Bœuf bourguignon

uitsnede

Koken met wijn is fijn! Die uitspraak hangt nog net niet als een tegeltje in mijn keuken (of boven mn bed), maar het zou maar zo mijn lijfspreuk kunnen zijn: een rode wijnsaus voor bij gebraad, een mediterraan gerecht met zuidvruchten en kip gestoofd in witte wijn, lamsvlees in witte wijn? En nog zoveel anders!’

Dit keer een klassieker van jewelste, lekker op eigen wijze gemaakt. O, er zijn denk ik wel honderd, zo niet duizend receptenversies van dit gerecht. En eenmaal zelf een keer gemaakt zal je ook je variatie hebben. Ook mijn gerecht is een variatie op het orgineel, want natuurlijk is dit wel een recept “Prakkie- variée”.
Let wel dit is geen zakje-pakje gerecht, want je weet, daar doet Prakkie niet aan. Maar dat hoeft ook niet. Houd die euro’s maar in je zak. Kan je een nog mooiere fles wijn kopen om mee te stoven. En een slokkie erbij natuurlijk als het gerecht klaar is.
Als je alles van te voren klaar zet is het niet eens zoveel werk. En: ik gebruik een hogedrukpan. Jaha, je kent hem vast vanuit mijn pannenhoek: de mannenpan ! Dit gerecht vind ik nu echt in die pan thuis horen. En dat vindt de pan gelukkig ook!🙂

IMG_1764

De mannenpan!

Tip: houd marktplaats (e.d.) in de gaten. Dit type pan wordt namelijk geregeld gekocht en uiteindelijk weinig gebruikt. Soms scoor je daar dan een (goede) pan voor minder dan de helft. Kijk, spaar je dat mooi uit!

Kies bij je slager mooie magere runderlappen. Duurder suddervlees kan en mag ook, maar dat vind ik niet nodig. Snijd het vlees in grove brokken, bepeper en bezout. Laat het vlees op kamertemperatuur komen.
Ontkurk de wijn (of ontschroefdop!) en proeven! Mooi? Dan gebruiken!
Let wel: geen goedkoopie nemen, want de smaak van de wijn komt in het gerecht. Ik hoor dat nl. nog wel eens van deez of gene: “wijn die niet goed meer is doe ik door het eten”.
Uhûh??, denk ik dan verbaasd. Vieze wijn, daar is maar een oplossing voor: de gootsteen!

Benodigdheden:

750 gr. magere runderlappen, in grove blokken gesneden
150-200 gr. gerookt spek, in dikke plakken
2 uien, gesnipperd
1 prei, in fijne ringetjes (oid)
+/- 4 tenen knoflook, geplet
Rood pepertje
2 bakjes kastanjechampignons, de grote champies in vieren
Grote groene olijven zonder pit (+/- 20 stuks), Turkse toko.
Laurier (vers!) of daoen salam, 2 à 3
Blokje runderbouillon
Rozemarijn
Tijm
Oregano
Peper
Zout
Olijfolie en/of boter
Rode wijn (1/2 – 1 fles), een stevige stoere versie!

Vlak voor opdienen toevoegen:
Beetje wortel, gaar
Beetje doperwtjes, gaar

Ik had overigens recent bij de Plus supermarkt hier in het dorp een zak biologische worteltjes gescoord in verschillende tinten. Van paars (bijna zwart) naar oranje, geel en wit. Dat zag er leuk uit! Eerlijkheidshalve was de smaak niet zoveel mooier dan doorsnee (wat ik wel eens anders mee heb gemaakt bij biologische groente!). Een deel van die zak worteltjes heb ik dan ook met graagte opgeofferd voor dit gerecht.

De bereiding:

