Zomerkerst

De deurbel gaat: Sjaak op de stoep. Of ik zin heb in kalkoen? Sjaak houdt me een tas voor waarin een joekeloerie van zo’n reuzenkip.
Nou, dat lijkt me wel wat, zeg ik al watertandend.
Mij ook, zegt Sjaak. Als jij het beest dan prepareert, zorg ik voor de boom.
Ik kijk Sjaak verbaasd aan: de boom?
Ja, zegt Sjaak de boom, de kerstboom: kalkoen en kerst dat zijn vrienden!

Wat blijkt: Sjaak was zijn zolder aan het opruimen en kwam de kerstversiering tegen en dacht: waarom nu geen kerst? Sjaak is een versie van ruwe bolster, blanke pit, maar wel een klein hartje, want kerst, dat ontroert deze blanke bouwvak-pit. Vraag Sjaak waar ie naar uitkijkt en Sjaak zal steevast zeggen: koud bier en kerst! Draait ook het hele jaar door jingle-bells en andere muzak-achtige kerstprullaria. Vorig jaar zaten we op Texel. Terwijl ik in de weer was met gebakken schaap met lamsoren (als groente) zat Sjaak met kerstmuts op te genieten van “chetsnuts roasted on a open fire” en “Rudolph the rednose reindeer” op z’n Ipod. Kortom: Sjaak en Kerst, ook vrienden! Zo verbazend was zijn vraag dus ook weer niet.
En zo’n zomerkerst kan je niet beter beleven dan lekker aan het strand. Tja, dan moet je de opmerkingen van andere badgasten maar voor lief nemen, maar dat kan onze pret niet drukken. Dus kerstboom opgetuigd en achter in de Saab gevouwen, naast de strandtas, de bbq en de kalkoen. De surfplanken op het dak. Wij naar Zandvoort!

Op het stand waren de eerste vrienden snel gemaakt. Dus: vuurtje aan, beest erop, glühwein in het glas en genieten maar!

“Let it glow, let it glow, let it glow!!!”

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Zomerkerst

  1. Druifje zegt:

    Prakkie, ik kom niet bij van het lachen !
    Wat een avontuur weer met Sjaak!
    En niet te vergeten Pluisje met een rendiergewei op naast de bbq (;

    Groetjes !

  2. Finesse zegt:

    Hoi Prakkie,

    Hoe bedenk je dit nu weer? Wij zijn net terug uit Griekenland, een en ander crisisvrij doorstaan🙂 , en jij zit – al dan niet via Sjaak – met je hoofd bij kerst. Het kan verkeren, zeg maar.
    Foto’s en verhaal zijn overigens geweldig hoor. Weet je dat ik familie heb in New Zealand? Die beleven dat in december dus op deze manier: op het strand aan de kerstkalkoen. En daarna een duik in zee. En wij steeds maar weer dromen van en witte kerst en zo.

    Groetjes!

Geef een reactie

