Ikan taotjo

Recent heb ik het boekje aangeprezen van oma Keasberry-van Beekom en toegezegd een gerecht te presenteren gebaseerd op een van haar recepten. Komt zo. Via via hoorde ik dat het boekje weer uit is! Het zou ook zijn gepresenteerd op de Tong Tong fair in Den Haag, afgelopen mei. Wie weet daar meer van? Voor de niet-insiders: de Tong Tong fair is geen erotische beurs, maar de jaarlijkse Indonesische markt die tot een aantal jaren geleden gewoon Pasar Malam Besar heette (“grote avondmarkt”). Of kortweg: Pasar malam. Lijkt me duidelijk genoeg. En de naam was een BEGRIP!. Dus ik snap dan ook niet dat ze die naam hebben aangepast. Maar goed, er zou een imagoprobleem zijn. Lees: er kwamen steeds minder jongeren naar de Pasar Malam en het zou te veel worden geassocieerd met “Indonesisch eten”. Ik denk: wat is daar mis mee? Oom Tjampoer zou nu een tirade beginnen (hij is niet zo boos hoor!), dat weet ik nu al: “onsin neef Prrrakkie, pasarrr malam is toch prrima naam, nja!”). Hij zal de grap van de erotische beurs (Tong Tong) overigens wel geinig vinden: “Haha, eigen schul neef Prrrakkie, mense snappen nu niet meerrr nja!”

De ikan taotjo!
Het gerecht is in basis vis (eventueel gebakken vis) met een zoetzure saus waarin sambal-taotjo is verwerkt. Voordeel van dit gerecht is – ik zeg het maar weer eens! – dat het vrij simpel is, met eerlijke ingrediënten en volledig af te stemmen op de eigen smaak. Kook er rijst bij of lontong en het is weer smullen! Selamat makan!

Voor de vis: wil je heel simpel doen, ga naar je visboer en vraag een pond kibbeling (beslist òngekruid!) voor degene de niet van graten houdt, of een gebakken visje als graten geen probleem zijn. Dat ligt heel personlijk. Maar het gerecht is ook prima te maken met ongebakken vis. Pas had ik een berg tilapia-filet, ook goed te gebruiken. Of kabeljauwfilet (wel duur 😦 ). Kortom, mogelijkheden genoeg en voor iedere beurs.

En als je een beetje hobbykok bent, heb je de meeste ingrediënten ook wel in huis. Niet schrikken van de lijst benodigdheden, dat wijst voor zich.

Benodigdheden:

– 500 gram vis, gebakken of niet (lekkerbek, kibbeling, tilapia e.d.)
– 1 ui, fijngesneden
– 4 à 5 tenen knoflook
– 2 eetlepels arachide olie
– 1 eetlepel selderijblaadjes, fijngesneden of korianderblad/stelen
– een halve (dunne) prei fijngesneden
– 2 eetlepels sambal oelek
– 2 eetlepels taotjoboontjes
– beetje gesneden verse rode peper
– snuf ve-tsin
– 3 à 4 fijngesneden ontvelde tomaten
– 5 à 6 eetlepels tomatenketchup
– 2 eetlepels ketjap manis
– scheut azijn
– 1 eetlepel fijngesneden stemgember
– halve limoen in hele fijne schijfjes
– zout, snuf
– suiker 2 à 3 theelepels
– evt. water

Bereiding:

Snijd ui en prei fijn. Maak de knoflooktenen fijn. Snijd de verse peper zeer fijn.
Fruit in beetje olie de ui glazig. Voeg de knoflook en de rode peper toe. Voeg de prei toe. Pureer met een vork de taotjoboontjes (op een schoteltje o.i.d.) en voeg toe, samen met de sambal oelek en fruit het geheel. Voeg de fijngesneden en ontvelde tomaten toe en bak even mee. Voeg nu tomatenketchup, fijngesneden stemgember, ve-tsin en ketjap manis toe. Indien selderieblad wordt gebruikt kan dat er nu ook (fijngesneden) bij. Voeg na licht stoven nu de azijn toe, zout, de schijfjes limoen en wat suiker. Als de saus erg dik wordt, voeg wat water toe. Let op, saus moet echt lekker lobbig en dik zijn, dus matig met toevoegen van water. Het eindresultaat moet een zoetzure licht pittige, lobbige saus zijn, die langzaam van een lepel glijdt. Dus afhankelijk van smaak een en ander toevoegen (zoet/zuur/scherp).

