Stroef

auto regen 1

Op een sombere regenachtige dag spoed ik mij naar een dorp op de Veluwe, een kennis helpen met het afronden van een verbouwing. Dat betekent vanuit mijn woonplaats eerst een deel snelweg, dan een afslag en via B-wegen naar de bestemming: Harskamp. Op de snelweg is de afslag Apeldoorn / Stroe degene die ik moet hebben. Na pak-m-beet 25 snelwegkilometers. Terwijl de ruitenwissers heen en weer zwiepen, geef ik nog eens gas bij. Het huis is nog niet af, maar de redding is nabij. Jammer dat ik geen zwaailicht op de auto heb.

stroe

Of het nu de weinig enerverende rit was die zondag of een flits van helderheid van mijn kant, maar opeens dacht ik: afslag Stroe… Hoezo Stroe…?? Wie of wat Stroe…? Er klopt namelijk iets niet aan die plaatsnaam. Bij Stroe heb ik steeds het gevoel: ja, en verder? Er lijken letters weggevallen. Eigenlijk net als het huis waar ik naar op weg ben: onaf. Want men kan toch niet serieus beweren dat de naam Stroe af is.  Je gaat toch ook niet naar Lun? Nee, het is Lunteren! Of naar Am? Nee, het is Amsterdam! Of Ub? Bij zo’n plaatsnaam zou iedereen naar zijn voorhoofd wijzen. Wie bedenkt zo’n achterlijke naam? Terecht! Maar gelukkig zijn er intellectuelen geweest die er aldaar Ubbergen van hebben gemaakt. Zie daar: gelijk een vergezicht en helder beeld: Ubbergen! Wandelschoenen aan en de bergweiden in. Langs koeien en pittoreske weidehuisjes. Hand boven de ogen en genieten van vergezichten. Dat soort werk. Heidy over de stuwwal en huppelend door de Ooijpolder, zeg maar.

Ubbergen

Of dat andere Ub, waar ze gelukkig ook het werk hebben afgemaakt: Ubach over worms! Je kan van Limburgers zeggen wat je wilt, maar ze hebben wel gevoel voor humor! Wat een naam! En het zijn afmakers. Wat dat betreft ben ik benieuwd op welk schavot de bedenkers van Stroe zijn geëindigd? In de plaatselijke Van Oldenbarneveltstraat? Of is de bedenker tijdens het schrijven van de naam misschien dood neergevallen en vonden nazaten niet meer dan een briefje met Stroe____, inclusief een uitglijer van een pennenstreep. En het toen maar zo gelaten. Uit piëteit? Uit dommigheid? Want dat had natuurlijk Stroebaal moeten zijn, of Stroebeek. Stroehuizen? Stroedam? Stroekenbroek? Zelfs met Stroef zou ik al tevreden zijn geweest. En dat een dorp verderop dan Stroever heet! En dat de autochtonen uit de betreffende nederzettingen dan ook zo karaktermatig in elkaar zitten. En al eeuwen strijd tussen Stroef en Stroever! “Men trouwt als Stroever niet met een meisje uit Stroef!” Ruiten ingooien, mestkar, boerderij in de brand. Fout in de oorlog. Bijltjesdag. Dat soort werk. Nòg smullen we thuis van de verhalen rond de Hoekse en Kabeljauwse twisten. Dat waren nog eens tijden. Of een potje voetbal. Ajax-Feyenoord! Dat wordt geheid weer tandeloos huiswaarts in een volledig gestripte trein, onder het bedenken van allerhande wraakzuchtige plannen voor het volgend jaar. En zo houden we elkaar bezig en de krant gevuld.

Maar Stroe… Zelden met zo’n droeve naam geconfronteerd. Volstrekt onaf. Dat is misschien ook wel de kern van mijn ergernis. Een onaffe rare naam. En dat dat nu nog nooit door iemand is opgemerkt… Alsof ik niet genoeg te doen heb!

En zo zet ik op die regenachtige ochtend naar Harskamp (keurig complete naam!) de ruitenwissers van de auto nog maar eens wat harder en besluit dit voor eens en voor altijd aan de kaak te stellen: er zijn er voor mindere redenen voor het vaderland gesneuveld.

Alle onaffe plaatsnamen de wereld uit, te beginnen in Stroe!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Stroef

  1. Karretje zegt:

    Heee Prakkie, Fijn dat je weer even tijd hebt voor een stukkie, heb dat wel gemist hoor, ga zo door!!

    groetjes Karretje

  2. Mar zegt:

    Wat een geweldig verhaal!
    Ik woon dus in Stroe(f)… Maar zelden zo gelachen om dit stroeve dorp (want dat klopt!).
    Hoe bedenk je het! Complimenten!

    Groet!
    Mar Vermeulen

    • Prakkie zegt:

      Dag Mar,

      Dank voor het compliment!
      Tja, waar een fantasierijke geest al niet toe kan leiden. Ik kook en bak, maar vraag me ook van alles af. Het leven blijft een wonder.

      Dag!
      Prakkie

Geef een reactie

