Caponata (Italiaanse zoet-zure “salsa”)

Sicilië 11

In de Zuid-Amerikaanse keuken is salsa een niet te missen onderdeel van die keuken. De salsa kan over vlees, over brood, over een groene salade, over vis. Salsa heeft daarmee het karakter van “multi”, waar nog bij komt dat je het zowel warm (eigenlijk lauw) als koel kan eten. Daarom ben ik ook dol op de diverse soorten salsa.

Al surfend kom ik daar een Italiaanse versie van tegen: caponata (o.a. stoerkoken.nl (geweldige naam ook!)). Het gerecht is mij volstrekt onbekend. Ik lees  de lijst ingrediënten en denk: bingo! Na wat zoeken vind ik ook andere versies. Dus zodadelijk pan op het vuur en uitproberen!

caponata op Sicilië 2

Voor degene die geïnteresseerd zijn een volgende keer een stukje historie: waar komt caponata oorspronkelijk vandaan?

Maar nu eerst koken! Een licht aangepaste versie op alles wat ik heb gelezen. Tja, het is natuurlijk wel de versie Prakkie, want ik heb stout een paar zaken gewijzigd. Maar het is met dit gerecht als met zovelen: iedere familie zijn eigen versie. En dat moet jij ook doen. Maken, proeven en denken: dat verander ik eraan. Dat is nu juist zo leuk van koken. Iedereen geeft er zijn eigen draai aan. Gebruik je creativiteit!

old doors 2

Ik heb het gegeten in combinatie met een gebakken runderlapje. Maar met varkenskarbonade is het ook een prima combinatie. En wat dacht je van witvis! De vis net gegaard en dan deze Italiaanse salsa er overheen. Lekker met een homp grof brood en een groene salade! En een slokje! Is het midden in de winter opeens zomer!

Benodigdheden:

  • olijfolie
  • 1 rode ui, gesnipperd
  • 1 flinke stengel bleekselderij (geschild en in stukjes)
  • 3 à 4 tenen knoflook, fijngesneden
  • ½ rood pepertje, fijngesneden (of een klodder sambal oelek)
  • 1 rode paprika in heel dunne reepjes
  • 1 gele paprika in heel dunne reepjes
  • 4 à 5 rijpe tomaten, in blokjes
  • handje stevige grote groene olijven, in stukjes (zie Turkse toko)
  • 1 dun kaneelstokje of halve dikke
  • 2 kruidnagels
  • 1 aubergine (in kleine blokjes)
  • 1 courgette (in kleine blokjes)
  • 3 el suiker
  • 3 el witte wijnazijn of limoensap

LaCucina_book

Vlak voor serveren:

  • Vers korianderblad
  • Fijngesneden lenteui
  • Pijnboompitjes

Lekker met grof brood en een groene salade. En schenk er een dikke rode wijn bij!

Bereiding:

Voor alle ingrediënten geldt: snijd ze in gelijke fijne blokjes.

Bestrooi de aubergineblokjes in een zeef of vergiet met zout en laat ze ½ – 1 uur staan.

Fruit in wat olijfolie de ui en de bleekselderij in 10 tot 15 minuten goudgeel. Voeg dan de knoflook en de rode peper toe en fruit even mee. Voeg dan de paprikareepjes toe en bak ze op laag vuur mee tot ze zacht beginnen te worden (+/- 10 minuten). Schep dan de fijngesneden tomaat en de olijven erdoor en voeg het kaneelstokje en de kruidnagels toe. Doe een deksel op de pan en stoof dit op een laag (!) vuur zo’n 15 tot 20 minuten.

Bak ondertussen de courgetteblokjes in wat olie in een dikke koekenpan goudgeel en zet ze apart in een bakje. Druk het vocht uit de aubergineblokjes en dep ze droog. Verhit wat olijfolie in een dikke koekenpan en bak de aubergineblokjes rondom bruin. Bewaar ze in een bakje.Oud SiciliëNadat het mengsel van paprika en tomaat een minuut of 15 à 20 min. heeft staan pruttelen kunnen de aubergine- en courgetteblokjes worden toegevoegd bij het mengsel. Doe er nu ook de suiker en de azijn (of limoensap) bij en laat alles zonder deksel nog eens 15 à 20 minuten heel zachtjes sudderen. Bedoeling is dat je na bereiding de onderdelen nog wel herkent.

Na proeven proeven proeven eenmaal klaar, schep dan het geheel in een ruime schaal en laat voor een deel afkoelen. Eventueel verwijder je de kruidnagels en het kaneelstokje.

Vlak voor opdienen kan er het korianderblad door, de pijnboompitjes en de fijngesneden lenteui.

Lekker met grof brood en een lapje gebakken beest en een bak groene salade!

361

En je raadt het al: een dag van te voren maken komt de smaak ten goede. En blijft er wat over: bedenk je de volgende dag weer een alternatief met deze Italiaanse salsa. En dan is het weer feest!

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Caponata (Italiaanse zoet-zure “salsa”)

  1. Pingback: Caponata, een verrassende oorsprong! | Prakkie

  2. Fransis zegt:

    Hoi Prakkie,

    Wat een lekker gerecht lijkt me dit. Echt iets op zomerdag! BBQ aan, lapje erop en dan deze caponata erbij met brood en een salade. Ook leuk om te maken en weer eens wat anders dat het bekende en afgezaagde. Afijn, daar heb jij het ook niet zo op, heb ik al begrepen 😉 . Liever de ongebaande paden.
    Nou nou, je weet het wel te verkopen hoor, want het water loopt me in de mond. Ik ga het zeker maken en laat jou weten. Ik ben ook erg benieuwd naar de herkomst van dit gerecht.

    Groetjes,
    Fransis

    • Prakkie zegt:

      Hoi Fransis,

      Dank voor je reactie.
      En voor de herkomst: je wordt op je wenken bediend, zie het betreffende bericht!
      Er is zelfs sprake van een verrassende herkomst!

      Groet!
      Prakkie

  3. Pingback: Een makkelijke kerst (maaltijd)! | Prakkie kookblog

  4. Hallo Prakkie,
    In mijn zoektocht naar een mooie foto van caponata voor bij het recept op mijn website,kwam op je site terecht.en zag de verrassende uitkomsten van je onderzoek naar de afkomst van caponata.

    Ik wil je toestemming vragen om deze tekst te gebruiken onder mijn recept op mijn website. http://www.39trentanove.nl

    mvg
    Ronald Verduijn

  5. Pingback: Smikkelen met Oud&Nieuw: op naar 2015!!! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

