Gruppenvoorst, dorpspolitiek in Drenthe

(Radioverslaggever op fluistertoon richting luisteraars):

“In de raadzaal van de gemeente Gruppenvoorst zijn op deze donderdagavond naast B&W van Gruppenvoorst, ook de raadsleden aanwezig voor de maandelijkse raadsvergadering van dit pittoresk Zuid-Drentse dorp. In een rook van sigaren en sigaretten zitten de volksvertegenwoordigers bijeen. De voorzitter heeft de vergadering een half uur geleden geopend en we breken in tijdens een discussie over de inrichting van Gruppenvoorst op het moment dat het overleg een licht confronterende wending heeft genomen”.

Voorzitter: “Meneer Zwartjes!”

– Dank u wel voorzitter. Voorzitter het is toch volstrekt belachelijk dat de heer de Groot van de Partij voor Groot Gruppenvoorst hier maar kan blijven beweren dat mijn partij bewust vernieuwingen afhoudt. Juist mijn partij – Gruppenvoorst Vooruit – heeft meerdere malen aanzetten genomen te komen tot initiëring van vernieuwende concepten. Op dat terrein hebben we tot nu toe maar weinig medewerking gezien van de zijde van de PvGG van de heer de Groot. Dus komt u mij nou niet aan met het sprookje als zou GV vernieuwing tegenhouden.

Voorzitter: “Meneer de Groot!”

– Dank u wel voorzitter. Voorzitter dit is regelrechte onzin en dat weet de heer Zwartjes maar al te goed. De heer Zwartjes grijpt iedere gelegenheid aan om mij en mijn partij van alles en nog wat te beschuldigen. Het is toch aantoonbaar dat keer op keer diverse voorstellen ter verbetering van het leefklimaat in ons mooie Gruppenvoorst, door de heer Zwartjes – in casu zijn partij Gruppenvoorst Vooruit – werden getorpedeerd. Ik noem u de hondentoiletten met speelmogelijkheden, de knuffelwand in het seniorenhuis Gruppenstein, de plantenbakken in winkelcentrum de Brink, voorzien van onderhoudsvrij kunstgroen en niet te vergeten de overdekte stalling voor diverse afmetingen kinderwagens bij peuterspeelzaal Flipflap. Stuk voor stuk constructieve voorstellen die het overigens wel hebben gehaald ondanks het welbewust traineren van de zijde van GV.

Voorzitter: “Mevrouw Vouwblad!”

– Ja dank u wel voorzitter. Het moet me allereerst van het hart dat ik me keer op keer erger aan de nodeloze discussies en het bekvechten tussen de heren de Groot en Zwartjes tijdens deze overlegmomenten. Ik meen voorzitter dat we als raad deze zittingsperiode hadden gekozen voor een constructieve wijze van samenwerking, waarbij ik met name van de zijde van de heer Zwartjes tot nu toe weinig heb gemerkt. Ook de heer de Groot bedient zich naar mijn idee van een stellingname die mij niet zo aanspreekt, al moet ik wel zeggen dat met name van de zijde van de PvGG er wel voortdurend oog is voor opbouwende voorstellen, die wij in de regel ook van harte steunen. Ik ben ook blij met de opsomming van de heer de Groot van zo-even. Stuk voor stuk voorstellen die mijn partij, Middenstand en Boer, steeds van harte hebben gesteund. Met name de overdekte stalling voor kinderwagens bij peuterspeelzaal Flipflap en de plantenbakken in winkelcentrum de Brink liggen ons zeer aan het hart.

“Meneer Zwartjes!”

– Wat is nu concreet uw bijdrage mevrouw Vouwblad? Ik ben hier vanavond niet gekomen om aan de lopende band steunbetuigingen te vernemen aan het adres van uw vrindje de Groot.

“Mevrouw Vouwblad!”

– Meneer de voorzitter ik protesteer tegen deze wat goedkope reactie van de heer Zwartjes. Hoewel wij als collegae zeer goed kunnen samenwerken – iets waar u en uw partij nog een voorbeeld aan kunnen nemen meneer Zwartjes – zijn noch ik, noch de heer de Groot in uw denigrerende woorden “vrindjes” van elkaar. Dat de heer Zwartjes aan de lijve ondervindt in deze raadszaal er voor spek en bonen bij te zitten, kunnen wij niet helpen, alleen betreuren. Een en ander heeft de Zwartjes en zijn partij overigens aan zichzelf te danken.

“Mevrouw Bloem!”

– Ja meneer de voorzitter dank u wel. Even los van de discussie van zo-even vraag ik me wel af waar mevrouw Vouwblad het nu precies over heeft. In het verleden – en ik spreek nu m.b.t. Vouwblad van voor haar tijd – heeft mijn partij Nieuw Gruppenvoorst altijd zeer constructief kunnen samenwerken met de GV van de heer Zwartjes en zijn toenmalige partijgenoot Stroef. Ik denk dat mevrouw Vouwblad met haar opmerkingen dus wel wat al te kortzichtig is. Maar goed, mevrouw maakt nog niet zo lang onderdeel uit als lid van deze raad. Een beginnersfoutje zullen we maar zeggen.

“Mevrouw Bloem, dankuwel.
Mevrouw Vouwblad!”

– Voorzitter: laat ik voorop stellen dat één en ander mij zeer verbaast in de reactie van mevrouw Bloem, maar ik acht het niet de moeite waard daar nu weer op te reageren. Liever een beginnersfoutje dan zo aan het pluche geplakt te zitten als mevrouw Bloem.

“Meneer Zwartjes!”

– Voorzitter bedankt. Mevrouw Bloem ik ben u zeer erkentelijk voor het feit dat u mevrouw Vouwblad een en ander in het juist perspectief heeft geschetst. Dank! Dat mevrouw Vouwblad verbaasd is, daar kijkt de GV al lang niet meer van op. Ik vraag me af of mevrouw Vouwblad zich realiseert dat ze haarzelf volstrekt belachelijk maakt door zich zo’n houding aan te meten. Maar goed.

Voorzitter: “mevrouw Vouwblad”

– Meneer de voorzitter ik eis excuses van de heer Zwartjes. Zijn opmerking als zou ik mij hier volstrekt belachelijk maken slaat kant noch wal. Ik en mijn kiezers hebben er recht op serieus te worden genomen. Zoals eerder gememoreerd stoor ik me er steeds meer aan dat raadsvergaderingen steeds meer vervallen in een persoonlijk bekvechten tussen raadsleden, hetgeen geen enkele constructieve bijdrage oplevert aan de discussie. Het zou mij niet verbazen meneer de voorzitter als menige toehoorder nu al de draad volledig kwijt is. Wat is het nu te bespreken agendapunt? Ik zie werkelijk niet in wat het nut is van het voortdurend beledigen van raadsleden van concurrerende partijen. Een aantal raadsleden bedient zich echter stelselmatig van dergelijke middelen, die ik bij deze verre van mij werp. Ik zou het ook op prijs stellen voorzitter, als in de orde van deze vergadering daar meer oog voor zou zijn.

Voorzitter: “dames en heren, het lijkt me goed dat we ons beperken tot de agenda van vanavond. Ik stel voor dat we vervolgen met punt 6 van deze agenda”.

Raadsleden in koor: “ja waar slaat dat nou weer op!?”

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

