Grieks varkensvleesgerecht met pruimen en rode wijn

pruimenboom 2

Surfend over het internet om inspiratie op te doen en ideeën voor gerechten, slecht ik grens na grens! Geen taalbarrière of slagboom houdt mij tegen. En zo zit ik opeens in zondoorstoofd Griekenland, aan tafel bij Argiro Barbarigou!

Zonder het te beseffen dat ik bij een grote Griekse kok ben beland (ze kookt voor de Groten der Aarde en nu dus ook voor Prakkie😉 ) valt mijn oog op een prachtig gerecht: varkensvlees met pruimensaus (Ψαρονέφρι με δαμάσκηνα και κρασί). Een plaatje om te zien, waarbij ik het gerecht ook direct ruik en proef. Ja, zo gaat dat bij mij. Zo dwars door het scherm heen. Ik weet zeker: ja, dit ga ik ook een keer maken. Agiro Barbarigou heb ik in mijn beste Grieks gecomplimenteerd met dit mouthwatering gerecht en ik ben direct de eigen keuken in gegaan, koksbuis aan en achter de kachel. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik er natuurlijk wel mijn eigen draai aan ga geven. En het recept leent zich ook beslist voor variaties. Maar daarover straks meer. Nu eerst de vlam onder de pan!

Benodigdheden:

(uitgaand van 2 personen)

  • 500 gr biologisch varkensvlees (ik had dikke varkensrib-karbonades)
  • Een goede olijfolie
  • 12-14 zongedroogde pruimen
  • 1 à 2 tn knoflook, fijngesneden
  • 1 ui zeer fijngesneden
  • ¼ wijnglas cognac
  • ¾ wijnglas volle rode wijn
  • Verse tijm, takje of  wat
  • 1 laurierblad of daoen salam-blad
  • 2-3 pimentbessen (of ½ tl pimentpeoder)
  • Bakje crème fraiche 100-125 ml
  • Zout
  • Versgemalen peper
  • ½ blokje runderbouillon
  • Klein schepje suiker

Griekse dans

Bereiding:

Verwarm zachtjes een koekenpan met dikke bodem. Doe hier de olijfolie in en als deze warm is voeg dan de ui erbij en laat die rustig glazig worden, voeg dan de knoflook toe en zet ook die even aan. Doe dit over in een sauspan. Snijd het grootste deel van de pruimen fijn en voeg deze toe. Doe er twee of drie wat grover gehakte pruimen bij (door 2 of 3). Roer alles goed dooreen. Voeg dan de cognac toe en de wijn en laat de alcohol verdampen (dit keer niet flamberen :-) ). Doe er dan de tijm, het laurierblad en de piment bij. En als laatste de runderbouillon en de suiker. Doe nu een deksel op de pan en laat dit een minuut of 20-25 min. zachtjes pruttelen, onder af en toe roeren. Mocht het te dik worden, voeg een beetje water bij.

Voeg na proeven (!) de crème fraîche toe en de peper en de zout en laat nog even goed doorwarmen. Proef opnieuw.

pruimensaus bij varkensvlees Grieks

Bak de varkenskarbonades op een rustig vuur tot ze mooi gaar en goudbruin zijn. Laat ze even rusten in wat folie.

Varkensribkarbonades, biologisch vlees

Het gerecht leent zich uitstekend om te serveren met aardappelpuree.

aardappelpuree

En het warme (bijna winterse!) in geur en smaak van de pruimensaus gaat erg goed samen met rode kool. Je zou er bijna je schaatsen voor onder binden! Maar doperwtjes erbij is ook smullen hoor!

Indien je kiest voor varkensvlees met een langere gaartijd kan je het varkensvlees ook aanzetten en dat in de saus verder laten garen. Ik gebruikte varkenskarbonades, die ik apart gebakken heb en ik heb er de saus er los bij geserveerd.

Op een zomerdag zou je het varkensvlees als “sate” aan pennen geregen kunnen roosteren boven een houtskoolvuurtje en dan de saus erbij geven. Lekker met wat brood en een groene salade. Kruid het varkensvlees dan alleen met wat zout, peper en olijfolie.

Weer eens wat anders dan een bbq-pakket van de slager!

Wil je kennis maken met dit gerecht of andere gerechten van deze Griekse kokkin, surf dan naar: http://www.argiro.com.gr/Meat/recipes/pork-fillet-with-prunes-and-wine

Zo en nu aan tafel! Schenk er dezelfde volle rode wijn bij die je door de saus hebt gedaan.

Απολαύστε το γεύμα σας! (Eet smakelijk!)

slotlogo prakkie

Over Prakkie

Prakkie is een niet onverdienstelijke hobby-kok (ahum), met een brede belangstelling ook voor onderwerpen buiten het koken. Mijn vriend is het fornuis en de avonturen die we samen meemaken, daarover bericht ik.
Dit bericht werd geplaatst in 1. Vers! De nieuwe berichten, 2. Serieuze prak: recepten en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Grieks varkensvleesgerecht met pruimen en rode wijn

  1. Karretje zegt:

    Als ik bovenstaande lees, denk ik: dat ga ik ook eens maken, ziet er lekker uit en als die danser tijdens het eten langs komen, kan het niet anders dan dat je je in Griekenland waant.

    groet Karretje

    • Prakkie zegt:

      Hoi Karretje,

      Ja dit zijn van die ontdekkingen. Dat je en recept leest en denkt: bingo!
      De eerlijkheid gebied te zegen dat ik er niet zoveel Grieks aan vind… Maar laat onverlet dat het fr…eten was. Maar: een topkok, deze dame. Dus ja, internationaal georiënteerd. En Griekenland is natuurlijk ook meer dan sirtaki en souvlaki.

      Groet!
      Prakkie

  2. Mar zegt:

    Hé Prakkie,

    Wat leuk dat jij dit gerecht hebt geplaatst! Ik heb dat eens gegeten op een vakantie in Corfoe. Jaren geleden! Mooi eiland hoor! Ja, dat was echt genieten. Maar dan krijg je zoiets gepresenteerd, maar geen idee hoe het is gemaakt. Overigens mochten we na afloop in de keuken kijken en werd ons van alles getoond, maar de communicatie was ondanks over en weer glimlachen moeizaam. Dus om dan met de kok eens even de bereiding te bespreken? We hebben het dus maar gelaten. Maar zo’n gerecht staat dan gebeiteld in het geheugen. En dan plaats jij dit!!
    Nu ben ik niet zo culinair onderlegd als jij, maar ik ga het een keer proberen. Daar is de herinnering te heftig voor. Ik ben erg benieuwd!

    Groeten uit zonnig, maar koud Stroef!
    Mar Vermeulen

Geef een reactie

