Dierenvriend

De vaste bloggers weten dat ik niet zo’n enorme dierenvriend ben als het om levende have gaat (ja, dit is een eufemisme). Oké, ik heb thuis Blaffie, maar dat is het dan ook. En Blaffie is echt een leuke hond, maar het beest maakt niets “in mij los” zeg maar. Sjaak begrijpt daar niets van. Maar verdomd, Sjaak kan niet binnen staan of die twee zijn toch dikke vrienden! Zitten ze naast elkaar op de bank, of Blaffie volkomen over Sjaak heen hangend. Alsof ze al jaren samenwonen: vrienden voor het leven! Het liefst zou ie Blaffie van me kopen. Maar dat gaat me nu ook weer net te ver. En zijn bod houdt tot nu toe ook niet over. Tja, misschien is het vooral dàt. Sorry Blaf…
Afijn, Sjaak had besloten zelf een hond aan te schaffen. Nu is dat beslistraject bij Sjaak in de regel een soort meerjarenplan. Als Sjaak overweegt iets te gaan doen, kan je rustig nog een week of vijf op vakantie gaan, daarna het er een maand of wat niet over hebben en dan nog zit Sjaak te dubben. Maar nu leek zowaar het moment van actie nabij. Sjaak had zelfs via internet het dierenasiel al uitgezocht en zich georiënteerd op de daar aanwezige voorraad.
Misschien is dat nog wel even goed om te noemen: Sjaak wilde beslist een beest uit het asiel. Want het idee dat die dieren nooit meer een baasje zouden hebben ontroerde hem méér dan een vers puppie. Ja die Sjaak is een bonk, maar een klein hartje hè! Maar ik vond die keus ook mooi! Gaf ook aan dat ie er goed over had nagedacht.
Wij naar het asiel.

Nu is dat een enorm dierenasiel. Makkelijk te vinden: voordat je Haarlem binnenrijdt links af en einde weg rechts!🙂 Het asiel lijkt wel een dierentuin, want het heeft afzonderlijke “wijken”, alles overigens keurig aangegeven met borden. Zo is er een wijk voor katten, maar ook één voor schildpadden. Een wijk voor vissen, maar ook een wijk voor vogels en terrariumdieren. Wij gingen op zoek naar de hondenwijk! Erg lastig was die speurtocht niet, want ga maar af op het geblaf! Eenmaal ter plekke verbaas ik me over de grote hoeveelheid honden. En zoveel soorten! Sjaak had al wat voorbereidend werk gedaan, dus het was vooral even zoeken naar het betreffend beest. Ik was erg benieuwd wat het zou gaan worden! Maar dan, eenmaal gevonden neemt Sjaak neemt plaats voor de tralies en wat er dan gebeurt! Het beest ziet Sjaak, springt naar voren en zet het daar toch op een ontroerend huilen! Alsof ie zijn baas herkende! “Vriend voor het leven, ik wil voortaan zijn bij jou”. Zo klonk het gehuil van die hond. En dat van Sjaak…. De hond – even voor de liefhebbers van merken – was een sint bernhard hond. En niet een kleintje hè, maar ko-los-saal! Dat het beest in dat hokkie paste!

Nu voelde ik me een beetje ongemakkelijk bij dit tranendal tussen Sjaak en Bernhard. Op deze manier staan kwijlen met een beest is niet zo mijn ding, zeg maar. Een oude dame die verbaasd voorbij kuierde en dit tafereel ontwaarde zei tegen Sjaak: is dat uw hond? “Ja”, zei Sjaak snotterend, anders antwoordend dan dat de dame bedoelde “dit is mijn hond!”. (Ik moet nu denken aan een halfbakken cabaretier die dat nu in reclamefilmpjes roept van een electronica-zaak: “dit is mijn winkel!” Die zelfde kwijl dus… Blèèèh!).

Bij de administratieve afhandeling bleek dat het beest geen naam had. Maar je moet het beest toch een naam geven? Dat schept ook direct een band! Of, zoals in het geval van Sjaak en Bernhard versterkt dat de al aanwezige band nog meer. “Pluisje”, riep Sjaak ontroerd. “Ik noem hem Pluisje!”
Ik wilde nog zeggen: is dat wel slim, zo’n reusachtige hond en dan “Pluisje”? Maar ik realiseerde met dat dit net zo’n moment was als bij kakelverse ouders. Al noemen ze het kind “Frabsje”: ga je er niet mee bemoeien, het is hun kind! Kortom: Sjaak, succes ermee!

