Thaise rijst

Een blog of wat geleden heb ik gezegd het recept te geven van Thaise rijst (of Thaise nasi). Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het wel Thaise rijst noem, maar of ze dat in Thailand ook zo vinden? Maar de simplicity ervan en de puurheid maken dat ik vind: Thaise rijst! Ja, ik ben een stoutertje op dat vlak hoor.
Het leuke aan dit gerecht is dat het simpel is, maar sooo freten! En – ik zeg het nog maar eens – het leent zich voor variatie. Want laten we eerlijk zijn, ik combineer dit gerecht met een Mexicaans gerecht: machomo. Kan dat? Ja hoor, ik vind van wel. We zijn mondiaal gezien nu zo bekend met elkaar dat culturen en smaken en gerechten ook kunnen worden gecombineerd. En vind je dat het anders moet? Doe je het anders! Ja, mij heb je niet zo gauw in de hoek hoor.


Benodigdheden:

– gaargekookte en afgekoelde rijst (moet beslist losse korrel zijn)
– gerookte spek (van biologisch varken), in kleine stukjes gesneden
– ui, fijngesneden
– knoflook, teentje of wat, fijngesneden
– rode peper, fijngesneden
– koenjit, theelepel
– kentjur, mespuntje
– lente-ui, het groen in ringetjes
– taugé
– arachide olie
– vers korianderblad, grof gesneden
– een rasp limoenschil

Als bijgerechtjes:

– machomo
– gebakken kokos
– vliespinda’s
– fijngesneden rode peper
– fijngesneden lente-ui
– kroepoek
– cassavechips (tip: Aldi!)
– gesneden komkommer

Bereiding:

Fruit in een beetje olie de spekjes half glazig en haal uit de pan. Fruit in de olie uiensnippers glazig, voeg dan (!) een deel van de rode peper toe en als laatste de knoflook. Schep hier lepel voor lepel de rijst bij en warm goed door. Mag best een beetje bakken. Zorg wel dat het een losse samenstelling blijft. Nu de koenjit erbij en de kentjur. Gaspit nu uit. Doe nu de lente-ui erbij, de rest van de rode peper. Schep een en ander goed door. Als het voldoende warm is de taugé erdoor zodat ie net even gaart, maar knapperig blijft. Maak af met een flinke worp korianderblad en als laatste een rasp limoenschil. Omscheppen en klaar! Wat mij betreft hoeft het ook niet snotheet (temperatuur!) te zijn.

Serveer met in bakjes: de machomo, de gebakken kokos en de vliespinda’s, de fijngesneden rode peper en een bakje met ringetjes lente-ui. Een bakje kroepoek en een bakje met cassavechips.
Geef er voor de fris plakjes komkommer bij.

Ieder maakt z’n eigen versie!

Als je een keer visite hebt met veel eters is dit èn een orgineel gerecht, èn een makkelijk gerecht, want veel is voor te bereiden. Reken erop dat de rijst een dag van te voren gemaakt nog meer smaakdoortrokken is.

En vind je laab erbij leuker dan machomo? Ook goed, het is jouw dag!

Smullen!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Thaise rijst

  1. maldeau zegt:

    Hoi Prakkie, we hebben gisteren je gerecht van Thaise nasi gemaakt, samen met de machomo! In één woord: freten! We hebben er van zitten schranzen! En eigenlijk reuze simpel, al was het uit elkaar halen van het vlees wel een prigelwerkje, maar het eindresultaat maakt dat werk meer dan goed.

    Complimenten en dank, ook namens Michelle!

    Ciao amigo!

Geef een reactie

