3D

In de Volkskrant van zaterdag 19 januari 2013 stond een werkelijk prachtige foto van Olivier Middendorp / HH. Het beeld toont een machinist in een Fira, op weg… Ja, op weg waarnaar.

De foto lijkt bijna een schilderij en heeft een adembenemend perspectief. Zelfs het hoofd van de machinist doet mee in dat perspectief. En die kleuren! Het zou een beeld uit een science fictionfilm kunnen zijn. Of een plaatje uit een hyper realistische comic? Of een scene uit de rampenfilm “The killer train”, waarin een op hol geslagen trein met spooky machinist een spoor van dood en ellende achterlaat. Komt ook door dat kale hoofd en die dikke nek. Geen man om ruzie mee te krijgen. Wat een kracht straalt dat uit. Let ook op die ruitenwissers! 

Maar het mooiste van de foto – en dat wil ik jullie laten zien – is de beweging die erin zit. Ga in je fantasie achter die machinist staan (brrr…) en je ziet dat de trein rijdt! Hoe plat de foto ook is, er blijkt een 3D effect in te zitten. Iedere keer weer als ik achter die machinist plaatsneem, ervaar ik de sensatie van snelheid. Als een flits door het landschap. Geweldig.

In beweging

Voel je hoe je meerijdt? Hoe je meegezogen wordt in dat beeld? Wat een fenomenaal effect. Zo plat als een dubbeltje, maar toch die diepte in deze prachtfoto. Daar is geen maf 3D-brilletje voor nodig.

Foto: Olivier Middendorp /HH, De Volkskrant, zaterdag 19 januari 2013.

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 5. FEBO, een automatiek met verhalen, gedichten en gedachten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op 3D

  1. Dave zegt:

    Helemaal eens! Prachtige foto! Zou ook graag eens mee willen rijden, voorin dan…

  2. Fransis zegt:

    Ik heb verbaasd gekeken naar deze foto. Zo schoon! Een bijna sereen beeld. Die beweging die u meldt zie ik niet, maar de foto blijft schoon. Bijna een droombeeld. Het zet mij ook in beweging, maar op een andere manier dan u bedoelt. Hier in België rijdt ook de Fyra. Ahwel, hij zou moeten rijden. Ja het is droef.
    Ik heb erg genoten van de rest van uw berichten. Heel bijzonder. Zie uw blog voor de eerste keer, maar ik denk wel: waar haalt de schrijver het vandaan. Soms mooi, soms vreemd.
    Ik ga u de komende tijd volgen.

    Groetjes,
    Fransis

    • Prakkie zegt:

      Dag Fransis,

      Wat leuk dat je reageert!
      En ja, alle dagen welkom!
      Tja ik heb er voor gekozen om niet een enkel thema te volgen, ook al is koken en alles erom heen een stevig thema, maar ook andere wetenswaardigheden op mijn blog te vermelden. Afijn, via het menu (rechterzijde blog) kan een ieder kiezen wat ie wil.

      Dank voor reactie!
      Dag!
      Prakkie

Geef een reactie

