Kerriekip met bloemkoolroosjes (Ferrykip)

Lezers van deze blog weten dat ik een zwak heb voor Indonesia-koken. Ik heb daar al in allerlei versies over verhaald. Het kan dus zijn dat je denkt: “Ja, Prakkie dat weten we nu wel !!!” Mooi, denk ik dan op mijn beurt: tijd om achter het fornuis te kruipen🙂

Enige tijd geleden wees ik jullie op een leuk Indonesisch kookboek. En wat schetst mijn verbazing? Krijg ik zomaar een reactie van haar kleinzoon. Er komt namelijk een nieuwere versie van dat kookboek. En kleinzoon Jeff is erg benieuwd naar ervaringen met het oude boekje en ervaringen met echt Indonesisch koken (dus geen conimeuks-jakkiebah en consorten, maar echt en puur en eerlijk). Vandaar deze oproep aan de lezers van mijn blog: wil je een bijdrage leveren aan dat nieuwe kookboek (middels ervaringen en eventueel foto’s) richt je tot http://www.keasburry.com

Tja en nu ben ik al weer helemaal in de Indonesische mood. Ik ga kerriekip met bloemkoolroosjes maken. Een gerecht uit de losse pols weliswaar, maar met als oorsprong toch de Gordel van Smaragd. En als basiskruid koenjit. Daar ben ik een grote fan van. Door de kleur en door de geur.
O, dan heb ik me toch nog een leuk verhaal! Met een koenjitkleurtje…

Mijn ouders waren bevriend met een echtpaar, waarvan de man (Oom Ferry, Ambonees. Zijn vrouw Nederlandse) zich tot ieders genoegen helemaal suf kookte: gerechten uit de Indonesische keuken om je vingers bij af te likken. Een keer bij ons thuis zou hij ook koken. Daarvoor had hij een braadpan nodig. Nu had mijn moeder een grote braadpan (> 30 cm doorsnede): oranje van buiten en tandenwit van binnen. En neem van mij aan: een he-le dure pan… Oom Ferry zou iets maken met kip en aubergine. Let op, ik was een nog kleine Prakkie dus de finesses van het gerecht zijn mij ontgaan. Ik weet nog wel dat het eindresultaat FRETEN! was. Maar in dat gerecht ging een niet te zuinige hoeveelheid koenjit. Afijn, misschien kan je het al een beetje raden: de tandenwitte binnenkant van die grote braadpan was na afloop… koenjit-geel. En dat ging er zelfs na meermaals afwassen niet meer uit. Geel bleef geel. Wij als kinderen dachten al: aiii, daar zal mams niet blij mee zijn. Afijn, het zal wel zijn gesust en afgedronken, want oom Ferry bleef een trouwe bezoeker van ons ouderlijk huis. Maar koken heeft ie daar nooit meer gedaan. Hij bracht het voortaan bij ons thuis.🙂

Oom Ferry had overigens meer kwaliteiten, waarvan hier en hier akte.

Denkend aan oom Ferry, wordt dit dus: Ferrykip met bloemkoolroosjes.

Benodigdheden:
– kipbraadsticks (reken op 2 p.p.), ontknookt en in 6 tot 8 gelijke stukken gesneden.
– een bloemkool, schoongemaakt, in kleine roosjes
– ui, 2 stuks, gesnipperd
– knoflook 2 à 3 tenen, fijngesneden
– rode peper, 2 stuks, fijngesneden
– petehboontjes, 3 à 4 fijngesneden
– 2 tl koenjit
– 2 tl. djintenzaadjes
– 4 tl. korianderzaad
(beiden in de vijzel fijnwrijven)
– verse laoswortel, zeer fijngesneden of geraspt
– kippenbouillonblokje
– santen of kokosmelk (2 x blik)
– arachide olie
– blaadje daoen djeroek
– zout

– lente-uitje, in ringetjes
– rode peper ter garnering

Bereiding:
Maak de bloemkoolroosjes schoon en stoom deze kort zodat ze nog beetgaar zijn (max. 10 minuten). Zet de rijst op (bij voorkeur zilvervliesrijst) en kook deze gaar en korreldroog.
Verhit een grote braadpan (bij voorkeur geen witte binnenlaag) en bak in een beetje olie de blokjes braadsticks goudgeel. Haal ze uit de pan en zet apart. Schep het overtollige vet eruit en bak in laatste beetje de ui glazig aan, voeg dan de knoflook toe en de rode peper. Voeg nu de kruiden toe. Doe de laosrasp erbij en schep even door (let op: het verbrandt gauw!). Blus af met een beetje water. Doe de blikken kokosmelk erbij en het bouillonblokje en warm de saus door. Doe de fijngesneden petehboontjes erbij en het blaadje daoen djeroek. Nu de blokjes braadsticks terug in de pan en laat 30-45 minuten garen op heeel laag pitje, zonder deksel. Roer af en toe om. Saus moet lekker lobbig en dik zijn. Indien te dun, voeg santen van een blok toe. Proeven! Beetje zout? Beetje sambal oelek? Doe er als laatste de bloemkoolroosjes door en laat even doorwarmen.

Aan het einde nog wat ringetjes rode peper (als je dat leuk en lekker vindt) en wat lenteui in ringetjes.

Geef er de rijst bij.

Als alternatief kan i.p.v. bloemkoolroosjes ook een combinatie van winterwortel, sperzieboontjes en taugé. Of doe eens dol: bloemkool èn winterwortel èn sperzieboontjes èn taugé. Daar kan geen winterkost als hutspot op boerenkool tegenop!

Selamat makan!

logo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Kerriekip met bloemkoolroosjes (Ferrykip)

  1. Pingback: Een makkelijke kerst (maaltijd)! | Prakkie kookblog

  2. henk zegt:

    hallo prakkie, ik ben opzoek naar wat ik allemaal met peteh bonen kan doen… die heerlijke stink bonen, waar je urine 2 dagen lang nog van blijft ruiken..
    hier zijn de mensen een beetje vastgeroest in hun kookkunst, en ik eigenlijk ook.. verder dan petehbonen met champignons,ui,knoflook,tomaaten kriel aardappeltjes kom ik eigenlijk niet…
    die bonen zijn nu volop te koop, 3.500 rp 1 boon!! waar dan 10 boontjes inzitten…….
    dusssss…… vriend, ik kan natuurlijk gaan zoeken op het net, maar het lijkt me wel zo leuk om jou en de lezers van je blog ideetjes in te laten brengen…
    er is toch niks lekkerders dan peteh bonen!!! zeg nu zelf😉

    • Prakkie zegt:

      Hoi Henk,

      Jij boft maar, want hier zijn petehbonen nauwelijks verkrijgbaar. In ieder geval vers nauwelijks. Bij de toko liggen ze wel in de diepvries, maar veelal in kleine hoeveelheden. Niet hoeveelheden om een pan mee te vullen. Vandaar ook veelal het schaars gebruik, want bij een pondje of wat wordt het al gauw dure business. Adoe adoe, dat kan bruin niet trekken, nja!
      Ik vind het altijd leuk om ze als smaakmaker toe te voegen, zoals bij dit bloemkoolgerecht. Maar ik kook nogal intuïtief. Dus het kan maar zo zijn dat ik iets maak en dan denk: ik doe er stout wat (fijngesneden) petehbonen bij. In een omeletje is het bijvoorbeeld ook een succes. Lekker met rawitjes en lente-uitje en zo. Simpel maar smullen. Terwijl ik dit schrijf krijg is er al zin in!
      Kga een pannetje op het vuur zetten. Dank voor de tip!

      Groet!
      Prakkie

Geef een reactie

