Koken in een duinpan

Een vriendin van mij zei enige tijd geleden na het lezen van mijn blog en als onderdeel daarvan de pannenhoek dat zij sinds haar verhuizing vaak in een duinpan kookt. Helaas was het gesprek te kort om haar te vragen: koken in een duinpan, hoe gaat dat? Afijn jullie weten, ik heb nogal wat pannen: koperen pan, stoofpan, een hogedruk pan, steelpan. Maar wat zou nu toch een duinpan zijn? Ik werd beslopen door de meest wilde fantasieën, vooral omdat het er niet meer van kwam de vriendin te vragen naar die pan. Totdat de druk te hoog werd (over hogedrukpannen gesproken!) en ik haar belde. Ik MOEST weten wat voor bijzondere pan zij had. Ik weet niet of ze het erom deed, maar ze nodigde mij thuis uit om eens te laten zien hoe dat ging, koken in een duinpan. Ik was razend nieuwsgierig. Zij gaf me haar nieuwe adres door en Sjaak leende me gul zijn roffelende Saab. Zo ging ik op weg, samen met de vriendelijke meneer van het navigatieapparaat.

Ik zal jullie een volledig verslag van de barre tocht besparen, maar doe alleen relaas van het laatste stukje. Die eindigde namelijk in totale verwarring. Daar waar ik meende in een woonwijk te belanden stuurde de navi-heer me keer op keer richting zee. Hoe boeiend ook, maar geen huis te bekennen. In het begin denk je nog: ik heb iets gemist, dus opnieuw een poging wagen en weer en weer, met de trouwe Saab als metgezel. Maar zoeken in een onbekende omgeving naar iets dat je niet kent is een dubbel probleem. En: hoe verder de klok doortikt, hoe meer er van de afspraak verdampt. Kortom: ten einde raad belde ik haar en deed mijn verhaal. Maar ik was nauwelijks uitgesproken of ze zei: ik sta bij de vlag op links, ik zwaai wel en dan zie je me. Even meende ik dat zij een grapje maakte, of een slokkie teveel op had. Want wat was dat voor rare aanwijzing als ik in de middle of nowhere sta en iemand besluit om via een mobiele telefoon door te zwaaien mij de weg te wijzen. Ja, denk daar maar eens over na!
En?

Maar wat bleek: het opgegeven adres was niet van haar woonhuis, maar een parkeerplaats aan het strand. En het koken deed ze niet mèt een duinpan – dat beeld zat dus al weken als een muuranker in mijn fantasie vastgeklonken – maar ze kookte ìn een duinpan: vuurtje gestookt van wat sprokkelhout in een zandkuil in de duinen, grilplaat erop en bakken maar! Vis, vlees, groente, noem maar op! Dat was dus koken in een duinpan! Tja.
En smullen werd het!

En onder een koesterende zon en een knisperende rosé in het glas kropen we dichter tegen elkaar aan, nagenietend van al het lekkers.

gedicht samen

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Koken in een duinpan

  1. Druifje zegt:

    Wat verwoord je dat toch allemaal weer prachtig Prakkie !

    Groetjes !

  2. michelle zegt:

    Ach Prakkie wat is dit een mooi gedichtje… Zie het ook zo voor me. Samen liggend in die kuil/duinpan, uit de wind, zonnetje, stilte. Eén met de natuur. Elkaars natuur! Ja, romantisch beeld hoor.

    Groetjes,
    Michelle

  3. brosje zegt:

    Oei Prakkie wat een beeld schets je hier! En dan eindigen met zo’n mooi gedicht!
    De regen gutst hier tegen de ramen, maar jij weet de zomer alsnog binnen te halen.
    Ik denk nu: waar is die duinpan?🙂

    Groeten,
    Brosje

  4. Prakkie zegt:

    Dank voor de reacties!
    Tja zo is er het beeld en een stap verder de woorden en dan uiteindelijk het versje.
    Kben niet zo zelfingenomen, maar eerlijk is eerlijk, kvind versje zelf ook mooi🙂

    Dag!

Geef een reactie

