Schaap of geit?

Of kool en geit? Of schaap en kool? De kool en de geit sparen?

Doet me denken aan een – misschien wat flauw – raadseltje. Ken je het (nog)?
Een boer moet een wolf, een geit en een kool met zich meenemen naar de overkant van de rivier. Geen idee wat een boer met een wolf moet, maar doe gewoon leuk mee! Het bootje beste bloggers heeft echter beperkte plaats, dus er moet gekozen worden: wat eerst, wat daarna? Of kool, of geit, of wolf. Probleem: de een, loert watertandend op de ander. Die kool ook, denk ik nu? Probleem is: zet de boer eerst de wolf over, dan eet de geit de kool op. Zet de boer eerst de kool over, eet de wolf de geit op. Wat nu? Dus eerst de geit over zetten? Maar wat dan? Zet hij daarna de kool over, dan eet de geit die kool alsnog op. Of na de geit eerst de wolf overzetten: verorbert de wolf de geit (heb ik ook wel een beeld bij 🙂 )

Dus blijkt de oplossing: de boer zet eerst de geit over. De achtergebleven wolf en kool hebben niets met elkaar. Daarna zet de boer dan de kool over, maar neemt de geit weer mee terug en zet hem uit de boot. Dan zet hij de wolf over, die daar dan weer met die jakkiebah kool op de andere oever staat. Tenslotte haalt de boer de geit op en zet deze over. En die boer maar roeien, want zo’n bootje zal het in deze grap wel zijn.

Tja, lezers precies om deze reden heb ik dus een bloedhekel aan dit soort stupide puzzels. Ik zou zeggen: laat die boer het lekker zelf uitzoeken! Of dat die boer wordt opgevroten door de wolf: probleem ook opgelost! 🙂

Je zult wel denken: heb je Prakkie weer met een filmpje, maar soms kom je toch zoveel mooi koken tegen op internet/youtube. Ik wil het jullie niet onthouden. Mooi gemaakt, zorgvuldig en professioneel. Afijn, met Floyd in gedachten een ander soort koken, ja, maar ook net zo heerlijk om naar te kijken.

Nog even: weet je dat geit als vlees hier (NL) niet te slijten is? Terwijl verschil tussen lamsvlees en geit nauwelijks te merken is (let op: lamsvlees heeft in NL een blauwe stempel, geit rood). Maar er zouden snode slagers zijn die goedkoop geit voor duur lam verkopen. Wees dus gewaarschuwd. Maar omdat er zo weinig vraag is naar geit moet de geitenboer bijbetalen (ja, je leest het goed!) om het beessie te laten slachten! Nou ja! Wie weet een geietenboer? Kom ik hem, tegen betaling verlossen van zn beessies.

Op bijgaand filmpje de bereiding van lam/schaap op diverse wijzen. Je weet nu ook: gebruik geit, zelfde resultaat!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Schaap of geit?

  1. brosje zegt:

    Prakkie, het water loopt me in de mond: zoo smullen! En dat allemaal met schaap. Ja ik weet, wij (NL) zijn er hier niet zo dol op. Maar eenmaal een keer gemaakt: zoo smulen! En daar getuigt dit filmpje op en top van. Mooi! Waarom zijn we daar toch zo bang voor/afkerig van, schaap, geit? Bij mijn slager vraag ik er steeds naar en wat denk je? Pas zei hij: mevrouw Brosje, ik heb nu ook geitenvlees hoor!
    Bingo!, dacht ik. En gelijk besteld hè! Mooi suddergerecht van gemaakt. En dit weekend: saté kambing! Zal oom Tjampoer mooi vinden! Of niet?

    Groet!
    Brosje

Geef een reactie

