Salsa mexicana

Wat weet Erwin Kroll over de AOW?

Kan een paprika zich ook eenzaam en alleen voelen?

Tja beste volgers, dat zijn zo van die levensvragen die me enorm bezig kunnen houden. En dan bij voorkeur al smorgens. En dan bij voorkeur 2 vanuit culinair perspectief. Het ontbijt nog niet achter de kiezen denk ik: hoe kan ik die eenzaamheid van die paprika oplossen? Ofwel: wat eten we vanavond? Want daar komt het dan natuurlijk op neer. Tja, ik heet niet voor niets Prakkie. En die Kroll, daar kom ik zo nog op terug!

O, ik kan smorgens uit mijn bed rollen en het hoofd dan al vervuld van een kostelijk gerecht. Watertandend uit bed! En zo’n dag kan me dan ook niet snel genoeg voorbij gaan, want dan kan ik tenminste aan het fornuis en het smullie ochtendbeeld omzetten in smakelijke realiteit. 

En die gedachten aan gerechten zijn niet altijd even georganiseerd. Neem nu die eenzame paprika. Die zet me dan aan het denken. Maar in het ergste geval zit ik likkenbaardend te denken aan een een zelfbedacht eindresultaat, maar ben ik vergeten in dat denkproces de ingrediënten op te schrijven. En zo verdampt dan zomaar een smakelijk idee. Zo heb ik hele maaltijden alleen via gedachten verorberd, maar die hebben de pan dus nooit bereikt. Eeuwig zonde! Direct opschrijven is dan de beste reminder. Papier – willekeurig wat – is dus nooit veilig. En dat kladje is dan basis voor het koken van die avond.

Mexicaanse salsa! Of Zuid-Amerikaans salsa zo je wilt, want op dat continent zijn ze er dol op: ragfijn gesneden groente en kruiderijen in een mix van olijfolie en wat zuur (azijn of limoensap oid). En dat kan over van alles! Vlees, salade, brood, gebakken aardappels, tortillas. Noem maar op! Multi-salsa, zeg maar. En maak gelijk veel, want het blijft daaagen goed! Smaken trekken meer en meer door en je culinaire fantasie wordt er enorm door geprikkeld: wat eten we vandaag bij de salsa?  

Benodigdheden:

– 3 à 4 tomaten, ontzaad in kleine blokjes
– rode paprika, ontzaad in kleine blokjes
– stukje komkommer in kleine blokjes
– rode peper, zeer fijn gesnipperd
– verse koriander
– knoflook fijngesneden of -gewreven
– lente-ui fijngesneden
– olijfolie
– azijn of limoensap
 -beetje basterdsuiker

Bereiding:

Voeg alle ingrediënten samen in een schaal, voeg olie en azijn toe. Doorscheppen, proeven, op smaak brengen en laten staan.

Lekker bij de gevulde tortillas, of bij een simpel gegrild lapje beest (rund of lam). Een bak groene salade varieé, lekker grof brood, rosé! Er is dan wel geen zomer deze zomer, maar dan maken we die toch zelf?

En Erwin Kroll, die sturen we met pensioen!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Salsa mexicana

  1. Kat zegt:

    Dat ziet er weer lekker uit!
    En over de zomer, hier in het zonnige zuiden hebben we vandaag een flinke portie zon gehad hoor! Tot er een regenbui/onweer/storm van jewelste langs kwam, dat dan weer wel…

  2. prakkie zegt:

    Hoi Kat,

    Dank voor reactie!

    Tja zo zit ik hier dik ingepakt buiten onder een reuzenparaplu. En als tussen de buien door de zon schijnt maak ik vlug een foto. Ik heb deze zomer al drie van die foto’s kunnen maken! 🙂

    Nu nog sneeuw in de herfst en 30 graden in de winter, dan zet ik definitief een streep door mijn emigratieplannen. Wat een land!

    Dag!

  3. Druifje zegt:

    Hmmm dat lust ik ook wel!

  4. prakkie zegt:

    Hoi Druifje, dank voor reactie.

    Ik kan je zeggen: smullen! En ook echt het proberen waard. En maak gelijk veel, want het is een aantal dagen koel bewaard te gebruiken.

    Dag!

Geef een reactie

