Kettingzaag! (in het systeem)

Op het landgoed dat ik bewoon staan een aantal bomen die zon wegnemen op mijn terras. Nu zal je denken: hup, de zaag erin. Maar zo ben ik dan ook weer niet, hoewel doortastend op velerlei vlak. Want ik weet, het omzagen der bomen dient netjes te worden aangemeld bij de gemeente. En om dat proces wat makkelijker te laten verlopen had ik me voorgenomen de omgezaagde bomen op een andere plek te vervangen voor nieuwe bomen. En dan niet van die zwiepslierten in de groei, maar echt volwassen bomen. Kost effe wat, maar dan is ook het geweten gesust. En de gemeente geen boom armer. Goeie deal!
Dus ik op weg naar het gemeentehuis…

Nou, dat had ik beter niet kunnen doen. Na eerst oeverloos te hebben gewacht op een uiteindelijke bezetting van het loket, volgde daarna het afwerken der rij. Ik was niet de eerste, zeg maar. Had ik ook over het hoofd gezien dat je een nummertje moest trekken, dus nadat velen legaal waren voorgekropen heb ik alsnog een nummertje gescoord.

“Nummer 24!”

Je raadt het al: nog langer wachten! En dat duurde en dat duurde en dat duurde! Alsof al die voorgangers hun levensverhaal kwamen vertellen. En die ambtenaar maar vragen stellen! Ein-de-loos.

“Nummer 48!”

Ik dacht nog: had ik maar brood mee genomen! Want van enige verkwikkende culinaire ondersteuning hier geen enkel spoor.

“Nummer 64!”

En dat afroepen van die nummers!: alsof je je eindtijd tegemoet gaat. Nekschot en weg, zeg maar.

Even terzijde – als leuke illustratie aangaande de meelevendheid der gemeente-ambtenaren – weet ik nog dat een kennis van mij die net pappa was geworden (voor de eerste keer! Ahhhhh!) trots naar het gemeentehuis toog om de geboorte van zijn eerste kind aan te geven. Let wel: dat is het moment dat je officieel te kennen geeft 1) de geboorte van zoon of dochter als nieuwe wereldburger, en 2) de NAAM, waar je als trotse ouders maanden zorgvuldig werk van hebt gemaakt na lang wikken en wegen.

De nieuwe vader plaatst zich voor het betreffend loket – ik sla het nummertjes trekken en oeverloos wachten nu voor de snelheid maar even over – en kijkt in een gezicht dat eigenlijk al bijna dood is. Even hoopte mijn vriend nog dat dat zou bijtrekken, maar helaas. De gegevens werden vermoeid en staccato genoteerd, alsof je melding kwam maken van een kapotte straatlantaarn. Geen felicitatie, geen meeleven met de nieuwe ouders, geen en-ke-le belangstelling. Nee. Niets! Niets! Niets! Een desillusie van jewelste! Daar sta je dan als trotse paps bij zo’n zak cement. Ik zal niet zeggen welke gemeente het was, omdat het Zaanstad was, maar dan toch!

“Nummer 85!”

“Ja!” roep ik, blijkbaar iets te enthousiast, want door menigeen wordt lelijk gekeken. Ik loop naar het loket en doe mijn verhaal in een emotieloos gezicht. Halverwege schret de loketteketet:
“Maar heeft u het formulier daar al voor ingevuld?” Als een krijtje over een schoolbord!
Nou nee, ik kom juist nu melding maken van…
O, maar dat was volstrekt zinloos, raspte de loketbep. Ik moest eerst een schriftelijke aanvraag doen, welke was te downloaden vanaf de site van de gemeente en na bericht van behandeling kon ik me naar het gemeentehuis begeven (brief van bevestiging en identiteitsbewijs meenemen!). Lokwet zei het ook alsof ik dagelijks bomen loop te kappen en precies weet hoe de ambtelijke molens op dit vlak hier malen. En nieuwe bomen planten – wat ik nog trachtte in te brengen als verzachtende omstandigheid – was natuurlijk zonder de geldige aanvragen al he-le-maal uit den boze! Wie dacht ik wel dat ik was!
“Meneer als we allemaal maar zo onze gang gaan, wordt het een rommeltje in deze stad” zei Miep Treurwilg ook nog, kijkend over de rand van haar overjarige montuur.
Ik wilde nog iets zeggen als “je zal als man toch avond aan avond over zo’n oud lijk als jij heen moeten kruipen!”, maar bedacht me nog net. Stomme trut, krijg de hik!
Ik ben naar huis gefietst, heb de kettingzaag uit de garage gehaald en met zeldzaam genoegen de bomen traag een voor een omgezaagd. Up yours!

En het hout van de bomen ga ik reuze onduurzaam verstoken in mijn open haard, die alleen voor de gezelligheid en romantiek wordt gebruikt, want voor warmte heb ik de CV.
Oh rancune, wat kan ik van die emotie toch genieten. En die vervangende bomen… Sit on it!

Ambtenaren… Je slager zal zo reageren: “Worst? Hebt u daar het roze formulier al voor ingevuld?”

Alhoewel:

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Kettingzaag! (in het systeem)

  1. maldeau zegt:

    Hoi Prakkie!

    ik heb me he-le-maal suf gelachen om jouw bericht van de ambtelijke molens. En herkenbaar. En natuurlijk dat filmpje van Wim van der Helst (naam juist?). Dat is toch een Vlaamse cabaretier? Geweldig, wat een toestand! Je zou niet meer naar de kruidenier durven als het zo toe zou gaan. Maar verdraaid: aan het gemeenteloket behandelen ze je onbeschaamd zo.

    Als je nog hout overhebt… Stoken we lekkerrancuneus mee!

    Ciao amigo!

  2. Brosje zegt:

    Prakkie, wat herkenbaar! Maar ook: wat droef. dat verhaal van die blije vader die daar op het gemeentehuis zo’n zak cacaodoppen aantreft achter de bali. Wat een aanfluiting en blamage. Daar sta je dan met al je blijheid.

    Maar goed: ga voor een bouwvergunning naar de gemeente! Dat levert maandenlang “plezier” op 😦

    “Goed dat U dit aan de kaak stelt meneer Prakkie!”
    Haha.
    Filmpje geweldig!

    Groetjes,
    Brosje

Geef een reactie

