Sichuan keuken: mapo tofu

uitsnede mapo tofu

Op zoek naar gerechten met tahoe (tofu) en tempeh kom je soms regelrechte verrassingen tegen. Dat was het geval toen ik op hier een gerecht met tofu aantrof! En dat lezend dacht ik gelijk: bingo! Dus stond dit al enige tijd op mijn lijstje om te maken. U weet als trouwe Prakkie-bloglezer dat er iedere dag al zoveel keus is, dat ik soms gewoon niet weet wat te kiezen! En dan te denken dat er mensen zijn – en soms denk ik wel eens meer dan ik me voor kan stellen – die zelfs vlak voor het moment van koken geen idee hebben wat ze zullen gaan eten. Bijna in paniek: “wat nu weer?” Ja echt! Overigens: Prakkie weet raad!

Vooraf: ik neem nooit een gerecht klakkeloos over. Het is kijken, voorstellen, proeven (dat allemaal in het hoofd) en dan de pan op het vuur en mijn eigen versie. Ik moet wel zeggen het dit keer erg spannend te vinden zo dicht mogelijk bij het orgineel te blijven. Maar dat is niet helemaal gelukt… 🙂

Benodigdheden:

  • Een blok verse tofu (gebruik +/-  2/3 deel, afhankelijk van smaak)

Blok tahoe tofu 2

De tofu ruim van te voren in plakken snijden en drogen op tissue. Of eventueel in de oven (op lage temperatuur). Dan neemt het ook meer van de saus op.

  • 3-4 lente-uitjes, vooral het groen!
  • 2-3 el arachideolie
  • 200-300 gr. gehakt h.o.h. (biologisch!)
  • 2 à 3 tn knoflook
  • 2-3 el chilibonensaus

384

  • 2 el taotjo (gefermenteerde zwarte boontjes)

386

  • 200-250 ml kippenbouillon
  • 2 à 3 tl suiker
  • 2 tl lichte sojasaus
  • 1 el aardappelmeel (met beetje koud water gemixt)
  • 1 el sichuanpeper

Bereiding:

Snijd de (goed uitgelekte!) tofu in blokjes van  ± 2 cm. Snijd de lente-ui in dunne ringetjes. Rooster de sichuanpepers in een droge voorverwarmde dikke  koekenpan in 1 à 2 minuten geurig en maal dan de sichuanpepers (in een vijzel oid) of gebruik een (lege) pepermolen! Roer de aardappelzetmeel met een scheutje koud water los tot een papje.

Verhit nu de wok en voeg dan de olie toe. Als de olie heet is kan het gehakt rul en bruin worden gebakken. Zet het vuur lager en voeg de fijngemaakte knoflook toe. Bak dit even mee. Voeg dan de chilibonenpasta toe en schep dit door. Voeg na ongeveer een minuut de taotjo toe en bak dit even mee. Voeg dan de kippenbouillon toe, de suiker en de light soy saus en breng zachtjes aan de kook. Laat dit een minuut of 15 staan. Voeg vocht toe als er teveel vocht verdampt. Voeg 10 tot 15 minuten voor serveren de blokjes tofu toe. Let op: de tofu breekt snel, dus roer steeds voorzichtig om. Laat de blokjes op zacht vuur warm worden in de saus (± 15 minuten).

387
Voeg aan het eind het beetje bij beetje het aardappelmeelpapje toe tot de gewenste dikte is bereikt. Als laatste kunnen de ringetjes lente-ui er door. Schep om en maak af met de gemalen sichuanpeper en eventueel wat rode peper.

389

Lekker met rijst en sperzieboontjes.

394

Staat je het zachte van de tofu niet aan dan zou een alternatief het gebruik van (kastanje-)champignons een idee zijn. Die versie heb ik ook gemaakt.

Laat het gehakt eruit weg en het is vegetarisch. Dan juist de champignons toevoegen?

slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Sichuan keuken: mapo tofu

  1. Pingback: Sichuan keuken: mapo tofu met champignons | Prakkie

  2. Fransis zegt:

    Hoi Prakkie,

    Ik heb dit van het weekend geprobeerd. Nou smullen hoor. We erg pittig. Maar ik had er rijst en groente bij en dat blust. Champignons lijkt me ook heerlijk, maar ik houd wel van tofu. Kortom, we hebben er een succesnummer bij!

    Groetjes,
    Fransis

    • Prakkie zegt:

      Hoi Fransis,

      Aha, een liefhebster van tofu! Mooi, heb jij dan een of meerdere gerechten voor mij (in mijn kookstijl)? Ik zou ze graag eens uitproberen.
      Ik ben nog steeds op zoek naar de ultieme tofu-ervaring.
      Ik houd me dus aanbevolen!

      Groet!
      Prakkie

Geef een reactie

