Stroganoffsaus

We zijn hier getuigen van een historisch moment!

Het is eind oktober 1951. In de tuin van hun datsja in de bossen van Peredelkino, net buiten Moskou zitten sovjetkameraden met elkaar te discussiëren in hoeverre ze kameraad Stalin kunnen ondersteunen bij de verdere strijd tegen het kapitalisme. Nadat nu de Grote Oorlog is gewonnen, moeten de handen uit de mouwen, moeten de wapens worden omgesmeed tot ploegscharen en de glazen vodka en rode wijn geleegd. Ondertussen wordt er van de zure komkommer gegeten en de rauwe ui. Op het vuur staat de borsjtsj te pruttelen, die aanstonds zal worden genuttigd, met dikke sneden boerenbrood en reuzel. De zo-even gevangen vis zal eveneens met smaak verorberd worden. Hoewel het koud is, is de kleding dik genoeg en zijn de drank en elkaars gezelschap verwarmend.Kameraden bijeen bij de datsjaVlnr. kameraad Jacovlev, kameraad Stroganov, kameraad Bugarinov, kameraad Kalasnikova, kameraad Peristrova, kameraad Ivanov, kameraad Smirnov en kameraad Sjtemplev.

Na het eten van de borsjtsj blijkt de honger nog steeds groot. De voorraadkast is echter nagenoeg leeg. Maar deze oud strijders weten raad! Er wordt weldra een hert geschoten – die zich even op het veld waagt – door de kameraden Ivanov en Kalasnikova. En terwijl de anderen het kampvuur aanmaken voor het bereiden van het hertengebraad en de glazen opnieuw worden gevuld, begeeft kameraad Stroganov zich naar de keuken. En met de restanten die hij in de keuken van de datsja aantreft maakt hij die middag de daarna wereldberoemd geworden saus!🙂

Op zoek naar een oorspronkelijk recept, kwam ik in een oud Russisch kookboekje (1959) een authentieke bereiding tegen!

Russisch kookboek

Russisch kookboekje uit 1959

De Stroganoffsaus!

Benodigdheden:

  • 1 ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 250 g champignons
  • 1 paprika, gegrild en ontveld
  • 2 tl paprikapoeder
  • 1 el tomatenpuree
  • 250 ml runderbouillon
  • 100 ml vodka/wodka
  • 100 g zure room
  • 0.5 bosje peterselie

Bereiding:

Haal de biefstukken uit de koelkast en laat z eop kamertemperatuur komen.

Verhit een scheut olie in een andere koekenpan. Pel en snipper de ui en de knoflook en fruit ze circa 2 minuten op laag vuur. Borstel de champignons schoon. Snijd ze in plakjes (grote champignons door de helft) en voeg ze toe aan de uien. Snijd de ontvelde paprika in stukjes en bak circa 3 minuten mee. Alles op laag vuur. Doe nu de paprikapoeder erbij en laat even meebakken om de smaken goed vrij te laten komen. Voeg nu de tomatenpuree toe en bak ook dat even kort mee. Schep dit mengsel nu over in een sauspan en voeg dan de bouillon toe en laat meekoken. Blus de koekenpan met wat water en neem ook deze aanbaksels mee in de saus.

Schenk een scheut vodka in de koekenpan waarin de biefstuk is gebakken en flambeer even door er een vlammetje bij te houden. Denk erom dat de afzuigkap uit staat (anders flambeer je je hele woning…). Roer hierbij de aanbaksels van de biefstuk los en voeg dat vocht toe aan de saus. Voeg vervolgens de creme fraiche toe en roer alles goed door elkaar. Laat de smaken even één worden.

de stroganoffsaus

Wil je een gladde saus: zet er de pureerstaaf in. Ik vond deze keer de versie grof wel leuk!

Verhit wat olie in een koekenpan. Bestrooi de biefstukken met zout en peper en bak ze circa 2 minuten per kant. Voeg aan het eind een klontje boter toe. Wikkel de biefstuk in aluminiumfolie en laat even rusten.

Voeg het eventuele vocht wat in de folie uit de biefstuk is gekomen toe aan de saus. Serveer de saus met de biefstuk en garneer met lekker wat fijngesneden peterselie.

Een goed alternatief voor vodka/wodka is cognac.

Vashe zdorovie!

slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Stroganoffsaus

  1. Mikke zegt:

    Wat een mooi verhaal, Prakkie! Ik zie het voor mijn ogen gebeuren, zeg maar. En die saus is smullen! Goeie tip!

  2. Prakkie zegt:

    Hoi Mikke,

    Ja kwestie van de boeken raadplegen en onderzoek doen en wat verbanden leggen en zo. Let wel: er zijn meerdere verhalen over het ontstaan van deze saus, maar dit is de true story!🙂

    Groet!
    Prakkie

  3. maccoe zegt:

    Hé Prak!

