Risotto 100.001

uitsnede risotto

Er zijn al honderdduizend recepten verschenen en gepubliceerd van risotto. Waarom dan van mijn kant ook nog eens een versie? Misschien om aan te tonen dat er ondanks alle keus toch nog alternatieven bestaan? Zie daar: “risotto 100.001”.

Mijn risotto 100.001 is een risotto con funghi e pollo. Een simpele en eenvoudige risotto met kip en paddestoeltjes.  En de simpelste, dat zijn ook de lekkerste.

Risotto vind ik in het algemeen troost-eten. Die warme zwoele zachtheid, tikkie zout/pittig en zalvend in de mond. Voor mij geen winterkost als boerenkoolstamppot of andijvieprak (wie daarvan smult: mijn zegen heb je!), maar risotto, als de troost in de donkere koude dagen van de winter. Nachten lengen, de dagen steeds korter. En buiten blijft het sneeuwen. Je zal toch een schaatstocht beëindigen en dan staat daar een bord risotto klaar! Ik denk nu: mocht het ooit nog tot een zelfstedentocht komen (nee, dit is geen verschrijving :-)  ) dan sta ik aan de finish met Risotto a la Prakkie. De schaatswedstrijd verloren is het culinair gewonnen. Klunen naar de eindstreep was nog nooit zo’n feestje, wetend: zo dadelijk risotto con funghi e pollo op mn bord! Geen snert of consorten. Afremmen bij een koek- en sopietent en ze serveren je risotto!  Dat je van de warmte met schaats en al ook steeds verder in en door het ijs zakt. Maar wie maakt zich daar druk om, lepel na lepel deze winterse troost genietend?

Mijn speurtocht naar de oorsprong van caponata voor de geest halend, denk ik: zou deze wintertroost ook Nederlandse roots hebben? Want het past zo helemaal bij het Nederlandse winterweer. En dat dan andersom snert (whats in a name) zijn oorsprong vindt in een dorpje aan de oostkust van Italië?

Risotto dus!

Ga uit van 75-100 gr. risottorijst per persoon

Benodigdheden:

  • 10-200 gr. risottorijst
  • Bakje kastanje champignons in plakjes
  • Olijfolie
  • Een ui fijngesnipperd
  • 3 à 4 teentjes knoflook fijn gesnipperd
  • Een handje rozemarijn (naaldjes grof stukgetrokken)
  • 300 ml kippenboullion
  • 200 ml witte wijn (Chardonnay)
  • Een snuf djintenzaadjes
  • Een beetje saffraan
  • Kipfilet, 300 gr. zeer fijngesneden
  • Een puntje sambal oelek of rode peper
  • 200 gr. biologische doperwtjes, net gegaard (neem AH!)
  • Roomboter
  • Peper
  • Zout

Bereiding:

Zet de fijngesneden ui aan in een plas olijfolie en voeg de knoflook toe als de ui lekker glazig ziet. Veg de snuf djinten toe. Voeg wat rode peper toe (of een tippie sambal oelek), peper en zout. Als een en ander aan het vuur is gewend, schep dan de champignonplakjes erdoor en bak even mee. Voeg dan de rijst toe en bak onder voortdurend omscheppen. Voeg nu vocht toe. Dat kan zijn de witte wijn en/of water. Ik doe lekker wat witte wijn. Neem een mooie chardonnay (o.i.d.). Nu kan ook de rozemarijn erin.

Kook ondertussen de doperwten tegen gaar aan, giet af (eventueel vocht voor bij de risotto!) en koel direct terug.

Roer en roer en roer! De rijst neemt het vocht op en uiteindelijk is de rijst dermate sappig en bijna gaar dat het gerecht min of meer klaar is (25 – 30 minuten). Ik klink nu wat voorzichtig, maar eigenlijk moet je risotto klaar DIRECT serveren, want anders wordt het pap. De kip kan er vlak voor serveren door. Laat goed garen, maar dat kost geen uren. Voeg aan het eind de doperwtjes toe aan de risotto.

Het eindresultaat moet een romige massa zijn die bij het doorroeren heel langzaam de golfjes risotto weer terug laat glijden in het geheel. Wordt het te droog: voeg een beetje water toetot het gehaal een smeuïge constitentie heeft.

Risotto con funghi e pollo

Rasp kaas en geef dat er aan tafel bij.

slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Risotto 100.001

  1. mikke zegt:

    Prakkie, wat een héérlijk gerecht! Ik heb het al eens gegeten en ja, daar kan inderdaad geen boerenkoolstamppot tegenop. Dit wordt één van mijn favorieten. Hartelijk dank!

  2. Annie Visch zegt:

    Dag Prakkie,

    Vanavond het er maar eens op gewaagd. Mijn man is niet zo van rijst. Maar ik dacht: dit is iets heel anders. We gaan het proberen!
    Wat me vooral opviel: de bereiding is eigenlijk reuze eenvoudig. Het is vooral wachten op het inkoken en beetje bij beetje de boullion toevoegen. Maar als de basis eenmaal klaar is…
    En raad eens? Hij vond het heerlijk! En ik ook. Tja onbekend maakt soms onbemind.
    Ook echt een gerecht als de kinderen er zijn!

    Hartelijke dank!
    Annie Visch

    • Prakkie zegt:

      Dag Annie,

      Wat fijn dat het in de smaak is gevallen. En het leuke is: risotto leent zich voor veel variatie. Er zijn zoveel recepten van.
      Of ga voor je eigen creativiteit. Uitproberen om te kijken wat lekker is.
      Ik vind het altijd weer smullen!

      Dag!
      Prakkie

Geef een reactie

