Sichuan keuken: mapo tofu met champignons

mapo tohu met champignons 1

Zoals beloofd kom ik nog even terug op het mapo tofu gerecht. Heb je het al een keer gemaakt? Vond je het top? Niets meer aan veranderen!

Ik heb er wel wat aan veranderd.🙂 De eerste versie was prima, maar ik ben niet zo’n tofu-liefhebber. Maar – nou komt de paradox – ik ben wel steeds op zoek naar het ultieme tofugerecht. Eén waarvan je denkt: “bingo! Het is dan wel tofu, maar wat is dit smullen!” Dus heb je suggesties die in mijn kookstijl passen, ik houd me aanbevolen!

Het mapo tofu gerecht heb ik op 2 apsecten aangepast. Allereerst de tofu eruit weggelaten en deze vervangen door champignons. En als tweede het gemengd gehakt (biologisch) vervangen voor kippengehakt (biologische kipbraadsticks ontknookt, die worden ook wel kippendijen genoemd) en die met een grote keukenbijl fijngehakt: kippengehakt! De ene soort gehakt vervangen door de ander is wat mij betreft geen halszaak, maar ik vond het wel leuk. Voor mijn gevoel (jaha, koken is ook veel ‘gevoel’) paste dat kippengehakt ook beter bij die champies.

champignons ipv tofu

Tofu vervangen door champignons was een aangename verrassing (mogelijk ook als je wel van tofu houdt!). Een prima combinatie met de saus. Ik heb gekozen voor kleine champignons en deze in een beetje olie, op hoog vuur rondom gebakken, wat een geconcentreerdere smaak oplevert. En toen in de saus.

Aan de overige bereidingswijze heb ik niets veranderd. Het eindresultaat vond ik een versie om te blijven maken!

mapo tofu met champignons

En natuurlijk zul je denken: maar Prakkie wat blijft er dan over van de oorspronkelijke mapo tofu (zie o.a. mijn oorsprong)? Of andersom: hoe gaan we dit gerecht dan noemen? Dat lijkt me een leuke discussie! Laat maar weten.🙂

slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Sichuan keuken: mapo tofu met champignons

  1. Fransis zegt:

    Hoi Prakkie,

    Nu zie ik dat je deze versie er ook bij hebt staan. Nou, ga ik die ook een keer proberen hoor!

    Groetjes,
    Fransis

  2. Pingback: Sichuan keuken: mapo tofu | Prakkie

  3. Mikke zegt:

    Nou Prakkie, dat was nog eens een echt lekker prakkie! Echt smullen.
    Als je nog meer van die smulgerechten weet te bedenken: laat maar doorkomen, zou ik zeggen. Maar dan inderdaad liever zonder tofu, want daar ben ik nou niet echt dol op.

    • Prakkie zegt:

      Dag Mikke,

      Wat leuk dat je deze versie ook een keer geprobeerd hebt. De puriteinen zullen wel zeggen: dat is geen mapo tofu meer. Maar ach, koken is creativiteit en vooral ook maken zoals je het zelf lekker vindt. Daar komt deze versie vandaan. En het schermen met “oorspronkelijk”: welk gerecht is nog oorspronkelijk? Zelfs van hutspot bestaan misschien wel honderd recepten. Of zuurkoolschotel. Of paella? Ik noem willekeurig wat gerechten. En dat kan en mag toch ook?

      Groet!
      Prakkie

Geef een reactie

