Lamsvlees gestoofd in witte wijn

Tja, dol op lamsvlees en kijkend naar het ruime aanbod bij mijn slager, denk ik: wat zou zo’n lammetje vinden van witte wijn?

Ik heb eens gehoord dat er een boerin was in Frankrijk die haar kalveren rode wijn schonk uit de streek. Dat moet het mooiste kalfsvlees zijn geweest. Of het verhaal klopt weet ik niet, maar leuk en de fantasie prikkelend is het!


Maar nee, ik ga mn lammetjes geen witte wijn voeren. Ik bedoel: stoven in witte wijn! En dan verder relatief simpel houden. Daarover dromend met vaag een bereiding in gedachten bestelde ik bij mijn slager lamsschouder, haalde bij de Turkse toko wat aubergine, courgette en ander lekkers en fietste huiswaarts met de smaak in gedachten reeds stiekem op de tong: ja, dit ging het worden!

Benodigdheden:

– 1½ kg lamsschouder met bot
– aardappel, 500 gram, geschild in blokken, beetgaar
– ui, in snippers
– knoflook, 4 tenen geplet
– aubergine, in halve plakken
– courgette, in halve plakken
– komijn of djintenzaad
– rode peper, halve peper in stukjes
– peper
– zout
– koriandersteeltjes
– hand vol verse laurier of enkel blaadje daoen salam
– witte wijn droog, ½ liter
– bouillon, lams- of kippen
– een handvol grote groene olijven ontpit
– boontjes, 500 gram, beetgaar.
– oregano
– thijm

Bereiding:

Ontdoe de lamschouder van het bot, verwijder overtollig vet en snijdt dit in stevige blokken. Als je een aardige slager hebt: vraag hem dit te doen. Neem vet en bot wel mee! Snijdt het vet in kleine blokjes en bak dit als spekjes zacht uit.
Bepeper en zout de lamsvleesblokken. Zet de blokken lamsvlees even vlug aan in het uitgebakken vet (met eventueel wat toevoeging van olijfolie en/of een klodder roomboter), tot ze mooi bruin zijn en zet apart. Zet de ui en de knoflook aan, bak de aubergine en de courgette mee. Voeg djintenzaad toe, de rode peper.
Voor een snelle bereiding: kies voor een snelkookpan (en reken anders op een uur of 2): doe alle ingrediëten in de pan (ook het bot), op de aardappel en de boontjes na, voeg de wijn toe en sluit de pan. Zo gauw de pan onder stoom is zodanig lager zetten dat hij onder stoom blijft, zonder de hele keuken in een stomerij te veranderen en laat een kwartier staan. Draai dan de pit uit en laat rustig de druk teruglopen. Zet de pan voor openen heel even onder een koude kraan. Als de druk eraf is kan de deksel eraf. Voeg nu aardappelen en de boontje toe en laat het geheel rustig doorwarmen. Proeven en op smaak brengen.

Lekker met witte rijst of couscous.
Tja en verder vatbaar voor alle variaties die je wilt. Maar in deze vorm ook al vreselijk lekker. Prakkie zegt dan: FFFRETEN! En zo is het.

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Lamsvlees gestoofd in witte wijn

  1. Karretje zegt:

    Lam au vin, klinkt goed en als ik het lees loopt het water me al in de mond, wanneer begint Prakkie een restaurant? dan kan ik eens (of veel vaker) al dat lekkers uitproberen.

  2. Prakkie zegt:

    Hoi Karretje,

    Dank voor reactie!

    Tja, een realrestaurant zit er nog niet in, maar blog-/internetrestaurant “Chez Prakkie” is al een feit. Voor wie wil: schuif aan, geniet en eet mee!

    Dag!

  3. Pingback: Een makkelijke kerst (maaltijd)! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