    What a story! Maar ook, het lijkt me een heerlijke saus. En wat me vooral opvalt is dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk te maken is. Voor het gemak ben ik nog wel eens geneigd een pakje in de supermarkt te scoren (van welke saus dan ook), maar als ik dit lees…

    Ik heb overigens wel eens boeuf stroganoff gegeten, maar dat was rundvlees gegaard in de stroganoffsaus. De versie die jij hier serveert is handiger!

    Groet!

    • Prakkie zegt:

      Hé Maccoe,

      Dank voor je reactie!
      Ja, je moet het echt eens proberen. En zelf gemaakt is zoooveel lekkerder dan vieze pakjes. Echt, neem dat van mij aan!
      En zoals je zegt: het werk valt reuze mee. En het resultaat maakt dat mééér dan goed!~

      Wat leuk dat je dat zegt van die boeuf straganoff, want dat gerecht volgt binnenkort op deze blog!
      Ik was nl. ook benieuwd naar die versie, naast de variant “saus over biefstuk” (die ik al geplaatst heb).
      Houd deze blog in de gaten!

      Groet!
      Prakkie

  4. Wendy zegt:

    Hallo Prakkie,
    Ooit bij jou terechtgekomen omdat ik op zoek was naar vleesgerechten uit de snelkookpan, had het ding gekregen van een tante die ging verhuizen en grote opruiming hield. Ook nu wil ik iets gaan doen met (teveel) gekregen spullen, nl. flessen Vodka. Ideaal dus voor deze stroganoffsaus, maar wat ik niet zo aandurf, is het flamberen. Hoe pakt Prakkie dat aan?

    • Prakkie zegt:

      Hoi Wendy,

      Dank je reactie!
      Nou nou, jij boft maar met die “gekregen spullen”! Eerst een snelkookpan en nu dan weer flessen Vodka. Tja wat moet je daar nu mee…😉
      Bij flamberen zijn een paar zaken van belang:
      1. afzuigkap uit, want anders is het “Dag huis!”.
      2. direct een vlam na het bijgieten van de stook/drank (vodka, cognac, jenever, what ever), want door de warmte van de pan heb je in no time een alcoholwalm in je keuken. En dat ontploft. Dus niet bijgieten en dan nog eens op zoek naar lucifers…
      3. niet bang zijn
      4. houd afstand, maar wel toezicht
      5. giet een (flinke) scheut drank in de betreffende pan, houdt hem even schuin (met gestrekte arm) bij de gasvlam en hup, de fik zit erin. Dat ziet er spectaculair uit, maar kan niet verkeerd als je gordijntjes (jezelf) en ander brandbaars uit de buurt houdt.
      5. leg een grote deksel klaar als je het te link vindt: kan je die erop doen om te doven (denk wel aan een pannenlap oid).
      6. lekker laten uitwalmen en inkoken.
      7. realiseer je wel dat van de alcohol een groot deel niet in vlammen opgaat, noch verdampt. Het gerecht (de saus) zal dus een pittige alcoholgraad houden (25% van het geheel!). Maar goed: wordt het (weer) een leuke avond!
      8. voor de rest: uitproberen!

      Ik wens je succes en laat maar weten!
      Groet!
      Prakkie

  5. Wendy zegt:

    Zoals je had gevraagd, hier mijn eerste flambeerervaring: je ziet, ik schrijf dus ik leef nog. Nee hoor ik overdrijf, het viel allemaal echt reuze mee. De blauwe vlammetjes bleven netjes in de pan en ineens waren ze uit. In eerste instantie iets te weinig Vodka bijgeschonken wat weinig effect gaf, daarna opnieuw geprobeerd met een flinke scheut en dat wilde wel. Dank voor jouw bijstand in deze, groetjes, Wendy. O ja, en de saus is bijzonder lekker!

    • Prakkie zegt:

      Hoi Wendy!

      Niet van die gekke dingen zeggen hoor! Ik schrik ervan…😉

      Helemaal goed dat je het geprobeerd hebt. En helemaal niet eng toch?
      En een flinke scheut heeft z’n effect en smaak. Tja, ik ben dan ook dol op stroganoff saus, maar dan wel deze versie (geen pakje-zakje en zo😦 , maar zelf gemaakt!).

      Succes met koken en experimenteren!
      Ik ben benieuwd naar je nieuwe ervaringen.

      Groet,
      Prakkie

  6. Wendy zegt:

    Hoi Prakkie,
    Inmiddels gebruik ik dit recept ook voor Chili Con Carne (ipv biefstuk gebruik ik gehakt natuurlijk en ik voeg cayennepoeder toe). Laatst overgeschakeld op cognac omdat de voorraad wodka op is, mijn doel om door de wodka heen te komen is dus bereikt. Helaas vind ik de smaak van cognac in de stroganoff een stuk minder, groetjes, Wendy.

    • Prakkie zegt:

      Hoi Wendy,

      Wat leuk dat je dat zo uitprobeert! Tja ervaring is vaak de beste verse.
      Weten we nu ook weer. Maar Stroganoff en Wodka zijn natuurlijk ook vrienden voor het leven.

      Groet,
      Prakkie

Geef een reactie

