Aardappelgerecht uit de oven

En als variatie daarop: hutspot variée
Maar daarover zo meer!

Dit is me toch een smullie versie! Aardappelen met een beetje spekkie, beetje ui, beetje knoflook, beetje rode peper, beetje rozemarijn… 🙂
Ik zag bij Pauline een lekker ovengerecht dat me deed denken aan mijn eigen versie! En wie weet kunnen we een soort blogfusion maken: samensmelten van goede ideeën.

Benodigdheden:

– aardappelen, vastkokers, 1 kilo geschild
– 1 à 2 uien, in halve smalle ringen
– 2 tenen knoflook, geplet
– bakje gerookte spekblokjes (biologisch) à 250 gram
– beetje rode peper
– takje rozemarijn (van eigen struik)

Eventueel:
– winterpeen
– kerstomaatjes
– spruitjes
– kidneybonen

Bereiding:

Aardappelen schillen, in grove blokken snijden en (bijna gaar) koken. Niet van die uit-elkaar-val aardappelen nemen. Verwarm tijdens het koken de oven alvast voor 200-220 graden. Hak een ui (of twee) in smalle halve ringen. Plet een teen knoflook of twee en hak fijn. Pietsie rode peper fijnhakken. Een takje rozemarijn uit eigen boom (boom?) halen en na wassen naaldjes eraf (zoveel als je lekker lijkt). En een (half tot heel) bakje gerookt spek.

Bak het spek zachtjes uit. Dit moet een wat glazig eindresultaat zijn (want ze gaan straks nog bij de aardappelen in de oven). Haal ze uit de pan zonder het spekvet, bewaar de spekkies voor straks.
Zet de ui aan en als deze mooi glazig/goudgeel is: voeg de knoflook toe en de rode peper en de rozemarijnnaaldjes en laten even meefruiten. Gaspit kan al uit, want de pan is warm zat.
Gare aardappelen (na afgieten) in een ruime ovenschaal of braadslee storten, waarin lekker wat roomboter en/of olijfolie is gedaan, en laat ze in de oven mooi goudgeel worden. Frequent omscheppen geeft het mooiste resultaat. Aan het eind (30 minuten?) drapeer je er de spekkies en het uienmengsel overheen, doorscheppen en nog even laten doorwarmen. Braadslee uit de oven, aan eind nog enkel naaldje rozemarijn erover, voor zover nodig de peper- en zoutmolen er over, vork erbij en schranzen maar!

Dit basisgerecht leent zich voor veel variaties! Want wat dacht je wat! Winterpeen in dikke plakken, nagenoeg beetgaar stomen en aan het eind door de aardappels scheppen: je eigen hutspot variée! Mag ook zomaar wat ringen prei bij!

Je zult wel denken: Prakkie, wat moet ik nu met hutspot? Daar zit toch geen mens op te wachten bij 25 graden. De winter is al voorbij. Nu effe geen rookworst en klapstuk meer!
Fout! Dit is hutspot variée! Dus wel de ingrediënten van hutspot, maar op volstrekt andere wijze gecombineerd. Ik haal mijn hutspot namelijk uit de oven! En geen stamp, maar alles lekker grof gesneden, met de stoute aanvulling van rozemarijn en knoflook en rode peper, zoals hiervoor beschreven. En doe er dan eens wat kerrie en djintenzaadjes bij. En als je dat leuk vindt kidneybonen (blikje kidneybonen uit laten lekken, bonen even bakken in beetje olijfolie en erbij doen!). of in de versie van de foto: kerstomaatjes toegevoegd!

En geen rookworst, maar grove biologische worst, in hompen voorgebakken. Of met kipbraadsticks! Ook even van te voren bakken en dan toevoegen. Afijn, je snapt de naam al: hutspot variée. Leent zich dus voor allerlei creatieve ingevingen en variaties! Mijn hutspot variée is dus ook iedere keer weer net iets anders. Of bij toeval hetzelfde.

En wat dacht je van spruitjes (beetgaar) aan het eind toevoegen (ja, doen het ook leuk met een beetje kerrie).
Of doe eens dol: winterwortel èn spruitjes èn kidneybonen er doorheen (jaha, ook weer met kerrie). Doe er een lap gebraad bij (biologische varkenskarbonade?) van welk beest dan ook en smullen!

Kies een lekkere stevige rode wijn, klok de glazen vol. Bord, opscheppen en smullen!

Jongens, zo is het toch alle dagen feest!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Aardappelgerecht uit de oven

  1. finesse zegt:

    Hé Prakkie, wat een idee, hutspot in de zomer! Nou ja “sort of” dan hè. Maar jongens, wat ziet dit er smullen uit. En wat ik zo leuk vind aan jouw koken, is dat je er van alles bij weet te bedenken, waarvan ik denk: waarom heb ik dat nou nooit bedacht? Want zo wereldvreemd is het niet. Die spruitjes (zijn die er nog?) bij de wortel, aardappel en ui: geweldig! En kidneybonen. Jij weet er op een verrassende wijze een draai aan te geven, zonder dat het ingewikkeld wordt. En de kruiderij die jij ook gebruikt. Ja, dat zet mij wel aan tot creativiteit hoor. En ik ga dit zeker maken.

    Dank en groetjes,
    Finesse

  2. Brosje zegt:

    Hoi Prakkie, lijkt me he-le-maal smullen. En wat een geinige variant op hutspot! En zoveel mogelijkheden in combinatie. Zoals Finesse al zegt: je bedenkt van die dingen, waarvan ik dan weer denk, waarom heb ik dat zelf nooit bedacht. Denk jij dat ook? (Hoeveel keer kan je denken of vervoeginegn daarvan in één zin proppen 😉 ).

    Ze zijn hier niet zo van winterwortel, maar ik ga het toch eens maken. Lekker pûh!

    Dank en groetjes!
    Brosje

  3. Pingback: Een makkelijke kerst (maaltijd)! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

