Stifado: Grieks stoofvleesgerecht uit de oven

Terras a

Het is winter, het is koud…

Hutspot zou je denken, of boerenkool. Maar daar begin ik niet aan als er zoveel lekkerder ‘winterse’ gerechten van over de grens te krijgen zijn. Nou ja, lekkerder… Smaak is natuurlijk zo subjectief als het maar kan. Laat ik het dan zo stellen: er is meer dan snert alleen!

Zo is er bijvoorbeeld stifado. Runderstoofvlees uit de oven, Griekse stijl. Dat vind ik nou zo´n warm winters gerecht. Lekker met stoofpeertjes en rode kool. Of gewoon een simpele aardappelpuree. Genoeg reden om de schaatsen onder te binden, naar de keuken te klunen en dan achter de kachel! Jaha, we gaan koken!

Benodigdheden:

  • 1 kg (biologische) runderriblappen
  • Olijfolie en/of boter
  • 2 laurierblaadjes of daoen salam
  • 2 à 3 tl kaneelpoeder, of een dun pijpje kaneel
  • 1 tl geraspte nootmuskaat
  • 1 mespunt kruidnagelpoeder of 3 à 4 kruidnagels
  • 2 tl gemalen komijn of een ½ el zaadjes, gekneusd
  • 4 à 5  tenen knoflook
  • 1 dl rode wijnazijn
  • 1 blik gepelde tomaten op sap / pak gepureerde tomaten.
  • Flinke scheut mooie rooie wijn
  • 200 – 250 gr sjalotjes
  • 50 gr boter
  • 2 el tomatenpuree
  • Versgemalen zwarte peper
  • Zout
  • Blokje runder bouillon, fijngemaakt
  • 3 el gehakte peterselie

Bereiding:

Zorg voor een koekenpan en een pan om een en ander in te verzamelen. Verwarm de oven voor op 160 graden. Laat het vlees op kamertemperatuur komen. Snijd het rundvlees in grove brokken. Bepeper en bezout. Zet dit aan in een voorverwarmde dikke koekenpan in een klont boter met olijfolie. Bak de stukken rondom bruin. Doe dit in kleine porties. Schep over in de andere pan. Na bakken: scheutje water in de koekenpan, bruisen en aanbaksels losroeren, bij de pan met vlees. Voeg dan de laurierblad toe, de kaneel, nootmuskaat, kruidnagel en de komijn. Plet de tenen knoflook en hak ze even. Meng nu alles goed door. Voeg de azijn toe en laat even stoven. Voeg dan de gezeefde tomaten toe, de rode wijn en de kruim runderbouillon. Maak de sjalotten schoon en kerf ze aan de onderzijde in. Voeg ze toe aan het gerecht. Maal nog een keer verse peper over het geheel en voeg nu de klonten boter toe.

IMG_1840

Dek af met aluminiumfolie en zet in de oven. Laat het in 2,5 à 3 uur garen. Het vlees moet boterzacht zijn. stifado, gereed

Besprenkel rijkelijk met peterselie en dien op.

stifado, gereed met peterselie

Lekker met bijvoorbeeld een aardappelpuree en doppertjes (bio van de AH!). Tja, dan is het weer feest. Dat kan je wel aan de Grieken toevertrouwen.

Griekenland

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Stifado: Grieks stoofvleesgerecht uit de oven

  1. henk zegt:

    klinkt heel lekker prakkie.. maar mijn liefde voor grieks,is op alle fronten 0.. gisteren rendang gemaakt, althans…………………………….. na 6 uur sudderen was het vlees nog zo taai als mijn sandalen, heb dit nog niet eerder meegemaakt..normaal kan ik het als het ware opzuigen,zo mals.
    zal wel aan mijn snelkookpan liggen, die tijdens het koken in de kast bleef staan…;-))

    • Prakkie zegt:

      Hoi Henk,

      Rendang… Tja, water in de mond zeg maar.
      O, de Griekse keuken heeft ook veel lekkere gerechten hoor. Maar de liefde voor de Indonesische keuken delen we buiten kijf!

