Vertraging

Tussen wachten en blauwbekken                               

op het perron                                  

zie ik opeens jou staan

en weg is de kou

Je lacht zo’n glimlach

dat ik spijt heb geen schilder 

te zijn die dat

pats! pats! pats!

even op het doek zet 

want:

mag ik een foto

van je maken?

is nu een volstrekt

belachelijke vraag

ik heb niet eens

een toestel bij me

En toch, ik moet iets doen

want straks is die trein daar

maar ben jij weg

ik nerveus

knabbel snoepje

na snoepje

na snoepje

snoepje!

Een snoepje, vraag?

en houd je het zakje voor

je lacht mijn tweede schilderij

Dan neem je me mee

met één grote stap voorbij

de gebruikelijke beleefdheden

en eerste verkenningen

want opeens zit ik

midden in jouw bruisend leven

door jouw praten

door jouw lachen

door jouw overweldigende aanwezigheid

je verhaalt honderduit

en ik voel dat ik je

al jaren ken

ook al is dat

niet echt zo

en toch

Helaas gaat deze treinreis

niet naar Vladivostok

of god weet

welk ander kostelijk ver oord

Noem een exotische bestemming

en met jou reis ik er zoo heen

hoe verder hoe beter

Nog nooit was uitstappen

in Amsterdam

zo’n aanfluiting

zo’n deceptie

zo drie keer niks

want jij moet verder

Ik zie je vanachter het raam

glimmen en zwaaien

als de trein

het station uit schuift

en weet nu al dat ik

voor eeuwig

van je zal houden

Hoe je ook heet:

ik hou van je!

Dat wordt dus

een advertentie

Deze vertraging

in mijn leven

had eindeloos

mogen duren

En ook die foto

was vast gelukt

                                

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Vertraging

  1. Druifje zegt:

    Prachtig gedicht !

  2. Finesse zegt:

    Hoi Prakkie, ook vriend en ik zijn weer retour van vakantie! En bij het doornemen van de post, natuurlijk ook de digitale versie bekeken. En wat heb je er weer een moois op gezet. Ik vind dit gedicht ook zoo mooi. Vooral dat “schilderij”. Tja, ik zie het zo voor me. Ik ben zoals altijd benieuwd naar meer!

    Groetjes!

Geef een reactie

