wijze bereid. Dus geen door Prakkie zo verwenste conimexmeuk😦, maar eerlijke en echte ingrediënten, waarvan heden ten dage eigenlijk alles in de diverse toko’s is te verkrijgen.

Ik heb geen idee of het boekje nieuw te koop is. En anders op zoek naar een tweedehands in ouwerwetse boekenzaak of digitale winkel. Een aanrader!

Oma Keasberry's Indische keukengeheimen

Binnenkort zal ik een gerecht presenteren waarbij een recept uit haar boekje als inspiratiebron is gebruikt: Ikan taotjo.

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Indisch kookboek

  1. Pingback: Ikan taotjo | Prakkie

  2. michelle zegt:

    Hoi Prakkie,

    Ik ga op zoek naar het boekje hoor! Zal vast nog wel bij De Slegte oid op de plank staan. En dank, want bij kookboeken is het veelal door de bomen het bos niet meer zien… Ik heb eens een (duur!) Thai kookboek gekocht. Leek op het eerste gezicht (in de winkel) leuk en bruikbaar, maar viel toch tegen in gebruik. Ik koop daarom nog zelden zomaar kookboeken. Maar op basis van goede tip, dan durf ik het wel aan. Te meer we weten hoe heerlijk/leuk jij kookt. Als jij een boekje aanprijst zit het vast goed🙂
    Wat leuk dat jij het boek van Bep Vuyk noemt! Mijn moeder heeft wel eens een poging ondernomen daar iets uit te koken, maar dat was zoo’n wagonlading recepten… Ook van bomen en bos zeg maar. Vandaar, handzaam en bruikbaar boekje zeer gewenst!

    Groetjes,
    Michelle

  3. jeff zegt:

    Hallo Prakkie,

    Het boekje van Oma is alleen nog maar in de 2e hands markt te verkrijgen. Maarrr er komt een nieuwe familie kookboek uit binnenkort… haar kleinzoon (ikke) deelt een keur aan geheime familierecepten van zijn oma en moeder, verrijkt met sfeerfoto’s, anecdotes, tips en overige wetenswaardigheden. Als je het boekje van oma al hebt, vernemen we graag wat je ervaringen zijn met de recepten. Foto’s ook welkom. Er moet meer ‘echt Indisch’ gekookt worden.
    http://www.keasberry.com

    Groetjes,
    Jeff

    • Prakkie zegt:

      Beste Jeff, wat een tref dat jij reageert op dit boekje.
      Ja, ik heb met geweldig veel plezier gekookt uit het boekje van oma. Vooral het gebruik van verse ingrediënten, eerlijk en oorspronkelijk. Daar heb ik veel van geleerd. Mijn favorieten zijn o.a. ikan taotjo, dendeng blado en ku ju luk.

      Ik ben erg benieuwd naar het nieuwe kookboek!

      Dag!
      .

  4. Pingback: Prakkie

  5. Pingback: Dendeng blado (snel) | Prakkie

Geef een reactie