Tableau van de bereiding

Zet de ui en de knoflook aan in een beetje olijfolie (of boter, of van beide iets) en voeg als een en ander glazig wordt het spek bij. Als dit voldoende is aangezet, voeg dan de prei toe en een beetje rode peper. Bak in een andere (pan (staal of gietijzer) in een beetje boter/olie de campignons. Als deze zijn gekarameliseerd, zet ze dan apart. Warm de wijn alvast voor in een andere pan (nooit zo’n koude plons over het beest. Denk maar aan koud douchen, vind jij ook geen feestje). Zet de brokken vlees (na bepeperen en bezouten) aan in een stevige koekenpan, met een flinke klont boter en wat olijfolie. Als deze gebruineerd zijn voeg ze dan toe aan de pan met spek/ui enz. Nu kunnen ook de champignons erbij. Blus de vleesbraadpan met een scheut wijn en giet dit bij het vlees. Nu kan ook de rest van de wijn erbij. Ja, ik doe altijd lekker veel (let op: als je gebruik maakt van een hogedrukpan moet er ook lekker vocht bij, want er verdampt veel in die korte tijd en tussendoor even openmaken is er niet bij😦 . Stoof je traditioneel – een uur of 2-3 – dan heb je beter zicht op de hoeveelheid vocht, door steeds even te kijken. Zorg dan dat het vlees steeds net onder staat). Voeg dan de olijven toe en de kruiderij. Verdeling van de kruiderij naar wens: de een doet dit, de ander dat. Wat jij lekker vindt!
Als alles erin zit kan de deksel op de stoompan, onder druk laten komen en dan +/- 20 min zachtjes laten fluiten. Das echt top van de hogedrukpan: het rundvlees is razendsnel gaar. En ga je voor de slow cooking, be my guest! Wie het verschil proeft mag het zeggen.
Na de 20 minuten kan de druk van de ketel en de deksel van de pan. Is het vocht lekker ingedampt, dan bind ik de saus niet. Wil je dat wel, dan zou dat kunnen met beurre manié, aardappelmeel of maizena. Over het verschil tussen die laatste 2 las ik op deze site een wetenswaardigheidje!

beouf bourguignon

En erbij schenken we natuurlijk een zelfde stevige stoere rode wijn. Maak een romige aardappelpuree en serveer dat erbij. Smullen!

IMG_1772

Of het nu vriest, de crocussen uit de grond schieten of de zomer daar is: alle dagen een lekker gerecht. Tegel 2En tot lering en de vermaak, een filmpje ter inspiratie! Van mijn grote voorbeeld Keith Floyd, ons helaas ontvallen. Maar wat een zin krijg je in koken als je die man achter de kachel ziet staan!: boeuf bourguignon variée, slow cooked.🙂

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Bœuf bourguignon

  1. Karretje zegt:

    Mmmmm, hier krijg ik trek van. Geloof dat ik de snelkookpan ook maar weer tevoorschijn ga halen!

    groeten Karretje

    • Prakkie zegt:

      Hoi Karretje,

      Ja, die pan wordt te weinig gebruikt door menigeen. Maar: ook niet voor alles geschikt hoor. Mijn ervaring is dat rundvlees uitstekend gaat (en een flinke tijdsbesparing oplevert) en lamsvlees (schouder). Maar die laatste niet le lang (15-20 minuten).
      Ach en het is ook zo’n gezellig geluid, dat sissen en stomen.
      Maar er zijn er die vinden het “doodeng”.

      Dag!
      Prakkie

  2. Annie Visch zegt:

    Beste Prakkie,

    Mijn man en ik hebben dit eens in Frankrijk gegeten. We logeerden in een klein familiehotel, waar madame Colideau zelf kookte. Met z’n allen aan tafel en dan kwam het eten. Ik ben niet zo’n wijndrinker, maar daar werd me toch heerlijke wijn geschonken! En bij iedere gang een andere wijn. Een van die dagen was boeuf bourguignon het hoofdgerecht, Vlees is niet zo mijn favoriet, geen principiële vegetariër hoor, maar wat was dit heerlijk! Zulk zacht vlees in smakelijke saus. We hadden het er vorige week nog over! O, wat hebben we daar genoten! En nu uw recept! Heerlijke herinneringen roept u op! Dank.

    Vriendelijke groet!
    Annie Visch

    • Prakkie zegt:

      Dag mevrouw Visch/Annie,

      Das mooi!
      En uw bericht roept op zijn beurt bij mij weer beelden op.
      Laven aan herinneringen…
      Maar dat maakt dan ook weer dorstig en hongerig😉
      Zo maar weer vlug achter het fornuis!

      Dag,
      Prakkie

  3. Brosje zegt:

    Hoi Prakkie,

    Tja, nu ik weer onder jullie ben, toch ook maar hier even op reageren: wat een watertandend gerecht is dit. “Mouthwatering”, zeg jij altijd. Vind ik leuk. En eigenlijk ook zoo simpel dit stoofgerecht. Ik heb die stoere mannenpan niet (dank voor de Marktplaats.nl tip), maar lekker slow 2-3 uur is toch ook prima. En laat ik net vanmiddag een wijn gekocht hebben die zich erg goed hier voor leent!
    Voor het maken van babyhapjes heb ik alvast een blender gekocht: ik kan niet wachten!

    Groetjes,
    Mama Brosje🙂

    • Prakkie zegt:

      Dag Brosje,

      Dan is die wijn genoeg reden om deze boeuf te maken.🙂 Leuk dat je er mee aan de slag gaat. En die kleine groeit culinair in ieder geval verantwoord op!

      Dag!
      Prakkie

Geef een reactie

