Gebakken kaasplak

poelier

Sorry poelier…

Nee het is niet allemaal beest wat Prakkie eet. Eén van mijn favoriete gerechten buiten vlees om is gebakken kaasplak. Nu weet ik niet precies of dat vegetarisch genoeg is. Want kan kaas dan wel? En de ei waar het doorheen gaat? Afijn, dat moet je dan maar voor jezelf uitmaken. Het is in ieder geval vleesloos. Dus heb je net als ik van die dagen dat je denkt: nu even wat anders! Bingo!
Dit gerecht stamt uit de keuken van mijn moeder. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik het van geen vreemde heb. Mijn moeder kookte de sterren van de hemel en ik meen dat mijn belangstelling voor die activiteit voortkomt uit haar enthousiasme. Ook broers en zussen blijken dit in de genen te hebben zitten. Houd deze blog in de gaten: zo gauw mijn memoires verschijnen en u naast dit aspect ook de rest van mijn leven tot u kan nemen, zal ik daar kond van doen. In iedere geval was het thuis altijd knokken als dit gerecht op tafel stond.Familie Prakkie

Zelden zaten we dan ook zo snel aan tafel. En vechten om het laatste deel. Het woord bestond toen nog niet, maar mijn moeder managede dat uitstekend, zodat iedereen aan zijn of haar trekken kwam.

Benodigdheden:

  • een plak kaas per persoon (10x5x2cm, om en de nabij :-)  )
  • eieren (1 per plak kaas)
  • paneermeel (2/3 deel)
  • sesamzaadjes (1/3 deel)
  • boter om in te bakken
  • olijfolie

Snijd de plakken kaas (dat kan goed uit zo’n kloek kilo blok, of vraag anders je kaasboer). Kluts de eieren en schenk ze in een laag bord. Meng de paneermeel en de sesamzaadjes.

Bereiding: bijgaand in een fotocollage de bereiding:

Volgorde bereiding

De volgorde van bereiding

Neem een stevige pan. De Buyer of gietijzer, kan allebei. Een flinke klont boter en een scheutje olijfolie. Zo gauw de boter licht begint te bruinen kunnen de kaasplakken erin. Voorzichtig behandelen, want de paneerlaag is kwetsbaar. Het beste gaat het door de plak op een platte spatel te laden en hem (of haar?) voorzichtjes in de pan te laten glijden. Kies voor matig vuur, want dan bakt de plak het mooist. Na een minuut of 3 à 4 omdraaien en de andere zijde bakken. Zonodig herhalen. De kaasplak moet mooi goudbruin worden en zacht van binnen zijn. Das gewoon ook even uit proberen. Gaat de kaas uitlopen, dan is het eigenlijk te laat (maar nog smullen hoor: gewoon vlug op het bord manoeuvreren). Het mooiste resultaat is een goudbruine plak.
Haal de kaasplak nu uit de pan en schep hem op het bord. En dan eigenlijk ook gelijk eten, want anders is het lolly van die zachte massa eraf.

302

Klaar!

Geef er boontjes bij en gebakken aardappeltjes. Maar het is ook lekker met koolraap in frietjes gesneden (“Hoi, frietjes!!!”) en een mooie zilvervliesrijst. In die laatste versie is het zelfs lekker met een klodder mooie sambal (badjak oid).

En houd je wat over? De kaasplak is ook prima koud te eten, bijvoorbeeld bij de lunch. Of in plakjes op een gebakken eitje. Je blijft smullen!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Gebakken kaasplak

  1. Marloes zegt:

    Mmm, dat klinkt erg goed!

  2. Karretje zegt:

    Het klinkt niet alleen goed, het is ook erg lekker, zou ik ook weer eens moeten maken.

    groet Karretje

    • Prakkie zegt:

      Hoi Karretje,

      Ik moet ook eerlijk zeggen er niet altijd aan te denken.
      Terwijl er meestentijds wel een blok kaas in huis is.
      Maar ja, er is ook zoveel anders lekkers te koken.

      Dag!

  3. Annie Visch zegt:

    Ik reageer nu maar eens op uw blog.

    Wat een geweldig idee is dit van die kaasplak. Mijn man en ik zijn niet zo van die vleeseters en dan vind ik het steeds weer een heel gedoe iets te bedenken. U herkent dat vast. Dan is zo’n receptje natuurlijk een uitkomst! Dank daarvoor.
    Wat een goede informatie en tips ook in de pannenhoek!

    Hartelijke groet,
    Mevr. Annie Visch

    • Prakkie zegt:

      Dag mevrouw Visch/Annie,

      Dank voor uw reactie.
      Uw opmerking is herkenbaar. Ik heb daar ook al eens over geschreven: vleesvervangers. Mogelijk interesseert u dat ook.

      Fijn dat u de pannenhoek informatief vindt.
      En zijn er vragen, dan kunt u hier altijd terecht.

      Dag!
      Prakkie

  4. Pingback: Smikkelen met Oud&Nieuw: op naar 2015!!! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