Afijn, beest mee. Overigens geen idee hoe we de hond zouden verplaatsten, want waar laat je zo’n knaap? Op weg naar het asiel had ik nog zoiets van “ik rijd wel terug, houdt Sjaak dat beessie op schoot” Maar dit was zo’n reusachtig dier, die kreeg je niet eens weg in de kofferbak! Nu is de kofferbak van de Saab al niet zo groot, maar dan ook zo’n bullebak… Dus we zouden moeten zien hem op de achterbank kwijt te raken, maar ook daar is de Saab 96 niet zo ruim.

O, ik zag het er al van komen, dat ik terug kon lopen: geen plaats meer voor mij. Dat zou natuurlijk de limiet zijn!
De rit huiswaarts werd zoals vermoed een rampie, want het beest wilde voortdurend bij Sjaak zijn. En Sjaak zat tijdens het rijden alleen maar te snotteren hoe blij ie met z’n Pluisje was. Kende ze elkaar uit een vroeger/vorig leven? Wat was dit? Ik was volkomen uit het veld geslagen. Ik wilde nog roepen: Sjaak het is gewoon een hond hè!, maar ik begreep al ras dat dit – gezien de hartverscheurende liefde over en weer – niet zo handig zou zijn.
We zijn thuisgekomen, maar vraag me niet hoe. Ik denk nu: heb je ooit wel eens een sint bernhard op een dashboard zien liggen? Ik weet nu: het kan! En vraag twee: wat zie je dan nog door de voorruit? En dit was dan nog het minst erge tafereel.

Ik heb Sjaak nu al een week of wat niet meer gezien, dus ik denk dat het echtpaar het met elkaar he-le-maal getroffen heeft. Mooi! En ik weet: ik ben ook niet zo voor teckels en pekinezen (want voor je het weet sta je erboven op), maar zo’n mammoet als Pluisje… Nheuj…

Blaffie kom, we gaan een blokkie om!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Dierenvriend

  1. maldeau zegt:

    Hé Prakkie,

    Ik ben ook niet zo’n teckel-fan, maar om nou gelijk zo’n molog beest te kopen… Je halve huiskamer vol hond. Zal best een lief beest zijn hoor, daar wil ik vanaf zijn. Maar zo’n grote wolbaal door je huis. Een bewoner hier iets verderop heeft twee van die beesten in huis. Twee! En beiden echt fors-fors hè. Dan denk ik: waar leef je zelf nog? En laten we eerlijk zijn: die beesten nemen ook hun eigen lucht mee…. Mag je nog blij zijn dat het niet voortdurend regent. Van die geurige haarballen…

    Die auto vind ik wel tof: een Saab 96. Ja, das echt een klassieker. Ik heb iemand gekend die had die auto in zilvergrijs! Kan je je het voorstellen? Alsof er een straaljager door de straat reed. Ja, echt een blitse kar Prak!

    Moet trouwens van Michelle zeggen dat ze het beest een dotje vindt.
    Ik vind het woord “dotje” in dit geval wel geinig!

    Ook groeten van Michelle.
    Ciao amigo!

  2. Finesse zegt:

    Ach Prakkie, dat vind ik nou echt een knuffelhond! Goede keus van Sjaak, ik snap het helemaal. Ja, beest is van pittig formaat (Pluisje, hoe bedenk je het!), maar daar heb je echt een lieve lobbes aan, dat weet ik zeker. En ook zoo ontroerend van Sjaak: liever een asielhond dan een puppie. Ja, dat vind ik echt lief dat ie dat mee laat wegen in zn keus.

    Groetjes.
    Finesse

  3. Henkie zegt:

    Ah die lieve Pluisje!
    Erg herkenbaar stuk Prakkie!

    Van wat ik tot nu toe gelezen heb moet ik zeggen: Trés bien!
    Echt een mooie blog!

    Ben al weer veel te nieuwschierig naar de rest!

    Groeten, Henkie

  4. Prakkie zegt:

    Ja Henkie, die Pluisje is me er een! En nog altijd klef met Sjaak. En ook al blaft het beest met een wat merkwaardig dialect, voordeel is dat je er niet zo gauw per ongeluk op staat, op zo’n prins bernhard hond. Een tekkel zit sneller aan de voetzolen, zeg maar.

    Dank voor je reactie!

    Dag!

  5. Druifje zegt:

    Wat een leuke blog !
    Die Sjaak toch!

    Ik zou zeggen doe Sjaak de groeten en voor Pluisje een dikke lebber van mij (;

Geef een reactie

