Lust of last: gegrilde kip / kip uit de oven

biologische kip

Lust of last? U zult wel denken: Prakkie, je lijkt wel een filosoof zoals je steeds op dit soort gedachten komt. Nou, misschien is dat ook wel zo. Ik mag ook graag nadenken over de diepere betekenissen van het leven. Tja, dan wordt het al gauw ‘filosoferen’. Maar ik mag ook graag aan niets denken hoor. Hoofd helemaal leeg. Even in de ontijd.

Maar van de week, zittend in de eerste zon mijmerde ik over lust of last. De volgende gedachte besloop me namelijk: als je een gerecht niet lust, is dat dan een last? Dus dat ‘niet lusten’ eigenlijk ‘lasten’ is? Lasten als ‘niet lusten’, onlusten dus!  Ja u merkt al, dit wordt een gedachte die de gebruikelijke terminologie volkomen onderuit haalt. Die taalkundig de gebaande paden volkomen omploegt. Maar waarom niet? Taal is dynamisch, wordt er toch altijd gezegd?

Last of lust? Lastig of lustig? U zal denken: ja, dat vind ik lastig, want wat vind ik nu lustig? Gelijk heeft u, dat is ook lastig. Dat nu zo even bedenken, wat je lust en last. Ik ken iemand die werkelijk niets lust. Dat is voor de arme man ook echt een last. Maar lastig betekent niet dat je gelijk moedeloos moet afhaken, want ja, zo lust ik er natuurlijk nog wel een.

Afijn denk er nog eens rustig over na, ga ik ondertussen een lekker kipgerecht maken. Jaha, er lag me pas een kip in het schap aan te gapen, dat ik dacht: jou lust ik wel. En het was ook nog eens een biologisch kipje! Een lust voor het oog! Zonder last of ruggespraak heb ik afgerekend. Op naar huis, de kip in de fietstas! Dat laatste sprak die kip niet zo aan. Maar ja, dan had ze maar geen kip moeten worden. Lastig.

Benodigdheden:

  • Biologische kip, +/- 1500 gr.
  • Roomboter, een flinke klodder (100 – 150 gr.)
  • Knoflooktenen, 6 à 8
  • Sjalotten
  • Limoen
  • Peper
  • Grof zeezout
  • Paprikapoeder
  • Tijm
  • Rozemarijn
  • Blokje kippenbouillon
  • Olijfolie
  • Aardappelen, geroosterd in de oven
  • Wortelen, geroosterd in de oven

Bereiding:

Als je het leuk vindt (en er aan denkt😦 ) zou je de kip ook vooraf in kunnen smeren met lekker wat peper en grof zeezout en daarmee minstens een paar uur wegzetten in de ijskast.

Leg de kip een uur voor bewerking uit de ijskast. Verwarm de oven voor op 160-170 graden.

Om de kip straks mee in te smeren wordt eerst een botermengsel gemaakt: roomboter (100 gr.) vermengen met de geraspte schil van een limoen, grof zeezout, peper, paprikapoeder (snuf), ½ blokje kippenbouillon, rozemarijn fijngesneden, 2 à 3 tn knoflook geperst en tijmbaadjes. Fijnprakken en daar de kip volledig mee insmeren/masseren. Eventueel het restant in de holte van de kip (of nu even smikkelen op een stukkie geroosterd brood :-)  ). De limoen in tweeën snijden en in de kipholte, samen met een handje rozemarijnnaaldjes, wat takjes tijm en een paar tenen knoflook.

Snijd de poten 2 à 3 keer in. Leg de kip in een braadslee of gietijzeren braadpan. Leg naast de kip wat ontvelde sjalotten en knoflooktenen, ongepeld. Bepeper en bezout het geheel nog eens en dribbel er nog lekker wat mooie olijfolie over.

De kip ingesmeerd met kruidenboter

Zet in een voorverwarmde oven, 160 – 170 graden (hete lucht). En laat 1,15 uur staan. Begin met de kip op de borstkant te leggen, draai halverwege op de rug. Giet er onderwijl steeds wat van het braadvocht over. De kip is klaar als je met een (saté)pen of scherpe punt van een mes in de kip prikt en er loopt transparant vocht uit.

De kip is klaar!

Is de kip klaar, schep er de geroosterde aardappelen (en eventueel de wortelen) er omheen en dien op.De kip is klaar!

Aaanvallûh!!!

Schenk er een stoere boertige rode wijn bij. Chateau Marron van vriend François Pourquois? Of de vette Corbières van By the grape?

slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Lust of last: gegrilde kip / kip uit de oven

  1. Annie Visch zegt:

    Dag Prakkie,

    Mijn man moest erg lachen om het plaatje van die twee kippen.
    Ik ga dit een keer maken als de (klein-)kinderen er weer zijn, want voor ons twee is het veel te veel.
    Het kan toeval zijn, maar ik vind dat jij veelal gerechten hebt die je voor een groter gezelschap kan maken. Dat vind ik wel leuk. Met de zomer op komst en altijd wel kinderen en kleinkinderen over de vloer is het fijn dat ik wat gerechten achter de hand heb, waar ik iedereen blij mee kan maken. Op jouw blog is er dan keus genoeg. En ook de kleinsten eten nu steeds meer mee met ‘de grote mensen’. De potjes Olvarit zijn zo onderhand wel voorbij. Ik vind koken leuk, maar om het steeds weer te bedenken… Moeilijk hoor. Dus ik maak graag gebruik van jouw ideeën hoor. Maar ik zeg ook steeds dat ik het van “Prakkie” heb. Ere wie ere toekomt, zeg maar. Mijn dochter vroeg pas naar jouw blogadres. Leuk hè?

    Groetjes,
    Annie Visch

  2. Fransis zegt:

    Hoi Prakkie,

    Die twee kippen, ik moest er zoo om lachen! Hoe bedenk je het?
    Leuk recept. En goed dat je biologische kip aanprijst. Los van de pech voor de plofkip is dat ook zoveel water. Je houdt er nagenoeg niets aan over. Maar natuurlijk ook het leven van zo’n plofkip. Als we toch allemaal iets meer zouden over hebben voor een goed leven voor de dieren… Let wel: ik houd ook van een lapje in de pan, maar als het beessie ook een fijn leven heeft gehad. Das toch fijn.🙂

    Ik vind jouw berichten steeds weer leuk! Dank!

    Groetjes!
    Fransis

Geef een reactie

