Turkse tortillas: dürüm

Winkelend bij mijn Turkse supermarkt zag ik lawash brood in de aanbieding: in vierkanten gesneden vellen dun brood (à la tortillas). Dol op die Mexicaanse versie dacht ik: zouden we daar geen Turkse variant van kunnen maken? Dus nu geen guacomole en machomo en salsa rojo en kidneybonen en zo, maar ingrediënten uit de Turkse keuken. Maar dan wel op dezelfde wijze gepresenteerd: het lawash brood, bakjes ingrediënten en iedereen maakt aan tafel zijn eigen Turkse rol: dürüm!

De volgende ingrediënten heb ik op tafel gezet:

– Turkse herdersalade* bij voorkeur gemaakt een paar uur voor serveren.
– knoflooksaus, zelfgemaakt op basis van Turkse yoghurt, met thijm en oregano. Bij voorkeur gemaakt een paar uur voor serveren.
– lamsboutplak, gebakken (rosé), daarna gesneden in hele fijne reepjes (“shoarma-achtig”)
– 1 aubergine, in reepjes, gebakken
– 1 courgette, in reepjes gebakken
– uienringen, gefruit, 2 kleine uien.
– feta, verkruimeld, ½ blok
– sesamzaad, geroosterd
– verkruimelde pistachenootjes
– 1 bakje champignons, in plakjes, aangezet/gebakken
– reepjes ontvelde rode paprika
– een zak gemengde salade
– grote groene olijven, ontpit in reepjes
– grote calamata –olijven, ontpit in reepjes

Zet de tafel vol met bakjes, verwarm het lawash brood even kort: vullen maar, naar eigen idee!

* De Turkse herdersalade:
Benodigdheden:

– Turkse yoghurt (10% vet)
– Feta, verkruimeld
– 3 à 4 tenen knoflook zeer fijngesneden/geperst
– peper uit de molen
– zout
– olijfolie

Bereiding:

Schep in een schaaltje een deel van de Turkse yoghurt, verkruimel een flink stuk feta en meng beiden door elkaar heen, verhouding 5/3 (yoghurt/feta. Maar 5/4 kan ook. En 5/5 ook. Gewoon proeven en kijken wat je zelf lekker vindt). Doe er een scheut olijfolie bij, de geperste knoflook en de peper en zout. Roer een en ander door elkaar. Het moet geen gladde massa worden. juist het wat rulle van de feta is leuk (zonder klonten/brokken wel te verstaan). Laat een paar uur op smaak komen.

Als lawash brood niet te krijgen is, gaat dit ook prima met (tarwe) tortillas, verkrijgbaar bij de Turkse winkel, of de Mexicaanse versie van tarwemeel.

Ik denk nu: een Turks brood in flinke hompen gesneden en vullen, kan ook. Of Turks brood en lawash brood? Afijn, je ziet: er valt weer volop te variëren.

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Turkse tortillas: dürüm

  1. Henk zegt:

    Oelala! erg lekker,
    Heb er zeer van genoten!
    En ga het snel zelf proberen!

  2. Prakkie zegt:

    Beste Henk(ie),

    Dank voor reactie.

    Jaha, dat was me toch smullen! Ook ik vind het voor herhaling vatbaar. En het leent zich leuk voor variatie. Overigens ga ik het de volgende keer toch echt proberen met de dürüm (zeg maar: tortillas). Het lawash brood was minder stevig..

    En succes bij eigen bereiding. Ik houd me aanbevolen voor variaties. Laat maar weten.

    Dag!

  3. Karretje zegt:

    Wouw, dat ziet er lekker uit, dat moet ik eens gaan proberen te maken, zo te zien moet dat te doen zijn. ook dit zal weer smullen zijn. Nu nog een Turkse slager om de hoek en het wordt een nog groter feest ( nu eerst 15 km rijden voor die slager).

  4. Pingback: Mexicaans rundergehakt (voor bij gevulde tortillas’s en/of taco’s) | Prakkie kookblog

  5. Pingback: Lamskoteletjes, gerilld | Prakkie kookblog

  6. Pingback: Smikkelen met Oud&Nieuw: op naar 2015!!! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