Indien in plaats van selderie koriander wordt gebruikt: aan einde toevoegen (steeltjes fijnsnijden!).

Als de saus klaar is kan de (gebakken) vis erbij en laat de vis doorwarmen. Bij rauwe vis duurt dat iets langer, maar als de saus heet genoeg is gaat dat snel. Vis moet nèt gaar, maar geen snot! Voeg nog een sliertje prei en selderieblad toe op het eind.
Andere mogelijkheid:

vis in een braadslee,

saus er overheen en even doorwarmen in een voorverwarmde oven.

Geef er een komkommersalade bij en witte rijst.

Selamat makan!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Ikan taotjo

  1. bloemenoor zegt:

    Wat een heerlijke gerechtjes allemaal!
    Krijg spontaan zin om Aziatisch te gaan koken vanavond.

    • Prakkie zegt:

      Dag Noor / Bloemennoor,

      Mooi dat het jou zo aanzet tot het koken van Aziatisch eten! Dank!
      O, dat is altijd weer smullen, naast al het andere dat kan worden bereid. Dus ja, pan op het vuur en er voor gaan! Ik ben benieuwd wat je gaat bereiden.

      Ik denk nu: ben jij ook thuis in allerhande Indonesische zoetigheid? Daar wel eens wat van gemaakt? Spekkoek, kokospuddinkjes e.d.?

      O ja, ik zet jou met je taartenwinkel in mijn etalage hoor! Dat vind ik wel leuk. Vul je mij mooi aan, want ik ben niet zo van nagerechten, terwijl veel van jouw taarten daar prima bij zouden passen. Ik vind dat nagerechten – als je er al aan doet – ook geen ijs hoeft te zijn. En dat is het vaak (bij het eentonige af…). Een mooie punt taart is dan zoveel aangenamer. Met een mooie kop koffie erbij. Of zeg ik nu iets heel raars?

      Dank voor je reactie!

      Groet,
      Prakkie

      • bloemenoor zegt:

        Hallooo,
        Als ik een avondje veel tijd heb zal ik zeker iets lekkers gaan zoeken op jou blog.
        Zelf ben ik nog niet zo in de Aziatische baksels. Alhoewel spekkoek wel op mijn lijstje staat van dingen die ik nog altijd wil bakken!

        Wat je zegt is helemaal niet raar hoor! Mijn toetjes variëren altijd, zelden eten wij hier thuis eigenlijk ijs als toetje. En dat vinden ze hier thuis ook helemaal niet erg, haha!

        Groetjes!!

        • Prakkie zegt:

          Dag Noor,

          Mooi dat jij dat ook zo ziet. Zijn we het daar in ieder geval over eens! (Waar dan niet over, denkt nu een scherpe lezer 😉 ). Nu de restaurants nog. Want die komen als nagerecht veelal niet verder dan dat eeuwige bolletje ijs met muntblaadje. Koude klap in mijn gezicht. Ik neem dat dus ook nooit. Maar er is zoveel meer spannends op de dessertkaart te zetten! dat bewijst jouw blog! Kom op restaurant, doe daar eens wat aan!

          Maar ook “gewoon” een taart(je) vind ik heerlijk hoor. Ik prik wel een vorkje mee! Ik maak het zelden zelf, maar daar mag je me voor wakker maken. Uhhh, voor taart eten dan. Nou ja, als je erg gezellig weet te bakken, mag je me daar ook voor wakker maken. Zo is het ook weer. 🙂
          Maar buiten kijf: voor alle eten klim (!) ik mijn bed uit…

          Dank voor je reactie en groet!
          Prakkie

          • bloemenoor zegt:

            hoii,
            Hahaha je hebt gelijk! Laat die restaurants ook maar is iets lekkers maken! Alhoewel ik soms ook heeeeeleee lekkere toetjes op de lijst zie staan!
            Nu je het zo zegt, mij kun je ook wakker maken met een lekker stuk taart of een heerlijk toetje! Dat zal ik maar niet tegen mijn ouders zeggen, anders staan ze morgen vroeg met taart bij mijn bed…. Mijn slaap wil ik toch ook wel hebben hoor haha 🙂
            Groetjes

Geef een reactie

