Mexicaanse hamburgers: Oaxaca-burgers!

In mijn bericht over de salsa mexicana zei ik al: maak gelijk lekker veel, dan doe je er dagen mee. Maar ook: dat prikkelt de fantasie, want wat eet ik de volgende dag met die salsa?
Die vraag kwam dus ook bij mij onverbiddelijk voorbij! En opeens had ik zin in iets van Mexicaanse burgers. Hamburgers, zou je zeggen, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Dus heten ze bij mij Oaxaca-burgers. Kijk dat klinkt gelijk veel beter. Tja bratwurst, zuurkool, kartoffelsalat en eisbein kunnen we altijd nog bereiden. Maar nu: Mexico! En hoe maken we die Oaxaca-burgers? Vlug een blaadje papier en ik schrijf de ingrediënten op die mij lekker lijken en Mexicaans. En dan is het gewoon maken en uitproberen.

Benodigdheden

– rundergehakt 500-600 gram
– zout, peper
– 1 ei
– oregano, stevige snuf
– knoflook, teen of 3 à 4, zeer fijngemaakt
– lenteui, zeer fijngesnipperd
– 1 rode peper, zeer fijngesnipperd
– komijnzaadjes, fijngestampt
– paprikapoeder ½ eetlepel
– verse koriander, flinke hand, fijngesneden
– runderbouillonblokje, verkruimeld
– paneermeel, zoveel als nodig

– grillpan
– crème fraîche

Ik heb een zeer intuïtieve manier van koken, dus hoeveelheden is soms lastig melden. Ik geef in de lijst benodigdheden een indicatie van hoeveelheid, maar ga ook gewoon je eigen gevoel na. En proeven. Rauw gehakt eet ik na proeven overigens niet op.

Bereiding

Doe alle ingrediënten in een schaal en met blote hand kneden tot een compact geheel.

Maak er mooie platte zeer dunne (!) schijven van ter grootte van een centimeter of 10-12. Ik haalde uit dik 600 gram gehakt 10 schijven.

Vet de schijven heel licht in met wat olijfolie. Verhit de grillplaat stevig en gril nu vlug de schijven om en om.

Niet te lang, want dat maakt ze droog. Bewaar ze eventueel in een licht verwarmde oven (een graad of 50).

De Oaxaca-burger kan op een broodje, of tussen een tortilla met alles wat je er lekker bij lijkt. Ik heb het gegeten met aardappels uit de oven en gebakken kidneybonen. Smullen!

En bak er gelijk lekker veel, want ook koud (een dag later) zijn ze om te smullen! Bouw gewoon weer een feestje. O, die zomer die komt zo niet om!

Een andere leuke combinatie is: gebakken kidneybonen met mais en (grof) fijngemaakte pistache-nootjes. Zet een beetje ui aan en wat knoflook. Doe daar wat rode peper bij (of een klodder sambal oelek), voeg de gebakken kidneybonen toe en schep door. Een snuf komijnpoeder is lekker. Dan de mais toevoegen en aan het eind de pistache-nootjes. Beetje peper en wat zout. Schep het geheel in een schaal. Kan zo een bak groene salade bij!

Vouw de gebakken tortilla dubbel en nog eens dubbel. Je hebt nu een kwart in handen, als een klein frietzakje. Doe wat salade in de tortilla, de Oaxaca-burger en wat van het kidneybonenmengsel. Doe er een gulle klodder crème fraîche op en: smullen!

Ik denk nu: wat dacht je van guacomole!

O en zo kan ik nog wel even doorgaan!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Mexicaanse hamburgers: Oaxaca-burgers!

  1. Maccoe zegt:

    Hoi Prakkie,

    We hebben gisteren jouw Oaxaca-burgers gemaakt. We hadden zin in zelfgemaakte hamburgers, maar dan anders. Daar was dit een mooie versie van. Lekker met Mexicaanse salsa rojo, gebakken kidneybeans, tortilla en salade. Dat was heerlijk! En de hamburgers zijn nog snel gemaakt ook.
    Topgerecht! Met dank!

    groet!
    Maccoe

    • Prakkie zegt:

      Hoi Maccoe,

      Mooi dat het gelukt is!
      En wat een geweldige combinatie met die andere gerechten.
      ja, Mexicaans is echt een van mijn favorieten.
      In zekere zin een “boerse keuken”, maar met geweldige ingrediënten!
      Dan komen wij niet verder dan suikerbiet (al heb ik daar ook een gerecht mee gemaakt) of winterpeen.

      Groet!
      Prakkie

  2. Pingback: Smikkelen met Oud&Nieuw: op naar 2015!!! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

