Tussen-de-buien-door saté

Barbecuen vergt droog weer en toch ook weer niet. Ja beste blogvrienden dit is even een wat cryptisch zinnetje waar ik zelf op dit moment ook geen grip op heb, maar ik klop gewoon verder op het toetsenbord, omdat ervaring leert dat ik er vanzelf wel zo’n draai aan weet te geven dat ik het (achteraf)  alsnog een briljante ingeving vind. Dit laatste moet je maar niet verder vertellen, want dat staat natuurlijk niet echt intellectueel.

Barbecuen betekent in mijn geval niet zo’n overdadig vleesfeest waar geen eind aan komt, al zou mijn slager dat natuurlijk wel toejuichen. Schalen vol met dood beest in allerlei soorten en maten, met sausjes uit bedenkelijke flesjes en een hoeveelheid stokbrood waar een beetje weeshuis een jaar mee vooruit zou kunnen. Nee. Iedereen die dat helemaal te floepie vindt gun ik overigens zijn dag en ding, zo is het ook weer!

Maar wat dan Prakkie, zul je je afvragen? Ik gebruik de bbq eigenlijk als een soort veredelde pan. Dus: het vlees zou je in de pan kunnen doen, of op een grillplaat. Maar evenzo goed op een rooster boven houtskool. Zie daar de bbq! Je kunt zeggen: wat een moeite: voor die paar lappen dat ding aansteken. Maar dat maakt mij niet uit. Smaak is wat regeert! En als dan bbq de beste keus is, ga ik aan de slag. En met bbq bedoel ik niet allerlei elektrieke gevallen met gloeidraad en zo, of die uit Zuid-Afrika overgewaaide bbq-vergissing, waar meneer Campinggaz zo leuk op binnen is gelopen. Bij bbq bedoel ik die bak houtskool, vlam erin (nooit stinkie aanmaakblokken en andere van dergelijke troep, want dan kan je net zo goed de rauwe lappen voor een auto-uitlaat laten garen) op basis van spiritus, of een hobby-gasbrander. Dat laatste gaat wel zo snel! Want waar anderen tijden staan te blazen en te wapperen met een ouwe krant en zo, brandt mijn bbq binnen 10-15 minuten gloeiende gloeiende! Wil je meer spektakel? Koop een open haard!

En natuurlijk steekt het ding het fijnst aan tussen de buien door. En ook het roosteren gaat het mooist als het niet regent. Maar ik heb er wel eens een parasol boven gezet als het weer niet meezat, maar mij het water in de mond liep bij het idee van een lap van de bbq. Tja, dan lossen we dat creatief op. Heb je een garage? Auto eruit, bbq erin en gaatie! (wel lekker ventileren hè, maar daar is die grote kanteldeur ook voor. De uitvinder van de garage is vast een bbq-fan!

Zei ik zo-even niet “Barbecuen vergt droog weer en toch ook weer niet”? Dan is dat nu ook helder!

En waar de bbq natuurlijk onmisbaar bij is, is saté! Als ik dan een vleesfeest houd is het met alleen sateetjes. Lekker veel maken, grote pan pindasaus, wat komkommer en of koude sperzieboontjes en wat andere leuke zaken erbij als lontong (of brood als je dat leuker/makkelijker vindt), atjar tjampoer, kroepoek enz. Maar alles draait dan om de saté. In dit geval: saté babi.

Benodigdheden:

– 1 kg biologische schouderkarbonade (of procureurlappen: das het zelfde, maar dan zonder bot).
– light soy sauce,  5 el
– dark soy sauce, 2 el
– ketjap manis, 2 el
– sambal oelek, ½-1 el
– kerrie djawa, 1 tl
– knoflook, teen of 5 geplet
– pietsie azijn
– een draai of wat uit de pepermolen

– bamboe saté-pennen, maatje groot en stevig (toko!)

Bereiding:

Zorg voor mooie dikke lappen, dat levert stevige saté-blokjes op. Reken op 150 tot 200 gram vlees schoon per persoon (botafval is +/- 20% van de aangekochte hoeveelheid).  Haal de knoken van de schouderkarbonades en snijd de lappen in stevige blokken, waarbij het overtollig vet zoveel mogelijk wordt verwijderd.

Maak de marinade en laat de blokken vlees daar lekker lang in marineren. Een dag van te voren maken is nog lekkerder! De verhoudingen (en hoeveelheden) van de ingrediënten zijn naar smaak. kijk uit met de (verhouding) ketjap manis, want de suikers verbranden vlot. Het vlees moet in ieder geval lekker in de marinade staan. Dus dat is kijken en doorscheppen en eventueel toevoegen.

Voor de bereiding: week de satépennen in koud water (in hoge bak, of beker). Rijg nu het vlees aan de pennen met ietsje ruimte tussen de blokken, 4 à 5 blokken per pen (maar minder kan ook; houd in ieder geval de maat van je bbq-rek in de gaten). Zorg voor zo gelijk mogelijke formaat vleesblokjes per pen.

Als nu de bbq lekker doorgloeit (het houtskool of de briketten moeten grijs zijn) grill dan de saté gaar. Draai frequent de stokjes om en smeer als het vlees droog wordt het licht in met een in arachide-olie geweekte tissue. Gun het vlees de tijd te garen. En leg niet het hele rooster vol (of dicht). Gun ook die satépennen de ruimte! Gaar zijn de saté’s als de blokjes stevig aanvoelen. En anders voorproeven bij twijfel.

Bij grote hoeveelheden is het handig de oven op 50 graden te zetten en daar de geroosterde stokjes in te bewaren tot moment van serveren.  

Serveer er een grote hoeveelheid saté-saus bij, van de soort die je lekker vindt. En verder komkommer en eventueel koude sperziebonen, rijst (of lontong in blokjes!) enz enz. Wat dingetjes erbij maakt het nog leuker!

Drink er een Duitse witte wijn (simpel van Rijn of Moezel) of een eenvoudige rosé bij. Of een bakkie thee of gewoon water.

Selamat makan!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Tussen-de-buien-door saté

  1. Druifje zegt:

    Hmmm ziet er (ook) heerlijk uit !
    Jammer dat het deze zomer niet echt weer was voor veel barbecuen !

    Groetjes

  2. Pingback: Nasi goreng | Prakkie kookblog

Geef een reactie

