Ik ga op jachtsaus

jachttableau

Omdat wij meenden dat het er weer tijd voor was, ging ik met neef Günther op jacht. Neef Günther woont in Beieren en als het op jagen aankomt, weet hij van wanten. Althans, als ik hem mag geloven hoeft hij nooit naar de slager… Dus wij hier het land in, hij met zijn geweer, ik met mijn observatievermogen en een blocknote met pen. We zouden beginnen in de polder en bij weinig succes ons verplaatsen naar het aanpalend bos. Het kon zo gek niet lopen, of wij zouden met iets fraais thuiskomen.

Denkend aan mijn eekhoorntjesbrood wist ik dat dit een actie was die niet kon mislukken. Of we nu eekhoorntjes of iets anders zouden vangen, smullen zou het worden. Terwijl neef Gunther er op los schoot dacht ik aan de culinaire gevolgen. Want een beest in de pan is nog tot daaraan toe, maar wat eten we erbij? En dan bedoel ik vooral: wat doen me met het vlees? Ik zag het namelijk wel zitten die lap in de pan te bakken en er dan een saus bij te serveren. En omdat we op jacht waren, althans neef Günther, zou het een jachtsaus moeten worden. En daar was Sonja! Opeens herinnerde ik me weer dat zij een receptje had gepresenteerd met de welluidende naam “jachtsaus”. Als je dat leest is het direct dubbelloops, everzwijn, wild konijn, haas, de bossen rond het Loo, patrijs, eekhoorn, Willem Alexander, korenwolf. Kortom: een saus helemaal in de sfeer die ik zocht!

Om dat nu ook maar direct te noemen: er kwam niets voor de loop… Ofwel: er liep niets voor de loop. Ondanks het verwoed schieten van neef Günther. Nog geen kanarie. Dus ben ik maar naar de slager gegaan voor een paar dikke varkenskarbonades. Mijn slager Dennis, altijd blij lachend en kwaliteit in huis, hakte met vakmanschap twee fraaie exemplaren van een knorrie (die reeds geschoten was) en ik kon huiswaarts: jachtsaus maken! Terwijl neef Günther tijdens het schoonmaken van zijn geweer van zijn bier zat te genieten zette ik de pan op het vuur.

Benodigdheden:

150 gram champignons, fijngesnipperd, 2 uien fijngesnipperd, 2 à 3 tn knoflook fijngesnipperd, flinke scheut cognac, 2,5 deciliter runderbouillon, 2 deciliter mooie witte droge wijn, verse tijm, ½ pak gepureerde tomaten, verse peterselie, boter, zwarte peper en zout.

Bereiding:

Smelt een flinke klont boter in een pan en fruit daarin de ui enkele minuten aan, blijf regelmatig roeren. Als de ui glazig is, voeg de knoflook toe en  fruit zachtjes mee. Bak in een andere pan in een klontje boter de snippers champignons en voeg als deze bruin zijn bij het uienmengsel. Doe er een flinke scheut cognac bij en flambeer. Giet er dan de witte wijn bij, de tijm en de bouillon en laat inkoken. Zout en peper. Doe er dan de tomatenpuree bij. Voeg een klont roomboter toe en lekker wat peterselie en maak er met de pureerstaaf een mooi gladde saus van. Door de champignons dikt het mooi in, daar heb je geen poeiertje voor nodig. Voeg eventueel wat vocht toe als het geheel te dik wordt. Het eindresultaat is een volle saus die niet van het gebraad af loopt.

Jachtsaus

Lekker over een lapje gebraad: varkensvlees of rundvlees (beiden biologisch).

Knorrie met jachtsaus

Neem van mij aan: om je vingers bij af te likken! Sonja bedankt!

Trek er een mooie rooie bij los. Ik had een Casa Safra 2005 (www.wijnvoordeel.nl/casa). Smullen!

slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Ik ga op jachtsaus

  1. Karretje zegt:

    Klinkt erg lekker Prakkie, ik ga kijken of ik het ook eens kan gaan maken.

    groet Karretje

  2. Mikke zegt:

    Zo wil ik ook wel op jacht gaan, Prakkie! Ga ik ook een keer met die neef van je mee. En dan bij thuiskomst lekker smikkelen van die jachtsaus bij ….. Tja, wat zouden we gevangen hebben!
    Groet van Mikke

    • Prakkie zegt:

      Dag Mikke,

      Dank voor je reactie!
      Tja, die jachtsaus smaakt bij veel. En dan bedoel ik niet alleen veel van “een berg vlees” (ik denk nu: een mooie saus bij een bbq van bijvoorbeeld lamsvlees, of biologische karbonades. En dan lekker met brood en salade), maar ook bij diverse soorten vlees. Misschien zelfs ook bij een wat vettige vis, makreel?
      Veel mogelijkheden dus!

      Dag!
      Prakkie

  3. Pingback: Jachtkip: pollo alla cacciatora, ricetta originale di mamma | Prakkie

Geef een reactie