      Jammer van het gerecht. Ja, geen idee wat dat dan is. Ik herken het: na uren koken nog steeds als leer. Gelukkig gaat het 99 van de 100 keer goed. Mijn goede vader zei dan altijd: “zal wel een oude koe zijn geweest!” Of buffel in jouw geval🙂
      Ook daarom is de mannenpan zo’n kek ding: geen koe zo taai of …

      Groet!
      Prakkie

    • Beste Henk,

      Sinds ik een tajine in de kast heb staan, maak ik al mijn stoofgerecht in de tajine. Ik zet deze met een vlamverdeler rechtstreeks op het gasfornuis. De eerste keer dat ik ‘m gebruikte voor een Marokaanse runder tajine wist ik nietwat ik mee maakte. Nog nooit was mijn runderstoof zo mals! Sindsdien stoof ik dus alles in de tajine, Hollands, Indisch, Afrikaans, enz.. Even bij de Xenos naar binnenhuppelen, want daar is ie niet duur!

      Succes.

      • Prakkie zegt:

        Dag ff2013,

        Dank voor je reactie!

        Wat een geweldige tip! Daar zullen naast Henk ook anderen hun voordeel mee kunnen doen. En ik, want zo gauw ik in de stad ben koop ik zo’n tajine. Is toch een uitdaging het resultaat neer te zetten wat jij zo enthousiast beschrijft. Heeft de mannenpan hier een concurrent?
        Ik ga het uitproberen en laat je – via deze blog – weten! Dank!

        Groet!
        Prakkie

      • Mar zegt:

        Hoi Prakkie,

        Ik kan het verhaal van Foodfriends2013 beamen hoor! Wij gebruiken de tajine altijd voor stoofgerechten, al zetten wij hem in de oven. Ben altijd bang dat ie op een gasvlam “pang” zegt.😦 Niet erg voor de pan (kopen we wel weer), maar zonde van de ingrediënten die dan je gasfornuis overspoelen. Maar als ik nu dit lees denk ik: mooie tip, gaan we dat ook eens proberen!
        En ja, de malsheid van het vlees, daar kan weinig aan tippen hoor! Thanks ff2013!
        Vor Henk ook leuk: Indonesische gerechten maken in een Marokkaanse pan. Heet dat geen fusion?

        Hartelijke groeten uit Stroef!
        Mar

      • henk zegt:

        hallo goodfriends2013
        in indonesie heb je geen xenos, maar een tajine heb ik al jaaaaaaren in de kast staan (ongebruikt).. ik zal de stoute schoenen eens aantrekken, en een gokje wagen.
        al moet ik er wel bij zeggen, dat normaal mijn rundvlees boterzacht uit de pan komt.
        tja,om bij de reactie van prakkie te blijven, een bejaarde koe ???

  2. Mar zegt:

    Hoi Prakkie,

    Tja die Henk!
    Ik zou natuurlijk ook zo bij hem aan willen schuiven. Reken maar dat er te eten valt in dat land! Water loopt me bij de gedachte al in de mond. Afijn, we koken thuis het nodige Indonesia. En dan niet uit pakjes en zo hoor😦 . Mijn tante heeft als meisje in West-Sumatra gewoond. Tebing Tinggi. En familie daarvan weer in Prabumulih. En dan van moeder op dochter en zo met die recepten. Je kent het vast wel. Zie jouw oom Tjampoer!

    Maar mooi gerecht hoor. Ik ben sowieso dol op dit soort gerechten, runderstoof! Ik ga het proberen.
    Maar rendang en blado en pepesan enz. blijven natuurlijk ook smullen!🙂

    Selamat makan!😉

    Groeten,
    Mar Vermeulen

Geef een reactie

