Pollo con Patate e Pomodorini

Pollo con Patate e Pomodorini

Pollo con Patate e Pomodorini is een snel gerecht met kip, aardappel, paprika en tomaatjes.
Bij dit gerecht is de voorbereiding minimaal en het resultaat maximaal! De oven doet eigenlijk het werk. Zelfs de aardappel gaart er met gemak (bij niet te grote stukken). En omdat de kip lekker lang meegaart (ongeveer een uur in de oven) gebruik ik kippendijen!

Benodigdheden:
(Voorgerecht 4 personen, hoofdgerecht 2 personen)

 4 scharrel kipbraadsticks/kippendijen
 10-15 lekkere aardappelen (eventueel alleen geboend!)
 6 sjalotjes
 3 à 4 teentjes knoflook
 1/2 tot 1 citroen
 Bakje rijpe zoete kerstomaatjes
 1 rijpe zoete paprika, gegrild en ontveld (of gebruik uit de pot)
 1 theelepel djintenzaad, kummel oid
 Oregano, tijm, rozemarijn (bij voorkeur vers, lekker wat!)
 Groene olijven (groot) in vieren
 Beetje rode peper
 Peper
 Zout
 Mooie olijfolie
 Peterselie (flinke hand vol)

Bereiding:

Verwarm de over voor op 170-180 graden.
Boen de aardappelen schoon (of als ze minder mooi zijn/lelijke schil: schil ze) en snijd deze bij kleintjes in 2 stukken, bij grote in vieren (of zessen). Zorg voor min of meer gelijke stukken.
Ontdoe de braadsticks van het botje (of gebruik kippendijen) en snijd ze overlangs in twee à 3 repen (min of meer gelijke stukken).
Schil de uitjes en en snijd deze vanaf de onderkant tot ongeveer halverwege in.
Pel de tenen knoflook door ze met een stevig mes te pletten. Snijd de onderzijde weg en verwijder het vliesje. Hak een en ander fijn.
Meng in een grote schaal de aardappelen met de kip, de uien, de knoflook, de groene kruiden, het djintenzaad, het beetje rode peper en doe hier het sap van de citroen over tezamen met een flinke scheut olijfolie. Meng goed door elkaar. Voeg peper en zout toe.

pollo con patate e pomodorini

Laat dit een uurtje staan, zodat de smaken goed kunnen intrekken.

Snijd de ontvelde paprika in kleine reepjes en zet apart in een bakje. Was de tomaatjes voorzichtig en doe ze in een bakje. Snijd de grote groene olijven in vieren en verwijder de pit (voor zover van toepassing) en zet apart. Hak lekker wat peterselie fijn en doe in een bakje.
Als de oven warm is gaat het aardappel-kipmengsel in een platte ovenschaal, zodat alles mooi verspreid kan liggen.

pollo con patate e pomodorine

Plaats de schaal in de oven. Schep het geheel na een minuut of 20 door en herhaal dit na 15 minuten nog een keer. De aardappels zullen na ± 30-45 minuten gaar zijn en de kip mooi goudbruin. Voeg na de tweede keer omscheppen na 5 minuten de tomaatjes en de stukjes olijf toe en schep opnieuw door. Dan na goed 5 minuten de paprikareepjes toevoegen en schep opnieuw het geheel door. Na opnieuw 5 minuten kan de schaal uit de oven. Bestrooi het geheel vlak voor serveren met de peterselie, besprenkel met een mooie olijfolie en dien op!

pollo con patate e pomodorini
Alternatief:
– Geef er een salade bij met grof brood en boter.
– Laat de kip er uit weg en serveer dit als groente bij een lap gebraad naar keus (eventueel van de bbq).

Schenk er een rode wijn bij, een droge witte wijn of een rosé! Kan allemaal!

Buon appetito!!!

 logo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Pollo con Patate e Pomodorini

  1. Mikke zegt:

    Mooie foto’s, Prakkie! Compliment! Ik kan het zo bijna proeven. Krijg er spontaan zin in.

  2. Prakkie zegt:

    Hoi Mikke,

    Ja dit is echt een smulgerecht. En zo makkelijk te maken. En daar komt dus geen zakje of pakje aan te pas! Zo eerlijk en zuiver kan het dus zijn.

    Groet!
    Prakkie

  3. annie visch zegt:

    Dag Prakkie,

    Dit is nu weer precies zo’n gerecht voor als de knderen komen. Volgend weekend met Pasen. Dan ga ik dit gerecht maken. Ik heb vanmiddag bij de kookwinkel in de stad een paar grote braadsleden gekocht. Die wilde ik al lange tijd hebben. Ik vond dit gerecht een mooie reden.
    Van de week ga ik even oefenen met een kleine versie voor mijn man en mij. En als dat lukt, dan komend weekend voor de kinderen en de kleinkinderen. Ik ben erg benieuwd! Vorig jaar deed ik nog een soep vooraf, dan een hoofdgerecht en daarna een nagerecht. Maar dat was zoveel werk. Mijn man Henk leek het ook een goed idee het nu maar eens anders te doen.
    Ze zullen dus wel opkijken: oma Annie gooit het over een andere boeg.
    Dank voor dit inspirerend gerecht!

    Groet!
    Annie Visch

    • Prakkie zegt:

      Dag Annie,

      Dank voor het compliment!
      Ik hoop dat het gerecht je bevalt en zo ook je gezin/kinderen kleinkinderen.
      Tja, wordt het een Paasgerecht varieé, so what?
      Als ze smullen, weet niemand meer van vorig jaar! En dan nog.

      Succes. Zijn er vragen, laat het weten!

      Groeten,
      Prakkie

  4. Fransis zegt:

    Hoi Prakkie,

    Dit ga ik komende week maken. Wat ziet dit gerecht er geweldig uit. Water loopt me in de mond hoor. Tjonge, ik kom dagen tekort om het allemaal te maken.

    Groetjes,
    Fransis

  5. Annie Visch zegt:

    Dag Prakkie,

    Nou nou nou, wat was dit heerlijk zeg! Ik had het natuurlijk al en beetje geprobeerd voor mijn man en mij. Dat lukte erg goed en was ook erg smakelijk. Dus toen maar eens de stoute schoenen aangedaan en het vandaag gemaakt voor de kinderen en kleindkinderen. Met Pasen komen ze allemaal bij ons. Dat is altijd weer heerlijk en erg gezellig, maar het koken wordt steeds meer. En toch wil ik dat blijven doen hoor Prakkie. Dus was jouw gerecht een geschenk uit de hemel. De voorbereiding was snel en goed te doen, waarvoor dank! Het meeste werk is, zoals jij al zei, de oven en het omscheppen. De twee braadsleden die ik had gekocht zaten vol. Het zag er echt prachtig uit. En er is ook zo goed van gegeten! Ze vonden het allemaal heerlijk! mooi hè? En raad eens: beide schoondochters wilden direct het recept. Ik heb echt een beetje op zitten scheppen over jou hoor. Dus ik denk dat je er nu twee lezers bij hebt.

    Hartelijk dank, ook namens mijn man!

    Groeten,
    Annie Visch

  6. Pingback: Een makkelijke kerst (maaltijd)! | Prakkie kookblog

Geef een reactie

